معرفی ورزشگاه لوسیل از هزینه و نحوه ساخت تا میزبانی+ جزئیات

ورزشگاه لوسیل، میزبان دیدار کرواسی و مراکش در رده‌بندی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «لوسیل» برجسته‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ است که در آن ۱۰ مسابقه ازجمله دیدار رده‌بندی برگزار شده است. این ورزشگاه قرار است به مرکز شهری به همین نام تبدیل شود که محل اسکان حدود ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود.

لوسیل، شهری است که مخصوص برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ ساخته شده است. این استادیوم ظرفیت میزبانی از ٨۶٠٠٠ نفر را دارد و یک شرکت معماری انگلیسی با الهام از فانوس‌های قدیمی و کاسه‌هایی از صنایع‌دستی مردم قطر، این ورزشگاه را طراحی کرده است.

پس از جام جهانی، بیشتر صندلی‌های این ورزشگاه جدا می‌شود تا به محلی برای فعالیت مدارس، مراکز سلامتی، مغازه‌ها و باشگاه‌های ورزشی زیر سقف استادیوم تبدیل شود؛ بخش بالایی ورزشگاه نیز بالکن خانه‌هایی می‌شود که قرار است ساخته شود. تماشاگران می‌توانند با استفاده از خط مترو مستقیم از شهر دوحه به استادیوم لوسیل بروند.

از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی قطر چه می‌دانید؟  

تاریخچه و چگونگی ساخت ورزشگاه لوسیل

پس از انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، پیشنهادهایی برای طراحی ورزشگاه لوسیل ارائه شد که بسیاری از طرح‌ها برای کمیته برگزاری قابل‌قبول نبود. در نهایت، کمیته مزبور طرحی به‌شکل کاسه با الهام از آثار هنری موجود در سراسر جهان عرب را انتخاب کرد.

ساخت استادیوم در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و چهار سال طول کشید تا استادیوم تکمیل شود که کمی بیشتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده بود. در زمان عقد قرارداد ساخت‌وساز استادیوم لوسیل، رقمی بالغ بر ۷۶۷ میلیون دلار برای احداث آن برآورد شد که برای استادیومی با این مقیاس هزینه بالایی به نظر نمی‌رسید.

با این حال، اقدامات توانمندسازی که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ انجام شد، جزو قرارداد نبود و در نتیجه هزینه نهایی ساخت‌وساز بالاتر از مقدار برآورد شده بود. این ورزشگاه در اواخر سال ۲۰۲۱ تکمیل شد و افتتاح آن به‌عنوان هشتمین و آخرین استادیوم قطر برای میزبانی مسابقات جام جهانی در ۱۱ اوت ۲۰۲۲ با حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا صورت گرفت.

برخلاف نظر مشاوران که پیشنهاد داده بودند تا جایگاه تماشاگران به سه طبقه تقسیم شود، استادیوم لوسیل از دو طبقه اصلی تشکیل شده و هر طبقه از طریق راهروهایی به دو بخش مجزا درآمده است. طراحی این استادیوم باشکوه که برعهده شرکت بریتانیایی «فاستر پلاس پارتنرز» (Foster + Partners) بود، از تداخل نور و سایه الهام گرفته شده که مشخصه فانوس‌های عربی است.

شکل بیرونی استادیوم به کاسه بسیار غول‌پیکری شباهت دارد که دهانه آن به‌سمت بالا بزرگ‌تر می‌شود. روی نمای آن نیز الگوی مثلثی بسیار دقیق و ظریفی به چشم می‌خورد که درست مانند شکل کاسه‌ای ورزشگاه، از صنایع دستی قطری اقتباس شده است. سقف استادیوم با روکش کابلی نیز طرحی پیچیده دارد و بخش‌های مختلف آن، شکل‌هایی شبیه به الماس به وجود آورده‌اند.

این سقف برترین تکنیک‌های مهندسی و ساخت‌وساز را به رخ می‌کشد و به‌گونه‌ای طراحی شده است تا نه‌تنها نور کافی برای رشد چمن وارد استادیوم شود، بلکه با ایجاد سایه، به تهویه هوا کمک کند و گردوغبار و بادهای گرم را دور نگه دارد. جالب اینکه سقف و کناره‌های منحنی سازه باعث می‌شوند که شعارها و تشویق هواداران بهتر انعکاس پیدا کند.

