توسعه صنعت رباتیک در گرو تامین حسگرهای اندازه‌گیری است

یک دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت: در صنعت رباتیک، بزرگ‌ترین چالشی که وجود دارد مربوط به تأمین قطعات متعدد اندازه‌گیری و ابزار دقیق است. مهم‌ترین مشکلی که در این حوزه مشاهده می‌شود، تأمین حسگرهای دقیق اندازه‌گیری است.

حامد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چالش‌های موجود در راستای توسعه و پیشرفت صنعت رباتیک ایران، اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که در راستای پیشرفت صنعت رباتیک کشور وجود دارد، مربوط به سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه است.

وی افزود: به‌طورکلی هر صنعتی برای شکل‌گیری و توسعه نیاز دارد تا در ابتدا سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای آن اختصاص داده شود؛ درواقع سرمایه‌گذاری کلان برای دستیابی یک صنعت به اهداف خود و پیشرفت آن بسیار حائز اهمیت است.

این دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک ادامه داد: در صنعت رباتیک بزرگ‌ترین چالشی که وجود دارد مربوط به تأمین قطعات متعدد اندازه‌گیری و ابزار دقیق است. مهم‌ترین مشکلی که در این حوزه مشاهده می‌شود تأمین حسگرهای دقیق اندازه‌گیری است.

وی در همین رابطه اشاره کرد: حسگرهای دقیق باید بتوانند که نیروهای مختلف ربات، گشتاورها و موقعیت‌های جابه‌جایی ماشین را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنند.

شهبازی تاکید کرد: درحال‌حاضر بیشتر حسگرهایی که مورد استفاده صنایع داخلی قرار می‌گیرد وارداتی بوده و از قیمت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا در دنیا شرکت‌های زیادی وجود ندارد که در حوزه تولید این نوع از حسگرها فعالیت کنند.

وی با اشاره به اهمیت تولید حسگرهای اندازه‌گیری در داخل کشور، گفت: یکی از چالش‌های بزرگ فعلی صنعت رباتیک همین حسگرها و ابزارهای اندازه‌گیری است. با توجه به اهمیت این مسئله باید شرکت‌های داخلی به ساخت حسگرها روی آورده تا صنایع مختلف ازجمله رباتیک بتواند از آن‌ها بهره‌وری کافی داشته‌باشند.

این دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک در رابطه با دیگر مشکلات صنعت رباتیک کشور گفت: یکی دیگر از چالش‌های موجود در حوزه رباتیک، تأمین مدل‌های مختلف سروو موتورها است.

وی افزود: سروو موتورها برای ساخت موتورهای رباتیک کاربردهای بسیاری دارد و نیاز به بومی‌سازی آن‌ها بسیار احساس می‌شود. ساخت موتورهای سروو برای توسعه صنعت رباتیک از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و البته بومی‌سازی این قطعه نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه است.

کد خبر 625956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.