یک‌سوم مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته مغزی و قلبی بر اثر آلودگی هوا است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در روزهای گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد، ۱۲ درصد سکته‌های قلبی متاثر از آلودگی هوا است، گفت: یک سوم مرگ‌ومیرهایی که بر اثر سکته‌های مغزی، بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی رخ می‌دهد، مرتبط با آلودگی هوا است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این پرسش که آلودگی هوا تا چه اندازه زمینه‌ساز ابتلاء به بیماری‌ها است، اظهار کرد: طی روزهای گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد، ۱۲ درصد سکته‌های قلبی متأثر از آلودگی هوا است، همچنین یک سوم کل مرگ و میرهایی که بر اثر سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی رخ می‌دهد مرتبط با آلودگی هوا است.

وی با اشاره به توصیه‌های مورد نیاز به شهروندان در شرایط آلودگی هوا، ادامه داد: شهروندان سعی کنند در این شرایط از منزل خارج نشوند، در صورت امکان از شهر خارج شوند تا برای یک روز هم که شده هوای پاکیزه تنفس کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شهروندان نباید باعث بدتر شدن شرایط آلودگی هوا شوند، برخی افراد بدون دلیل در خیابان‌ها تردد دارند، این در حالی است که نه تنها هوای آلوده استنشاق می‌کنند، بلکه باعث تشدید آلودگی بیشتر هوا نیز می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که نهادهای ذی‌ربط چه اقدامی در راستای کنترل آلودگی هوا باید انجام دهند، اضافه کرد: هر آنچه باید بارها و بارها گفته شده است و کمیته اضطرار آلودگی هوا به مرکزیت استانداری و سایر نهادهای ذی‌ربط تشکیل می‌شود تا تصمیم‌های لازم را در این زمینه بگیرند، همچنین قواعدی در این راستا وجود دارد تا زمانی که آلودگی هوا تشدید می‌شود، بعضی اماکن و ارگانه‌ها تعطیل، با صنایع برخورد و حرکت خودروها محدود شود، اما به نظر می‌رسد، استفاده نکردن از مازوت تصمیمی استانی نبوده است و این موضوع باید در سطح ملی پیگیری شود.

کد خبر 626538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.