نیاز اصفهان به برنامه‌ریزی بیشتر برای زیست‌پذیری/ جایز نبودن تأخیر برای زاینده‌رود

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیاز اصفهان به برنامه‌ریزی بیشتر برای زیست‌پذیری، برآورد بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای سال آینده، رفع مشکلات سامانه اصنو در دستورکار شورا، استفاده از نظرات تحول‌خواهانه دانشجویان در مدیریت شهر، ضرورت کاهش فاصله بین شهروندان و کارگزاران، اهمیت ویژه روابط بین‌الملل برای اصفهان و جایز نبودن تأخیر برای زاینده‌رود را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

نیاز اصفهان به برنامه‌ریزی بیشتر برای زیست‌پذیری

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در برنامه شهرگاه، هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری که با موضوع برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: امروز در عرصه‌های مختلف محیط زیستی، آلودگی هوا، آب، فرونشست زمین و حمل‌ونقل عمومی به‌رغم تلاش‌های گذشته با چالش مواجه هستیم و برآیند زحمات و تلاش‌های گذشتگان امروز منجر به شرایط مطلوب نشده است.

وی ادامه داد: باید با یک برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی می‌توانیم به سمت شهر زیست‌پذیر اصفهان حرکت کنیم و امیدواریم این مهم از دستاوردهای سلسله جلسات شهرگاه باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بازنگری اجمالی برنامه جامع ۱۴۰۵ اصفهان گفت: علت اینکه ما در برنامه‌های مختلف کمتر موفق بوده‌ایم آن است که از پژوهش‌ها به صورت کاربردی بهره‌مند شده‌ایم، چراکه امروزه به اذعان کارشناسان کشور، کمتر از ۳۰ درصد از اهداف و برنامه‌های برنامه ششم توسعه کشور محقق شده است و علت آن می‌تواند زمینه پژوهش باشد و باید مطالعات عمیقی صورت گیرد که آیا در تدوین برنامه ششم توسعه افق بلندتری از توان ترسیم شده است؟

برآورد بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای سال آینده

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: بودجه سال آینده شهرداری اصفهان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در فصل بودجه، مترو و رینگ چهارم سهم بسزایی از آن را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان این‌که در طول این سال‌ها هر کدام از پروژه‌های شهرداری که اجرا شده است، هفت برابر برای شهر ارزش افزوده داشته است و با اشاره به این‌که تحریم دشمن، کارشکنی‌ها و بی‌عدالتی وجود دارد و وضعیت تورم حاکم است، افزود: اگر اراده کنیم این مشکلات اقتصادی نیز رفع خواهد شد.

رفع مشکلات سامانه اصنو در دستورکار شورا

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در دیدار با فعالان عرصه ساخت‌وساز مسکن که با هدف بررسی مشکلات اصنو (سرا ۱۰) برگزار شد، اظهار کرد: فعالان عرصه ساخت‌وساز مسکن سرمایه‌های شهر و فرماندهان اقتصادی انقلاب هستند که با اصالت و عشق به خدمت و تولید به این عرصه ورود کردند.

وی با اشاره به پیگیری مداوم برای بررسی آسیب‌ها در حوزه شهرسازی الکترونیکی، افزود: ابتدای سال شهرسازی الکترونیک و اجرای سامانه اصنو (سرا ۱۰) با همت مدیریت شهر شکل گرفت که مزایا و مشکلاتی به همراه داشت. آسیب‌های این حوزه احصا شده است تا برطرف کردن مشکلات آن سریع‌تر انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تحقق کامل سرا ۸ بیش از هفت سال زمان برد، اما امیدواریم اصنو (سرا ۱۰) در کمتر از یک سال به‌صورت کامل اجرایی و ایراد آن برطرف شود.

میرباقری ادامه داد: شورای اسلامی شهر در این حوزه به کمک شهرسازی آمده است؛ ما برای مچ‌گیری نیامده‌ایم بلکه آمده‌ایم دست بگیریم تا زودتر وعده‌ها تحقق یابد و حلاوت و شیرینی در ذائقه مردم به تلخی و ناکامی تبدیل نشود.

