پشت پرده نمایش پینگ و بن سلمان چیست؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل هدف اصلی عربستان از توافق اقتصادی با چین را افزایش قدرت اقتصادی و گسترش نفوذ بر کشورهای عربی منطقه دانست و گفت: سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان باید حسگرهای اقتصادی جمهوری اسلامی را به تحرک وا دارد و اقدامات اقتصادی برای کمک به جذب سرمایه‌های داخلی نباید به تاخیر بیفتد.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اظهار کرد: با توجه به گسترش اقتصاد چین به منطقه غرب آسیا، در روز هشتم سپتامبر جلسه‌ای با حضور ۱۴ کشور عربی در ریاض برگزار شد که محور آن مباحث اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک بین چین و کشورهای عربی منطقه بود.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی، ژئوپولیتیک و درآمدهای سرشار نفتی عربستان، افزود: با توجه به چشم‌انداز اقتصادی که مقامات عربستان سعودی برای خود ترسیم کرده‌اند، همکاری با چین فرصت جذب سرمایه‌گذاری را برای این کشور فراهم می‌کند به همین دلیل نشست اخیر مقامات دو کشور با محوریت مسائل توسعه اقتصادی ریاض انجام شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تأثیر همکاری‌های اقتصادی این دو کشور بر شرایط منطقه خاطرنشان کرد: پاسخ منطقی و همه‌جانبه به این پرسش می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی حال و آینده ایران را مشخص کند، از یک‌سو باید بپذیریم که هرگونه سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های اقتصادی عربستان به طور حتم باعث افزایش توانمندی عربستان در منطقه خواهد شد.

وی هدف اصلی عربستان از توافق اقتصادی با چین را افزایش قدرت اقتصادی خود و گسترش نفوذ بر کشورهای عربی منطقه اعلام کرد و ادامه داد: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه جمهوری اسلامی با هیچ‌یک از کشورهای منطقه غرب آسیا همسان نبوده و از اختلاف بسیار زیادی برخوردار است.

صدرالحسینی نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص را یکی از دلایل قدرت فنی و مهندسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: زیرساخت‌ها، منابع متنوع و توانمندی‌های مدیریتی جمهوری اسلامی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی نشان داده است که جایگاه سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی ایران با هیچ‌یک از کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

لزوم جذب سرمایه‌های و پیشرفت اقتصادی

وی با اشاره به اهداف اقتصادی حرکتی که روزهای گذشته در ریاض انجام شد، افزود: سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان باید حسگرهای اقتصادی جمهوری اسلامی را بیش از گذشته به تحرک وادارد و اقدامات اقتصادی برای کمک به جذب سرمایه‌های داخلی و استفاده از توانمندی‌های بومی نباید برای یک روز هم به تأخیر بیفتد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته بر موضوع اقتصادی و انتخاب شعار محوری سال را نشان‌دهنده نگاه ویژه به توانمندی پیشرفت اقتصادی در جمهوری اسلامی دانست و گفت: در شرایط کنونی باید هرچه سریع‌تر درباره این موضوع اقدامات عملی صورت گیرد از سوی دیگر این نکته به ما نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین دلایل اغتشاشات ۷۰ روزه گذشته بر مسئله رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی استوار بوده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی جهش اقتصادی بر اساس شاخص‌های معتبر بین‌المللی که در طول یک سال قبل از اغتشاشات اعلام شد، تصریح کرد: اتفاقات و بحران‌آفرینی اخیر نشان می‌دهد دشمنان ملت ایران به خوبی شرایط کشور را از نظر جهش اقتصادی درک کرده بودند و به همین دلیل تلاش می‌کنند که این موضوع را به تأخیر بیندازند البته برخی تصور می‌کنند که توافق چین و عربستان به زیان ایران تمام شود اما ظرفیت‌های کشور به اندازه‌ای است که اقدام ریاض و پکن نمی‌تواند اکنون روی پیشرفت تأثیر مستقیم بگذارد.

تأثیر دوجانبه توانمندی اقتصادی و سیاسی

صدرالحسینی درباره تأثیر سیاسی این توافق بر کشورهای منطقه ادامه داد: با توجه به اقتصادی بودن محور این توافقات، اهمیت آن در مورد مسائل سیاسی از جمله توازن قدرت در منطقه، در درجه دوم قرار دارد اما به طور قطع هر کشوری که بتواند توانمندی‌های اقتصادی خود را افزایش دهد، از ظرفیت تأثیرگذاری بر مسائل سیاسی نیز برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: ظرفیت‌های موجود در جمهوری اسلامی در منطقه به اندازه‌ای است که به راحتی می‌تواند جایگاه خود را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهد، بنابراین نباید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای در بین دوستان انقلاب اسلامی به وجود بیاید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بهترین واکنش به توافقات اقتصادی بین عربستان و چین را توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور دانست و گفت: بخش عظیمی از رسانه‌های منطقه و بین‌المللی به دنبال تحریک افکار عمومی هستند که این اقدام باعث تأخیر پیشرفت جمهوری اسلامی خواهد شد اما با توجه به اولویت مسائل اقتصادی در توافق چین و عربستان به نظر می‌رسد که این اتفاقات در اولویت‌های بعدی قرار دارند و به سرعت به وجود نخواهند آمد.

کد خبر 625902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.