تخلفات گمرکی شامل چه مواردی است؟

تخلفات گمرکی مانعی جدی سر راه ترخیص کالا هستند.

در واقع در صورت انجام خواسته یا ناخواسته این تخلفات، پروسه ترخیص کالا در گمرک طولانی و با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین هر بازرگان و واردکننده‌ای بهتر است برای دوری از هرگونه تخلف و جلوگیری از طولانی شدن پروسه ترخیص کالا، با تخلفات گمرکی و شایع‌ترین موارد آن آشنا باشد. برای آشنایی کامل با این تخلفات همراه ما باشید.

تخلفات گمرکی چیست؟ هر فعالیت مخالف با قوانین گمرکی

قبل از پاسخ به این سوال که «تخلفات گمرکی شامل چه مواردی است» باید درباره تخلفات گمرکی اطلاعات کاملی داشته باشیم. براساس تعریف سازمان جهانی گمرک، به همه فعالیت‌هایی که مخالف با مقررات و قوانین گمرکی بوده یا سعی در نقض آن داشته باشند، تخلف گمرکی می‌گویند. باتوجه‌به تعریف سازمان تجارت جهانی تخلف گمرکی شامل قاچاق و تخلف از مقررات گمرکی می‌شود.

تخلفات گمرکی شامل چه مواردی است؟

انواع تخلفات گمرکی؛ تخلفات عام و تخلفات خاص

به‌طورکلی تخلفات گمرکی به دو دسته تخلفات عام و خاص تقسیم‌ می‌شود. زمانی فرد دچار تخلف گمرکی عام می‌شود که برخلاف واقع و مغایر با نظام‌نامه و سایر مقررات گمرکی کالایی را اظهار یا از توصیف صحیح و دقیق آن خودداری کند. چه این موضوع باعث زیان دولت شود چه نشود، تخلف محسوب می‌شود و در دسته تخلفات عام گمرکی قرار می‌گیرد. در مقابل تخلفات گمرکی خاص قرار دارند. این تخلفات فقط در صورتی اتفاق می‌افتند که باعث زیان دولت شوند.

کالای اظهار نشده؛ یک تخلف گمرکی آشکار

یکی از شایع‌ترین انواع تخلف گمرکی، ندادن اطلاعات درباره کالا است که به آن کالای اظهار نشده می‌گویند. در این حالت صاحب کالا در محموله‌ای که توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی به گمرک وارد می‌کند، کالای اظهار نشده‌ای را بین کالاهای اظهار شده و مجاز قرار می‌دهد. این کار حتی اگر کالای موردنظر، مجاز باشد، باتوجه‌به شفاف نبودن و ثبت نشدن مشخصات کالا در بارنامه، یک تخلف گمرکی محسوب می‌شود.

اقدام عملی؛ تخلف گمرکی خروج کالا بدون تسلیم اظهارنامه

اگر بازرگان و صاحب کالایی، محوله‌ای را با استفاده از هر یکی از روش‌های حمل و نقل بین المللی جاده ای، هوایی یا دریایی خارج کند اما اظهارنامه آن را تحویل نداده باشد، دچار تخلف گمرکی شده است. حتی اگر این موضوع بعد از خروج کالا از گمرک مشخص شود، این کار خلاف مقررات بوده و جرم محسوب می‌شود. همچنین اگر بازرگان اظهارنامه کالای مجاز دیگری را برای کالای اصلی به‌کار ببرد، باز هم مرتکب خلاف شده است. حتی اگر کالای موردنظر حقوق گمرکی و سود بازرگانی بیشتری نسبت به کالای اعلام شده داشته باشد.

تخلف انتظامی ناشی از نقض مقررات آیین‌نامه‌ای

یکی دیگر از موارد شایع تخلفات گمرکی، تخلف انتظامی است. این تخلفات ناشی از نقض مقررات آیین‌نامه‌ای هستند و زمانی اتفاق می‌افتند که نقض مقررات باعث وارد شدن زیان به دولت شود. این تخلفات شامل مواردی همچون پهلو گرفتن، لنگر انداختن، فرود آمدن، وارد شدن وسایل نقلیه و خروج آن‌ها بدون تشریفات مربوطه از مسیر غیرمجاز می‌شود. در مورد وسایل نقلیه خالی که مرتکب این تخلفات شده باشند، رئیس گمرک تصمیم‌گیری و جریمه‌ای را تعیین خواهد کرد.

تخلفات گمرکی که باعث زیان دولت می‌شوند

اگر در زمان ترخیص کالا، مغایرتی بین محموله و اظهارنامه وجود داشته باشد که موجب ورود خسارت مالی به دولت شود، تخلف گمرکی صورت گرفته است. در این شرایط شخص حقیقی یا حقوقی صاحب محموله وارداتی، باید مبلغ خسارت را پرداخت کند. همچنین بسته به شرایط و باتوجه‌به تشخیص رئیس گمرک صاحب محموله می‌تواند مستلزم به پرداخت جریمه ده تا صد درصدی از مابه التفاوت مبلغ خسارت شود.

تخلفات گمرکی شامل چه مواردی است؟

اهمیت آشنایی با تخلفات گمرکی برای ترخیص به‌موقع کالا

در این مقاله با مفهوم تخلفات گمرکی و انواع این تخلفات آشنا شدیم. واجب است که هر بازرگانی با این تخلفات و راه‌های دوری از آن آشنا باشد. زیرا در صورت بروز هرگونه تخلف، کار ترخیص کالا در گمرک با مشکل مواجه خواهد شد. در صورت ماندن محموله در گمرک و تاخیر در ترخیص کالا، عواملی همچون تاریخ انقضای کالای وارداتی و تغییر نرخ ارز می‌تواند خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری به بازرگانان وارد کند. همچنین در صورت اثبات انجام تخلف، فرد خاطی ملزم به پرداخت خسارت خواهد بود یا ممکن است توسط قانون‌گذار مجازات‌های دیگری برای او تعیین شود.

بعد از آشنایی با قوانین گمرکی و رعایت صحیح آن‌ها، برای ورود به‌موقع و سالم محموله‌تان به همکاری با یک شرکت حمل و نقل بین المللی نیاز خواهید داشت. هانزا کلیه مجوزهای لازم را در زمینه حمل و نقل بین المللی از مراجع قانونی ذی‌ربط دریافت کرده است. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا»، با سال‌ها تجربه در زمینه حمل بار، محموله شما را با قیمت مناسب و در کمترین زمان‌ ممکن به مقصد می‌رساند. همچنین این مجموعه برای ارسال بار از روش‌های مختلفی همچون حمل‌ونقل زمینی، ترکیبی، دریایی و هوایی استفاده می‌کند. برای آگاهی از خدمات هانزا کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی hansanav.com شوید. برای دریافت مشاوره رایگان نیز پیشنهاد می‌کنیم با شماره تلفن 02143312000 تماس بگیرید.

کد خبر 626388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.