استفاده از نظرات تحول‌خواهانه دانشجویان در مدیریت شهر

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره نقش دانشجویان در تدوین برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۵» اظهار کرد: با توجه به سابقه نقش‌آفرینی دانشجویان در تصمیم‌سازی و مرجعیت برای اقشار مختلف جامعه، این قشر جوان نقش مهمی در تدوین این برنامه دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اقدام مهم دانشجویان در شانزدهم آذرماه ۱۳۳۲، آن‌ها ثابت کردند که جزو پیشروترین اقشار جامعه در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای شهروندان، تحول‌خواهی و استقلال‌طلبی هستند. ساختاربندی مناسبی برای دریافت راهنمایی از سوی دانشجویان در نظر گرفته شده است، چراکه قرارگیری در فضای شهر کمک می‌کند که نظرات آن‌ها کاربردی‌تر شود تا بتوانیم از نظرات تحول‌خواهانه این قشر جوان بهتر استفاده کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هویت دانشجو بر این است که با مطالبه‌گری، آزاداندیشی و تولید گفتمان در بخش‌های مختلف کشور به‌عنوان پیشران حضور می‌یابد، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم شهری رو به جلو داشته باشیم، به این هویت و ماهیت اصیل و ارزشمند به‌عنوان انرژی محرکه نیاز داریم.

ضرورت کاهش فاصله بین شهروندان و کارگزاران

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در برنامه شهرگاه، هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری که با موضوع برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: طرحی تحت عنوان باشگاه شهراندیشان به‌منظور افزایش مشارکت آحاد شهروندان در امر تصمیم‌سازی در عرصه مدیریت شهری در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به‌زودی با آماده شدن پلتفرم و بستر آن، اطلاع رسانی عمومی برای همه حضور و جذب اقشار مختلف شهر خاصه جامعه نخبگانی و خبرگانی خواهد شد.

وی افزود: اگر بخواهیم یک مدل حکمرانی مطلوب شهری داشته باشیم شهروندان باید به سطح شهربانی و شهر اندیشی برسند، اما یکی از مهمترین مسائلی که در عرصه مدیریت شهری مدنظر است کاهش فاصله‌ها بین شهروندان و کارگزاران است و بر این اساس ما تلاش کردیم این مهم محقق شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تشکیل سلسله جلسات شهرگاه به صورت شبکه‌ای به‌منظور برداشتن دیوارهای بین مدیریت شهری و دانشگاه‌ها است، البته در این عرصه دانشگاه‌ها نیز باید گام‌های بلندی بردارد.

اهمیت ویژه روابط بین‌الملل برای اصفهان

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تصویب لایحه آئین‌نامه شورای توسعه امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، اظهار کرد: اصفهان یک شهر تاریخی و شناخته شده در جهان است و حتی بسیاری از مردم دنیا، اصفهان را بیشتر از شهر تهران می‌شناسند، لذا این شهر باید با حفظ موقعیت تاریخی خود به نیازها و درخواست‌های حوزه گردشگری پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که وزارت امور خارجه دفتری به‌صورت مستقل در اصفهان مستقر کرده است تا خدمات لازم به شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی ارائه شود، گفت: اصفهان به‌عنوان یک کلان‌شهر باید از آخرین روش‌های علمی و به‌روز دنیا برای اداره امور بین‌المللی خود بهره لازم را ببرد. از این‌رو موضوع مربوط به روابط بین‌الملل برای کلان‌شهری همچون اصفهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قربانی ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصفهان با لایحه شهرداری مبنی بر تصمیم‌گیری سریع و راحت یک مجموعه با اختیارات لازم موافقت کرد که امیدواریم با اجرای این لایحه وضعیت بهتری در سطح شهر داشته باشیم.

جایز نبودن تأخیر برای زاینده‌رود

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این‌که مسئله آب از آغاز شکل‌گیری مدیریت شهر و شورا در دوره ششم به عنوان یک مسئله اصلی مطرح است، اظهار کرد: حرف اصلی در دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهر این است که زاینده‌رود باید زنده‌رود باشد، کسی را هم متهم نمی‌کنیم، اما به‌دنبال زنده کردن زاینده‌رود هستم.

وی با تاکید بر این‌که برای پارک‌های اصفهان و آبیاری درختان، آب مطلوب وجود ندارد و درختان در حال از بین رفتن هستند، اگر درخت ۲۰۰ ساله‌ای در شهر زمین افتاد کسی را متهم نکنید، تصریح کرد: وزارت نیرو برای رفع مشکل باید پای کار بیاید و همه باید بدانند اصفهانی‌ها آب را برای تفریح نمی‌خواهند، بلکه بسیاری از بی‌آبی و بد آبی رنج می‌برند.

کد خبر 626804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.