بارش شهابی جوزایی را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی جوزایی، مرتبط با سیارک فایتون (Phaethon 3200) یکی از پربارترین شهاب باران‌های سال است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اینکه چهارشنبه _بیست‌وسوم آذرماه_ یگانه قمر زمین سپیده‌دم در وضعیت مقارنه با ستاره قلب‌الاسد قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در این موقعیت فاصله زاویه‌ای این دو جرم درخشان آسمان به ۵.۲ درجه می‌رسد. در صورت دسترسی به افقی باز و بدون غبار از لحظاتی بعد از طلوع اجرام ساعت ۲۲:۴۰ رصد این پدیده امکان‌پذیر است. قدر ماه منفی ۱۱.۶ و قدر ستاره قلب‌الاسد ۱.۴ است. آلفای صورت فلکی اسد ساعت ۲۲:۰۳ طلوع می‌کند، ماه نیز از ساعت ۲۲:۲۴ در آسمان حضور دارد.

وی افزود: قلب‌الاسد، آلفا و پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد است که در قسمت سر شیر قرار گرفته است. فاصله این ستاره تا زمین ۷۰ سال نوری است. قلب‌الاسد ۱۴۰ برابر نورانی‌تر از خورشید و قدر ظاهری آن در آسمان شب ۱.۴ است. دمای سطح قلب‌الاسد ۱۲ هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بوده که سه برابر از خورشید زمین گرم‌تر است. قطر این ستاره چهار میلیون کیلومتر است که سه برابر قطر خورشید است.

اوج بارش شهابی جوزایی

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی جوزایی، مرتبط با سیارک فایتون (Phaethon 3200) یکی از پربارترین شهاب باران‌های سال است. این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آن دنباله‌دار نیست و یک سیارک است. در عبور سیارک از نزدیک خورشید به خاطر گرمای زیادی که از خورشید دریافت می‌کند تکه‌هایی از جرم سیارک جدا می‌شود و در مدار باقی می‌ماند. در نتیجه هرگاه زمین در گردش سالانه خود به دور خورشید از میان این توده ذرات بسیار ریز عبور کند این ذرات با سرعت زیاد به جو زمین برخورد کرده، می‌سوزند و رد روشنی از خود به جای می‌گذارند که همان شهابواره‌ها هستند.

وی تصریح کرد: می‌توانید زیر یک آسمان تاریک در شب‌های اوج بارش بین ۵۰ تا ۱۵۰ شهاب در ساعت را ببینید. شهاب‌های این بارش از همه نقاط زمین قابل تماشا هستند. بارش شهابی جوزایی از ۱۳ تا ۲۶ آذرماه فعال است که پیک آن چهارشنبه _بیست‌وسوم آذرماه_ روی خواهد داد. کانون بارش در صورت فلکی جوزا ساعت ۱۸:۲۸ از افق شرقی شما طلوع می‌کند و تا روشن شدن آسمان، حوالی ساعت ۰۶:۰۷ در آسمان حضور دارد.

بهترین زمان رؤیت شهاب‌های جوزایی ساعت ۲:۰۰ بامداد، زمانی که کانون در آسمان در اوج قرار دارد تا سپیده‌دم است. انتظار می‌رود در ساعات اوج بارش نرخی حدود ۱۲۰ شهاب در ساعت (ZHR) قابل رصد باشد. البته این نرخ ساعتی اوج با فرض یک آسمان کاملاً تاریک و اینکه کانون بارش مستقیماً بالای سر قرار داشته باشد، محاسبه می‌شود.

فخرایی‌فرد افزود: در این شب ماه ۲۱ روزه حدود ۶۴ درصد روشن است و از حدود ساعت ۲۱:۲۷ طلوع می‌کند. هر چند امسال نور ماه تداخل قابل توجهی در طول شب ایجاد می‌کند، اما رصد ۱۱۹ شهاب در ساعات اوج تخمین زده شده است. بارش شهابی جوزایی یکی از جذاب‌ترین رویدادهای نجومی است که چند روز قبل از انقلاب زمستانی و جشن شب چله میهمان آسمان ما است. اگر موفق به تماشای شهاب باران در این شب نشدید، پنجشنبه‌شب هم فرصت مناسبی برای تماشای آذرگوی‌های جوزایی است.

کد خبر 626507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.