با تاریکی هوا، سیستم نورپردازی پیشرفته این استادیوم باعث می‌شود که تعامل نور و منافذ نما به حداکثر برسد و برای تماشاگرانی که به‌سمت استادیوم در حرکت هستند، استادیوم مانند یک فانوس عربی به نظر برسد.

استادیوم‌های جام‌جهانی 2022 قطر - لوسیل- ویدیو ورزش سه

طراحی استادیوم لوسیل

طراحی ورزشگاه لوسیل تقریباً روی یک طرح دایره‌ای تنظیم شده است. شکل آن از بیرون شبیه یک کاسه بزرگ است که اشاره‌ای به ظرف سنتی خرمای است. ساختار "کاسه خرما" که در اطراف غرفه‌ها قرار دارد، وزنی معادل ٣٠هزار تن و قطر آن ٣١٠ متر است. این سازه روی ۴٨ ستون شیب‌دار قرار دارد و یک قاب از ٢۴ تکیه گاه V شکل ایجاد می‌کند. وزن ستون‌ها ۶ هزار و ۲۷۱ تن است که به تنهایی بیشتر از تمام فولادهای سازه مورد استفاده در بیشتر استادیوم‌های فوتبال است.

نمای طلایی ساختمان دارای الگوهای مثلثی پیچیده‌ای است که از لامپ‌های قدیمی قطری (فنار) الهام گرفته شده‌است. این اثر به واسطه ۴٢٠٠ صفحه آلومینیومی مثلثی با مساحت ۶٠ هزار متر مربع به دست آمده است. کل نمای مثلثی شکل توسط ۴ هزار و ۶۷۲ کانکتور به سازه فولادی اصلی میدان متصل شده‌است؛ سقف بزرگ ورزشگاه بر خلاف چند ورزشگاه دیگر قطر قابلیت جمع شدن ندارد، غشای سقف سازه ۴۵ هزار متر مربع مساحت دارد که آن را به یکی از بزرگ‌ترین سازه‌ها در نوع خود تبدیل می‌کند. طراحی سقف به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های سازه‌های کابلی غشایی در جهان در نظر گرفته می‌شود.

سالن با ظرفیت خالص ٨٨هزارو ۹۶۶ که از لحاظ فنی امکان رسیدن به ٨۶ هزار وجود دارد، به دو طبقه تقسیم می‌شود. هر یک از آن‌ها دارای یک تقسیم داخلی به نیمه است. این راه حل با هدف ارائه موقعیت بهینه مسیرهای عابر پیاده و مکان برای معلولان است.

ویدیو| گزارشی از ورزشگاه سوپرمدرن لوسیل قطر، میزبان فینال جام جهانی ۲۰۲۲

ظرفیت استادیوم لوسیل

ورزشگاه لوسیل آماده پذیرش ۸۰ هزار تماشاگر در جام جهانی قطر خواهد بود. این ورزشگاه بزرگ‌ترین ورزشگاه میزبان بازی‌های جام جهانی در کشور قطر است. گنجایش استادیوم لوسیل قرار است پس از مسابقات جام جهانی به ۴۰ هزار نفر ظرفیت کاهش پیدا کند.

تاریخ ساخت استادیوم لوسیل

احداث استادیوم لوسیل در کشور قطر از سال ۲۰۱۷ و با توجه به سنت‌های بومی منطقه آغاز شد. البته که خرید زمین و استارت‌های اولیه ساخت ورزشگاه لوسیل به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد.

این استادیم در بخش الریان شهر لوسیل که بخش توسعه یافته این شهر است، ساخته شده‌است. این ورزشگاه ملی در ۱۵ کیلومتری دوحه مرکزی واقع شده است که برای رسیدن به آن می‌توان از مترو اختصاصی ورزشگاه شهر لوسیل و تراموا استفاده کرد.

معرفی کامل ورزشگاه لوسیل/ بزرگترین استادیوم جام جهانی 2022 | سرخ نیوز

مسیر دسترسی به ورزشگاه لوسیل

شهر لوسیل به‌راحتی با خط قرمز مترو به مرکز دوحه و فرودگاه بین‌المللی حمد وصل می‌شود. ایستگاه «لوسیل کیو ان بی» (Lusail QNB) آخرین ایستگاه این خط است که درست در کنار استادیوم قرار دارد.

