محاسبه هزینه بیمه ثالث و بدنه

امروزه با افزایش تعداد وسایل نقلیه شخصی، متقاضیان زیادی به دنبال خرید بیمه شخص ثالث هستند. این نوع بیمه برای صاحبان وسایل نقلیه الزامی است و باید آن را هنگام خرید خودرو، خریداری کنند.

از آنجایی که در سال‌های گذشته ارائه خدمات بیمه به صورت حضوری صورت می‌پذیرفت، بسیاری از افراد ساعتی از روز را به دفاتر بیمه مراجعه می‌کردند؛ در سال‌های اخیر با ارائه خدمات بیمه به صورت آنلاین و غیر حضوری کار بسیاری از متقاضیان خرید بیمه آسان شده است.

علاوه بر خریداری آنلاین بیمه، شما همچنین می‌توانید به صورت آنلاین استعلام بیمه خودرو تان را بگیرید و در صورت اتمام اعتبار آن را تمدید کنید. البته از آنجایی که سوالات گوناگونی در خصوص محاسبه هزینه و تمدید بیمه برای مشتریان به وجود می‌آید، ما در این مقاله قصد داریم تا در این خصوص اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بیمه شخص ثالث و محاسبه هزینه آن

همانطور که گفتیم، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری است که مالکان خودرو ملزم به خرید آن هستند. این نوع بیمه برای هر نوع خودرویی، مبلغ و هزینه متفاوتی را داراست. معمولاً هزینه بیمه شخص ثالث با توجه به کاربری خودرو، تعداد سیلندر، مدل و… تعیین می‌شود. برای اینکه تعریف درستی از بیمه شخص ثالث داشته باشیم، باید بگوییم، این نوع بیمه قراردادی است بین مالک خودرو و شرکت بیمه که در آن مالک خودرو شخص ثالث و شرکت بیمه شخص ثانی به حساب می‌آید.

در حقیقت وقتی شما دچار حادثه‌ای می‌شوید، این شرکت بیمه است که موظف به پرداخت خسارت شما می‌باشد. البته پوشش خسارت و محاسبه بیمه هم موضوعات حائز اهمیتی است که شما باید از آن آگاهی داشته باشید. برای استعلام بیمه شخص ثالث و تمدید آن شما می‌توانید از طریق سامانه سنهاب با دارا بودن شماره بیمه و یا شماره یکتا، از تاریخ اتمام بیمه‌تان مطلع شوید و در صورت تمدید از طریق شرکت بیمه بازار که یکی از معتبرترین و با سابقه ترین شرکت‌های فروش بیمه است، بیمه‌تان را تمدید نمایید.

محاسبه بیمه شخص ثالث چگونه است؟

از دیگر سوالاتی که برای متقاضیان خرید بیمه پیش می‌آید، محاسبه بیمه شخص ثالث است. عوامل و ملاک‌های گوناگونی برای محاسبه این بیمه وجود دارد که معمولاً از سوی بیمه مرکزی اعلام می‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که عوامل اصلی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث عبارت‌اند از:

  • تعداد سیلندر خودرو
  • نوع کاربری خودرو شما
  • میزان پوشش مالی و جانی

میزان پوشش مالی و جانی در حقیقت یکی از عوامل تاثیر گذار در محاسبه بیمه پارسیان شخص ثالث است؛ چرا که با نرخ دیه انسان کامل در ماه‌های عادی و حرام محاسبه می‌شود. البته از دیگر عواملی که بر روی هزینه بیمه شخص ثالث تاثیرگذار هستند می‌توان به تخفیف‌ها و مقدار جریمه دیرکرد اشاره کرد.

از آنجایی که اکثر متقاضیان به دنبال راهی برای کاهش هزینه بیمه هستند، شرکت‌های بیمه این مزیت را در اختیار افراد قرار داده‌اند که به ازای هر سالی که از بیمه شان استفاده نکرده باشند، شامل حال درصد تخفیف بیمه می‌شوند. بدین صورت که در سال اول ۵ درصد تخفیف، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد، در سال چهارم ۲۰ درصد تخفیف و به همین ترتیب در سال‌های بعدی این درصد تخفیف افزایش پیدا می‌کند.

موارد تحت پوشش بیمه شخص ثالث

از دیگر موضوعاتی که در بیمه شخص ثالث برای خریداران مهم است، موارد تحت پوشش این بیمه می‌باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • پوشش جانی که در صورت فوت و یا نقص عضو، هزینه‌های درمانی فرد یا افراد آسیب دیده را بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • پوشش مالی که هر گونه خسارت وارد شده که علت آن تصادف یا برخورد ماشین است به اموال شخص ثالث می‌باشد
  • پوشش حوادث رانندگی که در صورت مقصر بودن فرد با دارا بودن گواهینامه می‌تواند هزینه‌های وارد شده را از بیمه دریافت کند

از دیگر انواع بیمه که می‌توان گفت یکی از ضروری‌ترین بیمه‌ها برای مالکان خودرو است، بیمه بدنه می‌باشد. این نوع بیمه با این وجود که اجباری نیست؛ اما می‌تواند برای مالکان خودرو مفید واقع شود؛ چرا که خسارت‌هایی را که شامل سرقت کامل خودرو و خسارت‌هایی که بر اثر بلایای طبیعی رخ می‌دهد را پرداخت می‌نماید. با وجود گرانی خودرو و عدم پیش بینی وقایعی که ممکن است هر لحظه پیش آید، این بیمه می‌تواند یکی از ضروری‌ترین بیمه‌ها برای مالکان خودرو به حساب آید. شاید در نگاه اول با خود تصور کنید که این اتفاقات ممکن نیست برای خودرو من به وجود آید؛ اما در حقیقت پیش بینی سرقت از خودرو و یا سرقت کامل خودرو می‌تواند ریسک بزرگی به حساب آید.

یکی از سوالاتی که در خصوص خرید این بیمه برای تان به وجود می‌آید، هزینه بیمه بدنه است. هزینه این بیمه با توجه به مدل خودرو، سال تولید و… محاسبه می‌شود و برای هر مدل خودرو متفاوت است. نکته مهم در خصوص این نوع بیمه، این است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه اضافه‌تر موارد دیگری را نیز تحت پوشش این نوع بیمه قرار دهید.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو عبارت است از:

  • سرقت کلی خودرو
  • خسارت‌هایی که در حین نجات و انتقال خودرو رخ می‌دهد
  • حادثه‌هایی که برای خودرو شما رخ داده است
  • خساراتی که در اثر آتش سوزی، انفجار، رعد و برق، به وسیله نقلیه شما وارد شده است

در صورتی که هزینه اضافه‌تری را برای بیمه بدنه پرداخت کنید از پوشش‌های زیر نیز بهره مند می‌شوید.

  • دزدی لوازم و قطعات داخل خودرو
  • پوشش نوسان قیمت خودرو
  • غرامت عدم استفاده از خودرو در هنگام تعمیر آن
  • حوادثی که ناشی از پاشیده شدن اسید و مواد شیمیایی روی خودرو رخ می‌دهد
  • حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله، آتشفشان

سخن پایانی

به طور کلی، خرید بیمه برای خودرو یکی از ضروری‌ترین کارها است که می‌تواند شما را از هزینه‌های سنگین در حوادث نجات دهد.

کد خبر 627194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.