فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ عرصه رقابت ۲ برند معروف و ۲ رقیب دیرینه!

فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ درحالی امروز بین فرانسه و آرژانتین در قطر برگزار می‌شود که علاوه بر رقابت حساس دو تیم در میدان، رقبای دیگری را به صورت پنهان در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که داوود نصراصفهانی، مدرس دانشگاه و فعال حوزه بازاریابی ورزشی در اختیار این رسانه قرار داده است: ماهیت نادر جام جهانی، همراه با موقعیت آن به عنوان ویترین محبوب‌ترین ورزش جهان، آن را به یک رویداد منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

درحقیقت، حامیان مالی و تبلیغ‌کنندگان تجاری مبالغ هنگفتی را برای پیوند دادن برندهای خود با جام جهانی می‌پردازند. به علاوه باید یادآور شد که امروزه، اطمینان از موفقیت مداوم مسابقات الهام‌بخشی مانند جام‌جهانی، همچنان در خط مقدم مأموریت کلی فیفا قرار دارد.

با این وجود، محبوبیت روزافزون این ورزش باعث شده است که این نهاد، هدف اصلی جدیدی از پیشرفت بازی و ارتقای آن را در سطح جهان به‌ویژه با پیشرفت برنامه‌های توسعه جوانان را شناسایی کند. از طرفی نیز شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ دنیا در حوزه‌های مختلف به دنبال بهره‌مندی حداکثری از این رویداد معتبر جهانی هستند و طی این مدت در تلاش برای پیوند برند سازمان خود با برند جام جهانی هستند، تا این اندک زمان باقی‌مانده نیز بهترین سود را ببرند.

درحالی‌که میلیاردها نفر از تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به عنوان معتبرترین رویداد ورزشی سال ۲۰۲۲ آن هم در کشوری در جنوب غربی آسیا یعنی قطر لذت می‌برند و مشتاقانه منتظر برگزاری مسابقه فینال آن هستند، برندهای قوی و معتبر در حوزه تولید البسه ورزشی؛ نایک (تولیدکننده آمریکایی) و آدیداس (تولیدکننده آلمانی) به دنبال جذب مشتریان جدید و کسب سودهای مالی هنگفت خود هستند.

از سوی دیگر برگزار کنندگان این رویدادها در حال ثبت رکود جدیدی درباره تماشای این رویداد به صورت حضوری و از طریق رسانه‌های مختلف هستند و نگاه‌های میلیاردها هوادار در گوشه و کنار دنیا، به ورزشگاه لوسیل در روز یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ و در ساعت ۱۸:۳۰ دوخته می‌شود. از سوی دیگر مدیران این برندها در حال تحلیل و تحقیق روی مصرف کنندگان بالقوه خود هستند تا با شناخت بازار و تحلیل درست آن رهبری بازار را حفظ و یا تصاحب کنند.

همان‌طورکه به خاطر می‌آوریم فینال بازی‌های جام جهانی سال ۲۰۱۸ روسیه، بین فرانسه و کرواسی برگزار شد که رقابتی بین نایک و نایک بود. در این رقابت تماشایی و زیبا، نایک با حضور حداکثری در فینال رقابت‌ها و کسب عنوان قهرمانی این دوره از بازی‌ها ضمن ثبت رکوردهایی در فروش و کسب درآمد، رهبری بازار را در دست گرفت.

با این حال در این دوره از مسابقات و با شگفتی‌های رخ داده، نایک که با حمایت از ۱۳ تیم ملی پا به عرصه رقابت گذاشت، توانست دو تیم را در مرحله نیمه‌نهایی داشته باشد که تنها فرانسه توانست به فینال راه یابد و کرواسی دیگر تیم مورد حمایت نایک به دیدار رده‌بندی رسید.

این درحالی است که برند آلمانی آدیداس با حمایت هفت تیم توانست یک تیم را در جمع چهار تیم نیمه‌نهایی و در نهایت حضور در فینال را با تیم ملی آرژانیتن تجربه می‌کند. اتفاقی که با فروش لباس مسی و قهرمانی آلبی‌سلسته می‌توان افزایش فروش نجومی این برند را مشاهده کرد و باعث بیشتر شدن سود این شرکت آلمانی از اینها رقابت‌ها شود.

برند پوما دیگر برندی است که در جمع چهار تیم نیمه نهایی همراه با شیرها (مراکش-شگفتی‌ساز جام جهانی ۲۰۲۲) حضور دارد که البته با شکست راهی بازی رده‌بندی شده و عنوان چهارمی رقابت‌ها را به دست آورد. شب گذشته و در بازی رده‌بندی جام‌جهانی نیز پوما به رقابت با نایک پرداخت. پوما در این بازی سعی داشت تا بازی برتری بر نایک، ضمن جلوگیری از قدرت‌نمایی کامل نایک، برای خود فرصت‌های جدیدی نیز خلق کند.

با این نتایج و رسیدن نایک و آدیداس به فینال رقابت‌ها، بار دیگر این دو رقیب دیرینه و سنتی به مصاف هم می‌روند و در آوردگاه فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باید دید کدام برند قهرمان جام جهانی می‌شود و رهبری بازار تولید البسه ورزشی را در دست می‌گیرد، پرسش مهم این است: آیا نایک می‌تواند از جایگاه خود محافظت کند؟

کد خبر 627172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.