ویژگی‌های ظاهری ورزشگاه لوسیل قطر

ورزشگاه لوسیل با الهام از سنت‌های حاکم بر منطقه توسط تیم معماری فاستر اند پارتنرز (Foster & Partners) طراحی و اجرا شده است. این تیم با الهام از تعامل نور و سایه نقوش پیچیده خاصی را برای نمای ساختمان طراحی کردند که مشابه کهن الگوهای هنری جهان عرب و هنر اسلامی است.

استادیوم لوسیل کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

امکانات ویژه سازه ورزشگاه لوسیل

سازه ورزشگاه لوسیل از شیوه‌های ساختمانی پایدار و اقدامات بازیافت فاضلاب استفاده می‌کند. این سایت با آب بازیافتی برای آبیاری گیاهان در اطراف محل ورزشگاه، ۴٠ درصد آب بیشتری نسبت به سایر استادیوم‌ها ذخیره می‌کند.

سقف ساخته شده از مواد پیشرفته‌ای به نام پلی تترافلورواتیلن (PTFE)، از ورزشگاه در برابر باد گرم محافظت می‌کند، گرد و غبار را دور نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد تا نور کافی به درون ورزشگاه بتابد، درحالی‌که سایه‌ای برای کاهش بار ورزشگاه ایجاد می‌کند ]

تکنولوژی خنک‌کننده این ورزشگاه مانند دیگر ورزشگاه‌های برنامه‌ریزی شده برای جام جهانی ۲۰۲۲، با استفاده از انرژی خورشیدی خنک می‌شود و ردپای کربنی آن صفر است.

افتتاح استادیوم فینال جام جهانی 2022 قطر + عکس و ویدیو | پایگاه خبری جماران

مراکز دیدنی اطراف استادیوم لوسیل

  • پیاده‌راه اسکله لوسیل: پیاده‌راه اسکله لوسیل به‌لطف قایق‌های متعدد و چشم‌اندازهای باشکوهی که به مرکز دوحه دارد و مکانی زیبا برای وقت‌گذرانی است. در این محل غرفه‌های متعددی وجود دارند که غذاهای خیابانی سرو می‌کنند. این پیاده‌راه ۱۲ کیلومتری که در زبان عربی با نام «ممشی مارینا لوسیل» شناخته می‌شود، محلی مناسبی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری عصرگاهی است.
  • مرکز خرید پلاس واندوم: مرکز خرید پلاس واندوم یا به زبان عربی «بلاس فاندوم مول» با مساحت ۱,۱۵۰,۰۰۰ متر مربع در قلب شهر لوسیل قرار دارد و با الهام از معماری کلاسیک فرانسوی ساخته شده است. این مرکز خرید مجلل که از جاهای دیدنی قطر به حساب می‌آید، شامل چهار طبقه با ۵۸۰ فروشگاه می‌شود و برخی از بهترین برندهای بین‌المللی را در خود جای داده است. علاوه بر خرید و گشت‌وگذار در میان فروشگاه‌های مختلف می‌توانید در رستوران‌ها و فودکورت‌ها از غذاهای بین‌المللی لذت ببرید؛ خود را به یک فنجان قهوه در یکی از کافه‌های آن میهمان کنید یا به سرگرمی‌های متنوع مشغول شوید.
  • پارک کرسنت: پارک کرسنت که به زبان عربی به آن «الحدیقة الهلالیة» گفته می‌شود، با الهام از بیابان و تپه‌های شنی طراحی شده است و ازآنجاکه از آب بازیافتی برای آبیاری فضای سبز آن استفاده می‌شود، ویژگی زندگی پایدار در شهر لوسیل را به‌خوبی نشان می‌دهد. زمین‌های بازی موضوعی، آب‌نماها، زمین فوتبال، زمین بسکتبال، والیبال و تنیس، مسیرهای دوچرخه‌سواری، فروشگاه‌های غذا، محوطه بازی کودکان و دسترسی به تفرجگاه مارینا، این پارک را به یکی از جاذبه‌های گردشگری لوسیل تبدیل کرده‌اند.
کد خبر 627106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.