چالش بنیامین و افراطیون/ خطر جنگ بیخ گوش اسرائیل

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خواسته‌های افراطیون را باعث ایجاد چالش در رژیم صهیونیستی و منطقه دانست و گفت: هنگامی که مسئولیت امنیت داخلی اسرائیل و نحوه تعامل با فلسطینیان به عهده کسانی باشد که خون فلسطینیان را حلال می دانند، طبیعی است که اسرائیل دچار چالش خواهد شد و احتمال انتفاضه سوم وجود دارد.

به گزارش ایمنا، روی کار آمدن راست‌های افراطی در رژیم صهیونیستی، شرایط داخلی اسرائیلی‌ها و فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی را در هفته‌های اخیر دچار تنش‌های فزاینده‌ای کرده است. پیش‌بینی می‌شود فعالیت کابینه افراطی رژیم صهیونیستی موجی از شکاف و اختلاف بی‌سابقه را در جامعه داخلی این رژیم ایجاد کند که اسرائیل را به‌سمت سناریوهای نامعلوم سوق دهد.

به گفته رئیس شعبه تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی از سال آینده اسرائیل در معرض تهدیدات جدی در عرصه‌های مختلف قرار خواهد گرفت که مهمترین آنها ایران و کرانه باختری است که این وضعیت در کرانه باختری بسیار ناامیدکننده است. گروه «عرین الاسود» (بیشه شیران) که چند ماه پیش در نابلس فعالیت می‌کرد به خودی خود نشانه‌ای از وقایع آینده است زیرا اکنون نسل جدید فلسطینیان دیده می‌شود که همه جنبش‌های قبلی فلسطین از جمله تشکیلات خودگردان را زیر پا گذاشته‌اند در حالی که بسیاری از محافل و کارشناسان صهیونیست نگران آن هستند که «حکومت» جدید اسرائیل تبدیل به کابینه‌ای تحت حاکمیت قوانین و آداب و رسوم افراطی یهودی و تلمودی شده و در نهایت منجر به انزوای بین‌المللی اسرائیل شود.

علی تقوی‌نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تشدید اختلافات در روند تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو اظهار کرد: عوامل متعددی در ناکامی نتانیاهو برای تشکیل کابینه تأثیرگذار بوده که یکی از آنها شخصیت دیکتاتورمنشانه نتانیاهو است که بسیاری از چهره‌ها را از حزب لیکود و جناح راست فراری داده است از آریل شارون با سابقه در اسرائیل تا ایهود اولمرت، بنیامین «بِنی» گانتس، نفتالی بنت، یائیر لاپید و موشه یعلون.

چالش‌های جدی افراطیون برای منطقه

وی با اشاره به گرایش این افراد به سمت میانه به دلیل دیکتاوری‌های نتانیاهو در لیکود افزود: نتانیاهو که یک صهیونیست افراطی سکولار است، اکنون با افراد خشک مذهبی صهیونیست و دیکتاتورتر از خود روبه‌رو شده که اصلاً اهل تعامل و کوتاه آمدن از آرمان‌ها و آرزوهای صهیونیستی و تلمودی خود نیستند و نتانیاهو برای کنارگذاشتن میانه‌ها و چپ‌ها استفاده باید به آنها باج دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خواسته‌های افراطیون را باعث ایجاد چالش در کابینه دانست و خاطرنشان کرد: اسحاق هرتزوگ؛ رئیس رژیم صهیونیستی مهلت نتانیاهو برای تشکیل کابینه را ۱۰ روز تمدید کرده است اما شخصیت افرادی که به عنوان عضو کابینه معرفی شدند به هیچ‌وجه تعاملی، معقول و دارای متانت نیست.

وی با اشاره به پیروزی اعضای منتخب کابینه با شعارهای افراطی گفت: شخصیت‌هایی مانند ایتمار بن غفیر و اسموتیچ با شعار الحاق کرانه غربی رود اردن به سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ و اخراج فلسطینی‌ها از این منطقه به اردن روی کار آمدند، در حالی که حتی قطعنامه‌های سازمان ملل نیز کرانه غربی رود اردن را بخشی از فلسطین می‌داند.

در آستانه جنگ فراگیر و انتفاضه جدید

تقوی‌نیا تحقق این اهداف افراطی را دلیل حضور این شخصیت‌ها در دولت نتانیاهو اعلام کرد و یادآور شد: چنین اهدافی به طور حتم اسرائیل را با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد تا جایی که احتمال شکل‌گیری انتفاضه نیز وجود دارد زیرا هدف نهایی شخصیت‌هایی مانند ایتمار بن غفیر و اسموتیچ تخریب قدس، بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و بیرون راندن فلسطینی‌ها است.

وی مواضع افراطیون را باعث افزایش تنش‌های بین فلسطینیان با رژیم اشغالی قدس دانست و گفت: ایتمار بن غفیر در گذشته اعلام کرد که به ازای شلیک هر راکت از نوار غزه باید ۵۰ فلسطینی کشته شوند تا مردم اراضی اشغالی از ادامه چنین اقداماتی دست بردارند، چنین رویکردهایی احتمال شکل‌گیری انتفاضه سوم و حتی جنگ فراگیر در منطقه را به شدت افزایش خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل دولت اسرائیل را فاقد عقلانیت و منطق توصیف کرد و ادامه داد: در این دولت آرمان‌های دست نیافتنی تلمودی امثال اسموتیچ و بن غفیر تعیین‌کننده است زیرا وزارت امنیت داخلی به آنها واگذار شده و هنگامی که مسئولیت امنیت داخلی اسرائیل و نحوه تعامل با فلسطینیان به عهده کسانی باشد که خون فلسطینیان را حلال می‌دانند، طبیعی است که اسرائیل دچار چالش خواهد شد و احتمال انتفاضه سوم وجود دارد.

وی درباره رویکرد اعراب سال ۱۹۴۸ در برابر کابینه افراطی نتانیاهو خاطرنشان کرد: اعراب سال ۱۹۴۸ مدت‌ها است که تکلیف خود را روشن کرده‌اند و فلسطینی‌هایی که در انتخابات کنست شرکت می‌کنند دیگر به منصور عباس رأی نداند تا از راهیابی به مجلس بازماند، این نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها حتی در ظاهر نیز اعتمادی به این افراد ندارند.

احتمال تشکیل آخرین کابینه رژیم صهیونیستی

تقوی‌نیا با اشاره به درگیری‌های میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در نبرد سیف‌القدس تصریح کرد: در سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ بیش از دو میلیون عرب فلسطینی حضور دارند که اگر وضعیت را برای اسرائیل ناامن ببینند، بدون تردید وارد عرصه خواهند شد و تلاش می‌کنند به ساکنان سرزمین‌های اشغالی لطمه بزنند.

وی همراهی اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی با مقاومت غزه و مقاومت کرانه غربی رود اردن را باعث ایجاد شرایط بغرنج برای اسرائیل دانست و گفت: با توجه به همه این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد که کابینه تشکیل شده در رژیم صهیونیستی منطقه به ویژه اسرائیل را دچار بحران خواهد کرد و حتی پیش‌بینی شده است که شاید این آخرین کابینه اسرائیل باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل شخصیت‌های پیروز انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی را به شدت افراطی توصیف کرد و افزود: بر این اساس کابینه جدید اسرائیل پرچالش‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل خواهد بود زیرا در آن از عقلانیت خبری نیست و برای اولین بار صهیونیست‌های مذهبی تلمودی آرمان‌گرا و حریدی در آن قدرت اصلی را در اختیار دارند.

کد خبر 626135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.