زیرساخت‌های توسعه شهر هوشمند ایرانی فراهم نیست

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: دسترسی نابرابر به فناوری اطلاعات و ارتباطات، شکاف دیجیتال، گسترش شکاف اجتماعی، تقویت قطب‌گرایی فضایی، دسترسی نداشتن به فضای مجازی برای همگان و نداشتن اطمینان از درستی حجم داده‌ها و اطلاعات از موانع توسعه شهرهای هوشمند در ایران است.

سعیده بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ناتوانی شهرها برای رقابت در مقیاس جهانی با توجه به پیوستگی جهانی شهرها، ناتوانی مالی برای اجرای پروژه‌های شهر هوشمند، وجود بافت پیچیده و نیاز به همراهی مقامات سیاسی تحقق شهر هوشمند را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

وی افزود: اجرای پروژه‌های نوآورانه و تحولات در مقیاس کوچک به طور قطع تضمین کننده تحقق شهر هوشمند در سطح گسترده نیست، چراکه روند پیشرفت پروژه‌ها به دلیل مسائل بودجه‌ای کند است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: شکست در جذب سرمایه و تمرکز منحصر به فرد بر بهره‌وری موجب یک دید محدود نسبت به ارزش‌های اجتماعی، انسجام اجتماعی، کیفیت زندگی شهری و ابعاد پایداری در مسیر دستیابی به شهر هوشمند می‌شود.

بهداشت با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های شهرهای هوشمند قدیمی و منسوخ است و مانع تحقق چشم‌انداز شهر هوشمند می‌شود، تصریح کرد: دسترسی نابرابر به فناوری اطلاعات و ارتباطات، شکاف دیجیتال، گسترش شکاف اجتماعی، تقویت قطب‌گرایی فضایی، دسترسی نداشتن به فضای مجازی برای همگان و نداشتن اطمینان از درستی حجم داده‌ها و اطلاعات از موانع توسعه شهرهای هوشمند در ایران است.

وی با بیان اینکه یکی از شروط اولیه و بدیهی برای تحقق شهرهای هوشمند فراهم آوردن زیرساخت‌ها است، گفت: به منظور مدیریت فضای مجازی و سایت‌ها هیچ لیست رسمی از سایت‌های اینترنتی وجود ندارد که مشخص کننده سایت‌های خدمات دهنده دولتی باشد.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری افزود: مطابق آمارهایی که در وبسایت‌های این مؤسسات وجود دارد، شمار بازدیدکنندگان از بسیاری از سایت‌های علمی و آموزشی بسیار پایین است، به علاوه بیشتر سایت‌های موجود ارتباطی با سازمان‌های وابسته ندارد و وب سایت‌های موجود از هیچ استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند.

بهداشت ادامه داد: کاربران در بعضی موارد مجبور به دریافت کردن مرورگرهای مختلف هستند تا بتوانند از این سایت‌ها استفاده کنند، اما زیرساخت‌های لازم فراهم نیست و دستیابی به شهر هوشمند با چالش‌های جدی مواجه است.

کد خبر 626517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.