تحصیل بیش از ۷ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در مدارس استان اصفهان

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان گفت: در ۱۱۲ مدرسه استان حدود ۵۲۰۰ دانش‌آموز با نیاز ویژه تحت پوشش هستند و دو هزار دانش‌آموز نیز به‌صورت تلفیقی در مدراس عادی استان اصفهان خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

روح‌الله خزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در دنیای امروز موضوعی به نام مدرسه نیاز ویژه نباید داشته باشیم، اظهار کرد: افراد نیاز ویژه نباید جداسازی شوند که نیازمندیم جامعه را آماده پذیرش آن‌ها کنیم، آموزش و پرورش هم باید به سمتی برود که مهم‌ترین هدفش شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان با نیاز ویژه باشد.

وی افزود: جامعه باید به سمت پذیرش معلولان حرکت کند، بنابراین برای رسیدن به این دیدگاه نیازمند تغییر نگرش بین مسئولان آموزش و پرورش، مناسب‌سازی فضاها و تغییر محتواهای کتب درسی هستیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان تصریح کرد: در دنیای فراگیر، افراد نیاز ویژه جداسازی نشده و بیشتر زمان خود را در جامعه طبیعی سپری می‌کنند، بنابراین باید جامعه را برای پذیرش این افراد آماده کنیم.

وی با بیان اینکه در دیدگاه کلینیکی به افراد با نیازهای ویژه باید به دنبال کشف نقص‌ها و رفع آن باشیم، تصریح کرد: در آموزش و پرورش استعدادها و توانایی‌های این افراد شناسایی می‌شود و نباید این استعدادها پشت برچسب معلولیت پنهان شود. جایگاه اصلی معلولان در جامعه شایسته آنها نیست، باید تلاش کنیم افراد معلول بدون ترحم در جامعه پذیرفته شوند.

خزایی با اشاره به اینکه در ۱۱۲ مدرسه استان حدود ۵۲۰۰ دانش‌آموز با نیاز ویژه تحت پوشش هستند و دو هزار دانش‌آموز نیز به‌صورت تلفیقی در مدراس عادی استان اصفهان خدمات لازم را دریافت می‌کنند، گفت: در حوزه آموزش و پرورش و توانبخشی خدمات به دانش‌آموزان ارائه می‌کنیم، هر چند این خدمات هنوز به حد استاندارد نرسیده است.

وی اظهار کرد: در تلاشی هستیم خدمات توانبخشی را در آموزش و پرورش استان اصفهان گسترش دهیم، بنابراین فضای مدرسه، شهر و تمام اماکن که افراد معلول مراجعه می‌کنند، باید به گونه‌ای مناسب‌سازی شود که برای حضور تمام افراد آماده باشد و این موضوع نیازمند تغییر نگرش در جامعه است.

کد خبر 626182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.