تنبیه صادرات، تشویق واردات!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وچهارم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به گستردگی داشته‌هایمان تهدید می‌شویم» نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته در چهاردهمین همایش مدیران و فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، از خدمات ۳۳ ساله این قرارگاه در عرصه سازندگی قدردانی کرد.

نهادی که به تعبیر رئیس‌جمهور با نگاه «ما می‌توانیم» و با اندیشه و انگیزه سازندگی منشأ خدمات ماندگار و بزرگی شد.

آیت‌الله رئیسی ضمن برشمردن خدمات و افتخارات قرارگاه سازندگی در آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به مردم، زمینه‌های متنوع فعالیت در زمینه‌های زیرساختی اقتصادی را تشریح کرد؛ حوزه‌هایی همچون دریا و معادن که به تأکید رئیس‌جمهور می‌تواند زمینه‌ساز ساختن ایران قوی شود.

ضمیمه دانایی به توانایی

آیت‌الله رئیسی در این همایش که با شعار «قرارگاه متعهد، سازندگی دانش‌بنیان، ایران قوی» در مرکز همایش‌های نورالرضا (ع) تهران برگزار شد، گفت: قرارگاه سازندگی از دل کار مهندسی در دوران دفاع مقدس برخاست و با نگاه «ما می‌توانیم» و با اندیشه و انگیزه سازندگی منشأ خدمات ماندگار و بزرگی شد.

وی با بیان اینکه وقتی در ۳۱ شهریور ۵۹ ایران اسلامی مورد تهاجم نظامی قرار گرفت، برخی تصور می‌کردند ما امکان اداره جنگ را نداریم، اظهار کرد: اما کشور از سوی نیروهای دلداده به انقلاب حفظ شد و با پیروزی عزتمندانه و غرورآفرین رزمندگان اسلام، یک وجب از خاک میهن در اختیار دشمن قرار نگرفت.

تنبیه صادرات، تشویق واردات!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آشوب قطعاً به معیشت مردم ضربه زد» نوشت: چرا باور داریم اقتصاد و معیشت مردم از آشوب تأثیر پذیرفته است و سبب می‌پذیرد؟ این سوالی است که در رویدادهای اجتماعی اخیر بار دیگر به رخ کشیده می‌شود.

بسیار گفته و تحلیل شده است که وضعیت امروز اقتصاد کشورمان که به استناد شاخص‌های کلان همچون تولید ناخالص داخلی (GDP)، بیکاری، قیمت مصرف‌کننده، قیمت تولیدکننده، مسکن، قدرت ارز، درآمد و دستمزد و سرمایه‌گذاری، حال و روز خوبی ندارد، ریشه در تحریم‌های «پسا فتنه ۸۸» دارد که با عنوان «قانون جامع تحریم‌های ایران» در تیرماه سال ۸۹ به تصویب رسید و بر اساس آن برای اولین بار تحریم‌های ثانویه بانکی علیه سیستم مالی ایران وضع شد. جالب آنکه قبل از وقوع فتنه ۸۸ رئیس‌جمهور «مؤدب و باهوش» آمریکا حداقل در سه نوبت با ارسال نامه وانمود کرد دنبال اصلاح روابط ایران و آمریکا است، بازیگران غرب‌گرای سپهر سیاسی ایران با ایجاد فتنه، کشور را وارد مسیر خطرناکی کردند که پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد و صرفاً یکی از پیامدهای آن، فشار معیشتی سنگین کنونی است.

در کوران فتنه خیلی از رخدادها قابل تمیز دادن نیستند چه آنکه به فرموده مولا علی (ع)، «فتنه‌گران، برای رسیدن به مقاصد خود حق و باطل را به هم می‌آمیزند» و همین درهم‌آمیختگی حق و باطل باعث پیچیدگی تحلیل رویدادها می‌شود. این فرایند در حوادث اخیر کشور نیز تکرار شد و خیلی از مطالبات بحق مردم در پس اقدامات باطل گردانندگان آشوب‌ها، پنهان ماند.

به اذعان «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» در خاطراتش «از سال ۲۰۰۹ دولت اوباما استراتژی دو مسیره یعنی فشار همراه با مذاکره را در قبال ایران برگزید.»

