کوتاهی دستگاه‌ها در اجرای قانون مقابله با آلودگی هوا/ مهار گرمایش جهانی زمین ضرورت دارد

نقش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها در تولید ذرات ۲.۵ppm، کوتاهی دستگاه‌ها در اجرای قانون مقابله با آلودگی هوا، انحراف جهان از مسیر خود برای مهار گرمایش اقلیم، ثبت جهانی سومین ژئوپارک ایران، تاییدیه سد چم‌شیر برای آبگیری را در بسته محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور درباره اجرای کامل قانون مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: کوتاهی در اجرای قانون از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست و دستگاه‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست اصل پنجاهم قانون اساسی، سیاست‌های کلی حفاظت محیط‌زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول دولت مردمی را چهار سند مهم و بالادستی در حوزه محیط زیست برشمرد و گفت: در همه اسناد بالادستی کشور تاکید شده که هر گونه توسعه فرع بر حفظ محیط‌زیست است، اما این به معنای آن نیست که به بهانه حفاظت از محیط‌زیست اجازه توسعه به صنایع و اقتصاد کشور ندهیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تخصیص اعتبار برای حفاظت از محیط‌زیست نه هزینه‌کرد بلکه یک سرمایه‌گذاری پرثمر و ضروری برای کشور است، از متولیان حفاظت از محیط‌زیست خواست در اجرای اصول و قوانین حفاظتی نهایت دقت را به عمل آورند تا هم از منابع و عرصه‌های طبیعی به بهترین شکل ممکن حفاظت به عمل آید و هم معیشت و کسب و کار مردم با احتمال آسیب به محیط زیست مختل نشود.

رئیس جمهور تاکید کرد: انجام اقدامات مؤثر برای مقابله با معضل گردوغبار و پیگیری و به نتیجه رساندن اقدامات و همکاری‌های منطقه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست ضروری است.

نقش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها درتولید ذرات ۲.۵ppm

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است، اظهار کرد: اتوبوس‌های دیزلی درون‌شهری، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون انتشار می‌دهند و سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید این ذرات دارند.

وی درباره راهکارهای اساسی کاهش آلودگی هوا، گفت: راهکار عملی کاهش آلودگی هوا در شهرها این است که وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی کم کنیم؛ در حال حاضر ۹۴ درصد تولید برق وابسته به سوخت فسیلی است و تفاوتی ندارد که سوخت فسیلی در نیروگاه بسوزد، در موتورخانه ساختمان‌ها باشد یا در خودرو و موتورسیکلت؛ این سوخت‌ها در هر صورت آلایندگی دارند.

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: این کاهش وابستگی از نظر امنیتی هم مورد تأیید است، چرا که اگر سبد انرژی خود را متنوع کنیم، در بحران‌هایی شبیه آنچه که جنگ روسیه و اوکراین برای اروپا وجود آورد، با مشکل تأمین انرژی روبه‌رو نمی‌شویم. اروپا لایحه مقابله با تغییر اقلیم را در دستور کار داشت، اما زمانی که با کمبود گاز مواجه شد، به سمت سوزاندن زغال سنگ رفت و به محیط زیست و تغییر اقلیم فکر نکرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است، افزود: یک تاکسی یا اتوبوس، پیمایش بسیار بیشتری نسبت به یک خودرو معمولی دارد و میزان آلایندگی آن نیز به مراتب بیشتر است. اتوبوس‌های دیزلی درون شهری به این دلیل که از گازوئیل استفاده می‌کنند، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون انتشار می‌دهند و سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید این ذرات دارند.

جهان از مسیر خود برای مهار گرمایش اقلیم منحرف شده است

پس از یک سال وقوع بلایای آب‌وهوایی، جهان از مسیر خود برای مهار گرمایش اقلیم منحرف شده است. وقوع سیل‌های فاجعه‌بار، خشکسالی‌های شدید و موج گرمای بی‌سابقه در سال جاری نشان داد که هشدارهای تغییرات آب و هوایی به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند و این آغاز راه است.

سال جاری پیشرفت‌های مهمی در حوزه آب و هوایی حاصل شده که می‌توان به تصویب قوانین جدید به‌ویژه در ایالات متحده و اروپا و همچنین توافق به‌دست آمده در مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر به‌منظور مقابله با هجوم فزاینده تأثیرات مخرب اقلیمی اشاره کرد.

اما به‌نظر می‌رسد هدف حفظ گرمایش زمین در محدوده ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن به‌طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار دارد، چرا که انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی که عامل اصلی گرمایش جهانی است، در مسیر رسیدن به بالاترین میزان است.

"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه نوامبر در نشست اقلیمی این سازمان در مصر به رهبران جهان هشدار داد که بشریت با یک انتخاب جدی بین همکاری در نبرد علیه گرمایش جهانی یا خودکشی دسته جمعی مواجه است. امسال کارشناسان علوم اقلیمی سازمان ملل‌متحد قوی‌ترین هشدار خود را درباره خطراتی که مردم و کره‌زمین با آن روبه‌رو هستند صادر کردند.

سومین ژئوپارک ایران رأی یونسکو را گرفت

علیرضا امری‌کاظمی‌ارزیاب، معاون شورای عالی ژئوپارک یونسکو از رأی مثبت یونسکو برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس، به‌عنوان سومین ژئوپارک ایران خبر داد.

وی ادامه داد: حکم تنفیذ ژئوپارک طبس پس از تأیید هیئت اجرایی یونسکو در بهار صادر می‌شود. مطالعات ژئوپارک طبس از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، این ژئوپارک با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین‌شناختی فرهنگی و طبیعی قابل توجهی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین‌شناسان ایران و جهان است.

ژئوپارک طبس در شمال غربی استان خراسان جنوبی و در مسیر ارتباطی جنوب به شرق و شمال شرق ایران، در منطقه‌ای با اقلیم بیابانی همراه با آب و هوای گرم و خشک قرار دارد. این ژئوپارک سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان را دربر می‌گیرد. تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.

در این ژئوپارک سیر تحولات کره زمین از بیش از ۵۴۰ میلیون سال پیش (پرکامبرین) تا حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش (اوایل کرتاسه) را بدون کمترین وقفه زمانی می‌توان مشاهده کرد.

سد چم‌شیر کهگیلویه و بویراحمد برای آبگیری تاییدیه گرفت

آرش مصلح، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سد چم‌شیر هیچ‌گونه مشکل زیست محیطی ندارد و مورد تأیید کامل قرار گرفته است اظهار کرد: تاییدیه آبگیری این سد داده شده است.

وی افزود: در روزهای اخیر نماینده سازمان حفاظت محیط زیست کشور در محل احداث سد چم‌شیر حضور داشتند و تاییدیه آبگیری دادند و کامل تأیید شد که هیچ گونه مشکل زیست محیطی وجود ندارد. سد چم‌شیر ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با توجه به برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال عملیات آبگیری این سد انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: زیر کشت بردن اراضی پایین دست، تولید ۴۸۲ گیگاوات انرژی برقابی در سال، ایجاد بستر مناسب برای افزایش تولید آبزیان و توسعه گردشگری، کنترل سیلاب و شوری آب رودخانه زهره از جمله اهداف احداث سد چم‌شیر است.

کد خبر 626945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.