میم مثل مادر؛ میم مثل مراکش!

اشک‌های شوق بوفال در آغوش مادرش پس از پیروزی برابر پرتغال، حماسه عاشقانه‌ای بود که مراکشی‌ها برای جهانیان سرودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا یک‌ماه پیش شاید معروف‌ترین نماد کشور مراکش فیلم «کازابلانکا» بود؛ یک سینمایی آمریکایی از ماجرای عاشقانه‌ای در گیرودار جنگ جهانی دوم و درباره بحران پناه‌جویان که یکی از معروف‌ترین آثار تولیدشده هنر هفتم در تاریخ محسوب می‌شود.

در کازابلانکا، داستان مردی عاشق روایت می‌شود. این فیلم، داستان «میان عشق» و «انسان خوب بودن» را به تصویر می‌کشد. مردی که باید بین عشق به زن مورد علاقه‌اش و کمک به فرار مبارزی از دست حاکمیت، تنها یکی را انتخاب کند. در فیلم معروفی که نامش با پایتخت مغرب عجین شده، قهرمان باید انتخاب کند و سرنوشت، مثل همه فیلم‌های احساسی یک پایان تلخ را دودستی در برابر بیننده می‌گذارد.

با این حال، شمال‌نشین‌های آفریقا این بار داستان عاشقانه خودشان را به تحریر در آورده‌اند. در قطر و در مهم‌ترین آوردگاه جهان، مراکشی‌ها نه مجبور به انتخاب تلخ هستند و نه پایانشان تاریک است. مراکش این بار داستان نگفته، بلکه نقش خودش را در تار و پود واقعیتی هیجان‌انگیز جا داده است.

فوتبال به کام مغربی‌ها

زمانی که سوت پایان مسابقه بین دو تیم پرتغال و مراکش به صدا در آمد، کمتر کسی باور می‌کرد که نماینده آفریقا موفق شده کریس و یارانش را از دور رقابت‌ها کنار بزند و به مرحله نیمه‌نهایی برسد. شیرهای اطلسی از مسیری صعب‌العبور خود را به جمع چهار تیم برتر دنیا رسانده‌اند و بی‌شک به حماسه‌آفرینی خود می‌بالند.

بدون شک جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای مراکشی‌ها همیشه ماندگار و خاطره‌انگیز خواهد ماند و در تاریخ این کشور ثبت می‌شود. شاگردان رکراکی در مرحله گروهی کار سختی در پیش داشتند و برابر رقیبانی چون کرواسی و بلژیک از شانس پایین‌تری برای صعود برخوردار بودند. با وجود اینکه بسیاری از هواداران و حتی کارشناسان تصور می‌کردند بلژیک و کرواسی راهی مرحله حذفی شوند، مراکش با خلق شگفتی، بلژیک مدعی را کنار زد و به یک‌هشتم نهایی رسید.

میم مثل مادر، میم مثل مراکش!

تاریخ‌سازی این تیم آفریقایی با حذف کردن اسپانیا و پرتغال ادامه یافت و با رسیدن به نیمه‌نهایی، هواداران امیدوارند تا باز هم حماسه دیگری را از مراکشی‌ها ببینند. مراکش توانست شگفتی این جام را به بهترین شکل ممکن کامل کند و به‌عنوان نخستین تیم آفریقایی به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی راه یابد. آن‌ها با گلی که در نیمه اول توسط یوسف النصیری به ثمر رساندند، با اتکا به خط دفاعی نفوذناپذیر خود توانستند برترین تیم تهاجمی جام را ناکام بگذارند و صعودی تاریخی را جشن بگیرند.

الثمامه، خانه دوم مراکشی‌ها

ورزشگاه الثمامه که میزبان هشت دیدار در جام جهانی بود، پس از بازی پرتغال و مراکش به کار خود در این تورنمنت پایان داد ولی همیشه در یاد و قلب نماینده آفریقا باقی می‌ماند. این ورزشگاه یکی از هشت استادیومی است که برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ احداث شد.

حضور پرشور مراکشی‌ها در بازی برابر پرتغال، رکورد حضور تماشاگر در استادیوم الثمامه را هم شکست و ۴۴۱۹۸ نفر از نزدیک بازی بین دو تیم را به تماشا نشستند. مجموع تماشاگران استادیوم الثمامه در هشت مسابقه ۳۳۷ هزار و ۶۸۵ نفر بوده است.

میم مثل مادر، میم مثل مراکش!