به دیگر معنا بعد از فتنه ۸۸، راهبرد «فشار» در دستور کار واشنگتن قرار گرفت. «ریچارد نفیو» مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران و تیم پشتیبان‌کننده امریکایی در توافق موسوم به برجام که از او به عنوان فرمانده «چریک‌های کت و شلواری» جنگ تحمیلی تحریم آمریکا علیه ایران یاد می‌شود، در کتاب «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون میدان»، به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آن‌ها می‌پردازد و توضیح می‌دهد که «درد تحریم‌ها» را چه زمانی، چگونه و بر کجا می‌توان وارد کرد.

«دردی» که رژیم آمریکا با جاده‌صاف‌کنی فتنه‌گران ۸۸ اعمال کرد، این روزها به بار نشسته است و دولت قبلی نیز در دهه ۹۰ با عملکرد ضعیف خود به تحمیل «درد» بیشتر به مردم کمک کرد، به‌طوری که به‌رغم شعارهای رنگارنگ و وعده «لغو بالمره تحریم‌ها»، دولت را با تورم حدود ۶۰ درصدی تحویل رئیس‌جمهور بعدی داد.

فقط در یک فقره براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، ضریب جینی در سال ۱۳۸۸ برای کل کشور ۰.۴۱۱۱ و در سال ۱۴۰۰ برابر ۰.۳۹۳۸ است که نشان‌دهنده تعمیق شکاف طبقاتی و افزایش ناعدالتی در توزیع برابر منابع بوده و افزایش نابرابری در درآمدها را نیز در پی داشته است. با شروع اعتراض نیز دوباره اقتصاد به‌هم می‌ریزد و این تسلسل برای توقف توسعه یک کشور کافی است.

تنبیه صادرات، تشویق واردات!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنبیه صادرات، تشویق واردات!» نوشت: مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات همواره یکی از چالش‌های کشور بوده و فرار سرمایه از این مسیر و تبدیل ارز صادرات به خرید املاک و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها در خارج از کشور موجب خروج ارز طی سال‌های گذشته شده است.

در این میان جهش نرخ ارز در سال‌های اخیر و رویه‌های تعیین‌شده از سال ۹۷ به‌گونه‌ای بوده که همواره مورد اعتراض و گلایه تجار بوده و هست زیرا با توجه به تحریم‌ها و نبود امکان تبادل ارزی با بانک‌های خارجی، بازگشت ارز به داخل کشور همواره سخت‌ترین کار تجارت خارجی ایران شده است.

البته دولت طی چهار سال گذشته سعی کرده سیاست‌های ارزی را به‌گونه‌ای تعدیل کند که بازرگانان از تجارت خود دلسرد نشده و در مسیر بازگشت ارز به داخل کشور متضرر نشوند و برای این کار مشوق‌هایی تعیین کرده است اما تفاوت فاحش نرخ ارز در سامانه نیما به عنوان سامانه‌ای که صادرکنندگان موظف به ورود ارز خود به کشور از آن مسیر هستند با نرخ‌های فعلی بازار که در روزهای اخیر به بالاتر از پنج هزار تومان نیز رسیده است، انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز را کمتر کرده است و گاهی موجب می‌شود صادرکنندگانی که امکان ورود ارز خود را ندارند یا صادرات به صورت ریالی دارند، مجبور شوند ارز را از بازار به نرخ آزاد بخرند و چند هزار تومان ارزان‌تر به نرخ نیما بفروشند و در مقابل این سیاست ضد صادرات، واردکنندگان با دریافت ارز ارزان نیمایی و واردات کالا و فروش آن به نرخ‌های متناسب با قیمت ارز بازار سود سرشاری کسب می‌کنند.

در نتیجه این فرایند طی یک سال اخیر شاهد رشد عجیب واردات و کاهش صادرات هستیم و تراز تجاری هشت ماهه کشور منفی ۴.۶ میلیارد دلار شده است.

جزئیات این سیاست ضد صادرات و مشوق واردات را در گزارش امروز روزنامه خراسان در روزنامه خراسان رضوی با تیتر «تنبیه صادرات، تشویق واردات!» بخوانید.

تنبیه صادرات، تشویق واردات!

کد خبر 626650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.