۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
ویژگی‌های یک شهروند هوشمند

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: مردم هوشمند شهروندانی دارای مهارت‌های کار با پایانه‌ها و سامانه‌های الکترونیکی هستند که به اطلاعات در حوزه‌های مختلف، منابع و مدیریت ظرفیت‌های انسانی در درون یک جامعه فراگیر با هدف ترویج خلاقیت و توسعه نوآوری‌ها دسترسی دارند و در مدیریت هوشمندانه شهر دخیل هستند.

سعیده بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مفهوم شهر هوشمند در درجه نخست شهر را به عنوان یک سیستم که دارای زیرسیستم‌های متعدد است، بررسی می‌کند. این عملکردها زیرسیستم‌ها را به عنوان یک کل در نظر می‌گیرد تا به شیوه‌ای هوشمند و هماهنگ رفتار شود، چراکه شهر یک سیستم پیچیده متشکل از روابط متقابل متنوع و غیرقابل پیش‌بینی بین زیرسیستم‌های متفاوت است.

وی افزود: هدف مدل شهرهای هوشمند یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت این پیچیدگی به ویژه از طریق رفع پیامدهای منفی شهرنشینی جهانی و کیفیت بالاتر زندگی برای جمعیت شهری است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه هدف نهایی شهر هوشمند ارائه خدمات هوشمند در تمام قابلیت‌های حیاتی شهر است، خاطرنشان کرد: در مستندات مختلف برای شهر هوشمند، ابعاد مختلفی ترسیم شده است، اما اتحادیه اروپا برای دسته‌بندی شهرهای عضو به لحاظ هوشمندی به چند بعد از جمله اقتصاد هوشمند، کسب و کارهای الکترونیکی، بازرگانی و تجارت الکترونیک، بهره‌وری بیشتر، تولید و ارائه خدمات پیشرفته و محصولات، ارتقای سطح کیفی محتوا و خدمات با انواع مدل‌های کسب و کار جدید تاکید دارد.

بهداشت تصریح کرد: مردم هوشمند شهروندانی دارای مهارت‌های کار با پایانه‌ها و سامانه‌های الکترونیکی هستند که به اطلاعات در حوزه‌های مختلف، منابع انسانی و مدیریت ظرفیت‌های انسانی در درون یک جامعه فراگیر با هدف ترویج خلاقیت و توسعه نوآوری‌ها دسترسی دارند.

وی اضافه کرد: این ویژگی، مردم و جامعه را توانمند می‌کند تا پایگاه‌های داده ایجاد و در صورت نیاز آن را پردازش کنند تا بتوانند از این داده‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، تولید محتوا و ارائه خدمات و محصولات استفاده کنند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: هدف از حکمرانی هوشمند اعمال حاکمیت به هم پیوسته درون شهری در سراسر شهر است که شامل خدمات و تعاملاتی می‌شود که سازمان‌های مدنی، دولتی، خصوصی و نظام جهانی را به هم متصل می‌کند تا شهر بتواند یک ارگانیسم کارآمد و اثربخش داشته باد و به حیات خود ادامه دهد.

کد خبر 626509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.