سوالات متداول درباره چاپ کتاب که باید بدانید

در این مقاله که توسط نویسندگان انتشارات نارون دانش تهیه شده است با سوالات متداول درباره چاپ کتاب آشنا شدید.

در دهه‌ها و سده‌های گذشته چاپ کتاب کاری بود که تنها در انحصار بخش خاصی از جامعه قرار داشت. در آن دوران افراد معدودی مانند دانشمندان و روشنفکران به چاپ کتاب اقدام می‌کردند و باقی مردم جامعه عموماً مصرف کننده تولیدات آن‌ها بودند. با گسترش ارتباطات و فناوری، به تدریج افراد بیشتری به چاپ کتاب علاقمند شدند و تولیدات فرهنگی نیز به سرعت گسترش یافت.

بنابر آمارهای رسمی هر ساله بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر می‌شود که ایران را در بین ده کشور نخست دنیا قرار داده است. همچنین تعداد کتاب‌های چاپ شده در ایران در برخی سال‌ها بسیار بیشتر از میانگین بوده و حتی در برخی مقاطع به رتبه هفتم دنیا نیز رسیده است. در بحث کتابخوانی نیز اگرچه شاید اینگونه تصور شود که مردم ایران سرانه مطالعه پایینی دارند، اما در این زمینه نیز کشورمان در بین بیست کشور نخست جهان قرار دارد. همین آمارها نشان دهنده علاقمندی و استقبال ایرانیان از خواند کتاب و نوشتن آن است. در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار افراد مختلف درباره فرایندهای چاپ کتاب پاسخ خواهیم داد تا اگر شما نیز قصد چاپ کتاب خود را دارید بتوانید با چشمانی باز برای این کار اقدام کنید. با ما همراه باشید.

سوالات متداول درباره چاپ کتاب

چاپ کتاب چقدر زمان می‌برد؟ به طور معمول پس از اینکه نویسنده یا مترجم کتاب خود را به ناشر تحویل می‌دهد، فرایند چاپ کتاب بین یک الی سه ماه زمان می‌برد. البته در صورتی که کتاب اصلاحیه‌ای از سوی وزارت ارشاد دریافت کند یا نیازمند ویراستاری زیادی باشد، ممکن است این زمان طولانی‌تر شود.

برای چاپ کتاب چه مجوزهایی باید گرفته شود؟ به طور معمول برای چاپ یک کتاب به سه مجوز نیاز است. نخست شابک یا شماره استاندارد بین‌المللی کتاب که از خانه کتاب دریافت می‌شود. پس از آن فیپای کتاب از کتابخانه ملی دریافت می‌شود و در نهایت کتاب برای دریافت مجوز انتشار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. یک مجوز نیز برای جلد کتاب اخذ می‌شود که معمولاً در یک روز کاری قابل انجام است و یک مجوز نیز پس از چاپ کتاب از وزارت ارشاد دریافت می‌شود که مجوز اعلام وصول نام دارد.

مجوزهای چاپ کتاب توسط ناشر دریافت می‌شود یا نویسنده و مترجم؟ تمامی مجوزهای مربوط به چاپ کتاب توسط ناشر اخذ می‌شود و در این مرحله نیاز به انجام کار خاصی توسط نویسنده یا مترجم نیست.

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟ هزینه چاپ کتاب بسیار متغیر است. اگر ناشر روی کتاب سرمایه‌گذاری کند، نویسنده یا مترجم هزینه خاصی پرداخت نخواهند کرد اما در غیر این صورت نویسنده یا مترجم باید هزینه چاپ را خودشان تامین کنند. با انجام اقداماتی مانند کاهش سختگیری در ویراستاری و طراحی جلد کتاب و چاپ کتاب با تیراژ چایین در چاپ نخست می‌توان هزینه‌های چاپ کتاب را به شدت پایین آورد.

آیا نویسنده یا مترجم پس از نوشتن و ترجمه کتاب کار دیگری انجام خواهند داد؟ به طور معمول پس از نوشتن یا ترجمه کتاب و ارائه آن به ناشر، کار خاصی توسط نویسنده یا مترجم انجام نمی‌گیرد. البته ممکن است در طی ویراستاری یا طراحی جلد نظرات نویسنده یا مترجم نیز گرفته شود اما در این مراحل تنها نیاز به همفکری و ارائه نظر از سوی نویسنده و مترجم است و کارهای فنی توسط ناشر انجام می‌گیرد.

جمع‌بندی سوالات متداول درباره چاپ کتاب

در این مقاله که توسط نویسندگان انتشارات نارون دانش تهیه شده است با سوالات متداول درباره چاپ کتاب آشنا شدید. همانگونه که دیدید در فرایند چاپ کتاب بیشتر امور توسط ناشر انجام می‌گیر و در سایر مراحل چاپ کتاب کار نویسنده یا مترجم تنها در حد ارائه نظر و پیشنهاد است.

کد خبر 627189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.