برگزاری آیین گرامیداشت هفتمین سالگرد شهدای نیجریه در حرم مطهر رضوی

آیین هفتمین سالگرد شهدای شهر زاریای نیجریه شامگاه امروز _ دوشنبه بیست‌ویکم آذر _ در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش ایمنا، مدیر امور زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی در آیین هفتمین سالگرد شهدای شهر زاریای نیجریه، به آثار فردی و اجتماعی شهید و شهادت در مسیر تعالی فردی و اجتماعی و به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آفریقا و خدمات این قاره به اسلام و مکتب اهل بیت (ع) پرداخت.

حجت‌الاسلام سید محمد ذوالفقاری اظهار کرد: اسلام قبل از ورود به مدینه به‌عنوان پایتخت حکومت اسلامی در عصر پیامبر (ص) توسط مهاجران به آفریقا برده شد. به همین دلیل علمای آفریقا این قاره را خانه اسلام می‌دانند. در تاریخ هم ثبت شده که برخی افراد و وابستگان به اهل بیت (ع) از دست دشمنان به این قاره پناهنده می‌شدند.

وی ادامه داد: محبت اهل بیت (ع) چنان در قلوب مردم این سرزمین نفوذ کرده که به فرهنگ عامیانه آنها رنگ اهل بیتی داده است و این امر در مسیر رشد و تعالی فرهنگ اهل بیت (ع) و ظلم‌ستیزی موثر بوده است.

مدیر امور زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی گفت: اینکه پس از حادثه زاریا، عده‌ای از وحشت رشد اسلام دست به تخریب حسینیه زدند، نشانه ناتوانی آنها درمقابل حرکت توفنده محبان و علاقه‌مندان اسلام و پیروان مکتب بود.

در ابتدای این آیین که با حضور دو تن از دختران شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، برگزار شد، پیام رهبر شیعیان نیجریه به‌صورت تصویری خوانده شد که وی در آن، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشته و قتل‌عام هفت سال قبل را محکوم کرده بود.

اتفاقات زاریا به کشتار بیش از دو هزار نفر و زخمی شدن جمع زیادی از شیعیان در اواخر ماه صفر مصادف با بیست‌ویکم و بیست‌ودوم آذر ۱۳۹۴ اشاره دارد که با حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةالله در شهر زاریا، مرکز شیعیان نیجریه و محل اقامت رهبرشان، انجام گرفت.

در این ماجرا، شیخ زکزاکی و همسرش زخمی و دستگیر شدند. شیخ زکزاکی پس از گذشت ۶ سال زندان آزاد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 626268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.