طرح واگذاری موتورهای برقی اجرایی می‌شود

شهردار مشهد گفت: بیشترین منبع آلودگی هوا پس از مازوت‌سوزی، حمل‌ونقل متحرک است و امیدواریم با اجرای طرح واگذاری موتورهای برقی آلودگی‌ هوا و آلودگی صوتی کاهش پیدا کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی در همایش روز ملی حمل‌ونقل با بیان اینکه حمل‌ونقل پیشگام توسعه است، اظهار کرد: کیفیت حمل‌ونقل عمومی تأثیر مستقیمی بر سفره مردم دارد، افرادی در شهر هستند که توانایی خرید وسیله شخصی را ندارند یا امکان استفاده از آن را ندارند و ترجیح می‌دهند برای حفظ شهر از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل یکی از راه‌های کنترل مشکلات کلان شهرها است، افزود: بعضی اوقات گرفتار کار نمایشی می‌شویم؛ به طور مثال برای ساخت یک دوربرگردان غیرهمسطح ۱۰۰ میلیارد تومان و برای احداث یک کیلومتر مترو یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم در حالی که مدیریت شهری به جای یک کیلومتر مترو می‌تواند ۱۵ پل روی زمین بسازد، اما این سوال پیش می‌آید که اجرای کدام طرح موفق‌تر است؟ پاسخ واضح است، اگر مترو ساخته نمی‌شد روزانه از ۱۰۰ هزار سفر پاک محروم می‌شدیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: هرچند که ممکن است در یک دوره مدیریت شهری خط مترو به بهره‌برداری نرسد، اما آیندگان این راه را ادامه می‌دهند؛ مسیر درست همین است؛ باید مسائل اساسی را مدنظر قرار داد و در کلانشهرها با توجه به ازدیاد جمعیت حمل‌ونقل ریلی را توسعه داد.

ارجائی اضافه کرد: از وزیر کشور درخواست می‌کنم تصمیم اضافه شدن پنج هزار اتوبوس به کلان شهرها را ادامه دهد و امیدواریم این امر محقق شود؛ به علاوه لازم است در بودجه سال آینده نیز رقم خوبی برای توسعه حمل‌ونقل در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: اقدام خوب شهرداری تهران برای تأمین واگن‌ها می‌تواند در کلان‌شهرها نیز ادامه داشته باشد؛ بدون حمایت دولت توسعه حمل‌ونقل ریلی ممکن نیست.

شهردار مشهد اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا قانون هوای پاک اجرا شود؛ بیشترین منبع آلودگی هوا حمل‌ونقل متحرک است، اما در شهر مشهد بیشترین آلودگی را سوخت مازوت دارد؛ ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در شهر وجود دارد که دو معضل آلودگی هوا و آلودگی صوتی را ایجاد کرده است.

ارجائی ادامه داد: امیدواریم با اجرای طرح واگذاری موتور برقی این آلودگی‌ها کمتر شود؛ امروز ۴۰ درصد فوتی‌های تصادفات مربوط به موتور سیکلت‌ها است و امیدواریم با موتورهای برقی این معضل را کاهش دهیم.

وی گفت: سالیانه ۲۵۰ نفر براثر حوادث ناشی از تصادفات رانندگی فوت می‌شوند که رقم خوبی نیست و ما مسئول آن هستیم؛ موتورهای برقی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، محدودیتی برای ثبت‌نام وجود ندارد و تسهیلات با نرخ چهار درصد، بدون پیش پرداخت می‌شود و مدت بازپرداخت ۲۴ ماهه است.

کد خبر 626883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.