۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
خاک، روی میز دانشگاه

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: علاوه بر نقش قوانین نظارتی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور با انجام مطالعات بازدارنده می‌توانند از آلودگی خاک جلوگیری کنند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت حفاظت از خاک، اظهار کرد: بشر باید همانطور که به معضل آلودگی آب و هوا توجه می‌کند، آلودگی خاک را نیز باید جدی گرفته و مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: مردم باید بدانند که روند تولید خاک به راحتی پیش نمی‌رود، بلکه برای تولید خاک مناسب کشاورزی لازم است هزاران یا حتی میلیون‌ها سال یک منطقه تحت تأثیر عوامل زیست‌محیطی قرار گیرد تا در نهایت خاک مورد نیاز تهیه شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: با توجه به روند طولانی مدت تولید خاک، نباید به راحتی اقدام به آلوده کردن یا تغییر شرایط مناطق خاکی کرد، زیرا این عمل قطعاً منجر به بروز فاجعه زیست‌محیطی می‌شود.

وی تاکید کرد: نقش تدوین قوانین نظارتی و بازدارند باید بسیار مورد توجه قرار گیرد همچنین نیروهای نظارتی، اجرایی و کنترل‌کنندگان قانون در حمایت از خاک و جلوگیری از آلودگی باید وارد عمل شوند.

نصراصفهانی در رابطه با نقش مراکز تحقیقاتی در جلوگیری از آلودگی خاک گفت: علاوه بر نقش قوانین نظارتی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور با انجام مطالعات بازدارنده می‌توانند از آلودگی خاک جلوگیری کنند.

وی افزود: مطالعه پیرامون روش‌هایی که می‌توان به کمک آن‌ها از گسترش آلودگی‌ها زیست محیطی جلوگیری کرد در چنین شرایطی باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در چنین شرایطی تولید محصولات و مواد مصرفی مورد نیاز از جمله کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و انواع ترکیبات هیدروکربنی دوستدار محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: علاوه بر تمام این مباحث فرهنگ‌سازی در حفاظت و جلوگیری از آلودگی خاک بسیار اهمیت دارد، زیرا تا زمانی که بشر از تفکر سبز برخوردار نباشد، نمی‌تواند از خاک، آب و هوا حفاظت کند.

کد خبر 626291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.