شیرهای اطلس در مجموع سه مسابقه در طول این جام در ورزشگاه الثمامه انجام دادند که هر سه آن‌ها با بهترین خاطره برای‌شان به اتمام رسیده است. آن‌ها کانادا، بلژیک و پرتغال را در این استادیوم شکست دادند و بدون شک اگر حماسه مراکشی‌ها نیاز به یک میزانسن داشته باشد، آن قطعاً الثمامه خواهد بود.

پرش ابرقهرمانانه بر فراز آسمان دوحه

درباره گل مراکش به پرتغال می‌شود سال‌ها نوشت و حرف زد. پرواز بر فراز دست و سرهای پرتغالی‌ها به‌قدری زیبا و تماشایی بود که حتی کریستیانو رونالدو را هم به تعجب واداشت. واکنش رونالدو هنگام به ثمر رسیدن این گل، نشان از اهمیت کار بزرگی بود که النصیری موفق به انجامش شد.

یوسف، ابرقهرمان داستان واقعی و دراماتیک مراکش، خودش را یک‌راست به قلب تاریخ برد و مطمئناً تا قرن‌ها دیگر از یاد هیچ هوادار فوتبال آفریقایی نخواهد رفت. ارتفاع پرش مهاجم ۲۵ ساله باشگاه سویا و مراکش در عین ناباوری ورزشگاه الثمامه را به حالت انفجار درآورد.

میم مثل مادر، میم مثل مراکش!

وقتی حتی فلسطین هم شاد شد!

همه کشورهای عربی از پیروزی‌ها و دستاوردهای مراکش در جام جهانی خوشحال هستند و شیرهای اطلس در بازی‌های خود در استادیوم‌های قطر از حمایت خوبی برخوردار بودند. در بازی برابر پرتغال نیز تماشاگران زیادی از مراکش حمایت می‌کردند و تشویق‌های کَرکننده آن‌ها تا ثانیه آخر ادامه داشت. جالب اینکه در میان هواداران مراکشی پرچم‌های الجزایر، قطر و فلسطین نیز دیده می‌شد که نشان از حمایت مردم این کشورهای عربی از مراکش دارد.

صعود تاریخی مغرب به نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ جهان عرب را غرق در شادی کرد. حتی مردم فلسطین که برای تماشای دیدار مراکش و پرتغال به سالن سعد صائل رفته بودند، با هر حمله از سوی مراکش، جنب‌وجوش داشتند و استرس زیادی کشیدند تا درنهایت صعود این کشور را جشن بگیرند.

میم مثل مادر، میم مثل مراکش!

اسماعیل مطر، یکی از اعضای فدراسیون فوتبال فلسطین در این رابطه گفت: صعود مراکش یک دستاورد بی‌نظیر، شادی وصف‌ناپذیر و هدیه به اعراب بود که برای اولین بار میزبان جام جهانی هستند. قطر تا به الان بهترین شرایط را برای برگزاری مسابقات فراهم کرده و حالا مراکش با حضور در نیمه‌نهایی به اعراب پاداش داده است.

وطن یعنی مادر!

داستان حماسی مراکشی‌ها با یک صحنه بی‌نظیر در سکانس پایانی همراه شد. وقتی سوت پایان بازی پرتغال و مراکش زده شد، بازیکنان این تیم در پوست خود نمی‌گنجیدند و هر یک با فریادهایی بلند این دستاورد بزرگ را جشن می‌گرفتند. یکی از خاص‌ترین شادی‌های شیرهای اطلس که مورد توجه عکاسان و رسانه‌های مختلف قرار گرفت، جشن و پایکوبی سوفیان بوفال همراه با مادرش است‌. بوفال مادر خود را از روی سکوها به زمین چمن آورد و با او مشغول پایکوبی شد.

عشق به مادر در فرهنگ اسلامی ارزش بسیار والایی دارد و شادی ستاره مراکش با مادرش نیز به همین علت مورد توجه رسانه‌های قرار گرفت. تیم ملی مراکش نه تنها بازی را برد، نه تنها یک حماسه عظیم خلق کرد، بلکه فرهنگ خودش را نیز به جهان عرضه کرده و یک دنیا را عاشق فوتبال و کشورش کرد!

میم مثل مادر، میم مثل مراکش!

در پایان خالی از لطف نیست که بخشی از گزارش گزارشگر عربی در آخرین دقایق بازی مراکش و پرتغال را ببینید:

گزارش از: سجاد اسدی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا
کد خبر 625967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.