جایگاه ایران در حوزه علم و فناوری متفاوت با گذشته است

استاندار اصفهان گفت: در برهه‌هایی، بعضی از کشورهای دنیا از علم و پژوهش استفاده بهینه کردند و به قدرت‌های دنیا تبدیل شدند. حرکت ما هم در این سال‌ها دگرگون شده و امروز جایگاه ما در حوزه علم و فناوری متفاوت با گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا مرتضوی امروز _ یکشنبه بیستم آذر _ در مراسم اختتامیه هفته پژوهش با اشاره به نام‌گذاری یک هفته به نام پژوهش، اظهار کرد: یکی از اقدامات مثبت جمهوری اسلامی در تعریف و نام‌گذاری مناسبت‌ها این است که تلاش می‌کند با جلب نگاه‌ها و افکار به سمت اولویت‌ها، زیرساخت‌ها را تقویت کند و به سمت استمرار و پرداختن به نیازهای جامعه که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پژوهش است، پیش برود.

وی افزود: با نام‌گذاری هفته پژوهش، دامنه این نگاه افزایش یافته و به یک حرکت جمعی حول محور پژوهش رسیده‌ایم. تعدادی از پژوهشگران درخواست ایجاد یک دبیرخانه دائمی را داشتند تا موارد پژوهشی را در طول سال بررسی کنند و این نکته خوبی است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: همه ما قبول داریم که اقتدار و قدرت هر کشوری در گرو به خدمت گرفتن علم و استفاده از پژوهش و فناوری در عمل است. در برهه‌هایی، بعضی از کشورهای دنیا از علم و پژوهش استفاده بهینه کردند و به قدرت‌های دنیا تبدیل شدند. حرکت ما هم در این سال‌ها دگرگون شده و امروز جایگاه ما در حوزه علم و فناوری متفاوت با گذشته شده است.

مرتضوی با بیان اینکه در این سال‌ها نگاه‌ها به ما در دنیا تغییر کرده است، تاکید کرد: امروز بسیاری از کشورها از ما محصولات دانش‌بنیان طلب می‌کنند. در سفر اخیری که به روسیه داشتیم، یکی از شرکت‌ها درخواست داشت که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی جایگزین شرکت زیمنس برای توربین‌هایشان شود.

وی اضافه کرد: این وضعیت همان کشوری است که روزی در تولید ابتدایی‌ترین مواد ناتوان بود، اما امروز به یک اقتدار علمی رسیده است. البته هنوز به دلایل مختلف در ابتدای راه هستیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: هفته پژوهش را نام‌گذاری کرده‌اند تا مقام و شأن پژوهشگر را ارج نهیم، اما قدردانی واقعی آن روزی است که پژوهشگر ما احساس کند کارش در جایگاه خدمت به مردم و جامعه قرار می‌گیرد و علمش مفید است.

مرتضوی ادامه داد: عنوان پژوهش برای این هفته تعریف می‌شود تا مشکلات را شناسایی کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم. شناخت چالش‌های این حوزه انجام نمی‌شود، مگر اینکه یک نگاه کاربردی در حوزه پژوهشی به راه بیندازیم.

وی با اشاره به کاربردی نبودن بسیاری از پژوهش‌ها در کشور گفت: در حال حاضر، بسیاری از پژوهش‌ها نیاز کشور را رفع نمی‌کند که ایرادی هم ندارد. زیرا می‌تواند در پیشرفت علمی کشور مؤثر باشد، اما لازم است به جنبه کاربردی پژوهش‌ها در کنار جنبه علمی توجه کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه دانشگاه باید برای این مسئله راه‌حل ترسیم کند، اظهار کرد: شاید این فاصله با عمل، به رویکرد ما در دانشگاه بازمی‌گردد؛ اینکه خودمان نیز از ظرفیت‌های عمومی و بودجه‌های نفتی دانشگاه را اداره کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم تقاضای موجود در جامعه را شناسایی کنیم و روی میز مخاطب بگذاریم.

مرتضوی افزود: اگر در هفته پژوهش، یک نگاه عمیق به پژوهش استان داشته باشیم و وضعیت را بررسی و گزارش کنیم، می‌توانیم بعضی جهت‌گیری‌ها را تغییر دهیم. گاهی می‌بینیم که در این حوزه ملاحظه‌هایی انجام می‌شود و بعضی از نهادها که در زمینه پژوهش وظیفه دارند در انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید نگاهی راهبردی به تولید داشته باشیم و مسیر را به‌درستی طی کنیم. هنوز باور نکرده‌ایم که مبدا و مقصد همه حوزه‌های اقتصادی که دنیای بیرون از ما تجربه کرده، پژوهش و فناوری است و باید نگاهمان تغییر کند.

استاندار اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای مرتبط با پژوهش خاطرنشان کرد: تقاضاها و نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف پژوهشی باید شناسایی و هدایت شود. لازم است تقاضاها را اولویت‌بندی کنیم.

مرتضوی با اشاره به اهمیت مدیریت در پژوهش گفت: در حوزه پژوهش باید منابع را مدیریت کرد و لازم است این موارد در دبیرخانه دنبال شود. باید تلاش کنیم همه حوزه‌ها را درگیر پژوهش کنیم و اگر جایی باشد که پژوهش بتواند در همه زمینه‌ها موفق باشد، آنجا به‌طور قطع اصفهان است.

وی با بیان اینکه جایگاه امروز ما خیلی بهتر از دیروز است، اما با آرمانی که می‌توان تصور کرد فاصله داریم، افزود: استفاده از حوزه‌های پژوهشی نیز باید ساماندهی شود. زیرا گاهی اوقات کارها را تکرار می‌کنیم و هزینه‌ها صرف تکرار کارها می‌شود.

کد خبر 626020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.