۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
شهر هوشمند اکولوژیکی چیست؟

شهر هوشمند اکولوژیکی یا شهری با محیط زیست هوشمند، به شهری اطلاق می‌شود که بدون ایجاد خطر برای نسل آینده، به‌طور مناسب به نیازهای دنیای امروز پاسخ می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با محدود شدن فزاینده منابع طبیعی، شهرها مجبور به بهبود و به‌حداقل‌رساندن مصرف منابع و همچنین کاهش تأثیر خود بر محیط زیست شده‌اند و هر چند به‌نظر می‌رسد هنوز مدت زمان زیادی تا فرارسیدن سال ۲۰۵۰ باقی مانده است، دولت‌ها، مشاغل و افراد در تلاش برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه صفر انتشار خالص کربن خود هستند. اینجاست که شهرهای هوشمند به‌عنوان مکان‌هایی به ماجرا وارد می‌شوند که با پر کردن شکاف بین اهداف پایداری و استراتژی‌های توسعه شهری با بهره‌گیری از فناوری در مسیر دستیابی به این اهداف مؤثر واقع می‌شوند.

در شرایطی که بیشتر نقاط جهان هنوز اقدامات زیادی برای انجام دارند، بعضی از شهرها در حال حاضر نیازهای حال و آینده خود را با کمک فناوری اینترنت اشیا (IoT) برطرف و از فناوری‌های نوآورانه استفاده می‌کنند تا متصل و در عین حال پایدار بمانند. این شهرها در زمینه‌های تدارکات تکنولوژیکی، پایداری زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه اقتصادی و اجتماعی، کیفیت هوا، گذار به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، کیفیت زندگی، کاهش زباله به نسبت جمعیت، پایداری آب، زیرساخت‌های انسانی و بازارهای شبکه‌ای، اکوسیستم شهر هوشمند و عملکرد زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) به‌عنوان معیاری جامع از تعهدات بلندمدت یک شرکت به سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر محیطی، اجتماعی و حاکمیتی متعهد و پای‌بند هستند.

شهر هوشمند اکولوژیکی چیست؟

شهری برای آیندگان

شهری با محیط‌زیست هوشمند (eco-smart city) یک منطقه سالم زیست‌محیطی است که رفاه شهروندان و جامعه را از طریق برنامه‌ریزی و مدیریت شهری یکپارچه که از مزایای سیستم‌های اکولوژیکی بهره می‌برد افزایش می‌دهد، از این دارایی‌ها برای نسل‌های آینده محافظت می‌کند و آن‌ها را پرورش می‌دهد.

محدودیت‌های موجود دنیای امروز برای کنار هم قرار گرفتن راهکارهای سازگار با محیط زیست و داشتن اقتصاد قوی در شهرها که در اصل به‌طور کامل در تضاد با هم قرار دارند، باعث می‌شود که برقراری تعادل میان نیازها و ضرورت‌های نسل امروز مستلزم توجه به حقوق نسل آینده از محیط زیست و منابع باشد.

شهری با محیط زیست هوشمند این حقوق را مورد توجه قرار می‌دهد و با دنبال کردن مداوم اهدافی هم‌چون حذف کربن و ایجاد پایداری به‌دنبال برطرف کردن نیازهای امروزی و حفظ منابع برای نیازهای نسل فردا است.

شهری با محیط‌زیست هوشمند در تقاطع اینترنت (هوشمندی)، فناوری پاک (محیط زیست) و شهرها قرار دارد و شهرنشینی پایدار را از طریق ستون‌های شهر هوشمند برای شهرهای متصل، سبز و قابل زندگی فعال می‌کند. این شهر مدل‌ها و معیارهای سطح بالا را در خود جای داده است که شهرها پیشرفت خود را بر اساس آن‌ها اندازه‌گیری می‌کنند. شاخص‌های آن نشان می‌دهد که چگونه یک شهر بر اساس معیارهای خاص رتبه‌بندی می‌شود و در ابتدا روی چه چیزی باید تمرکز کند.

کد خبر 626573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.