توانمندسازی روستاییان در حفظ محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: آموزش و توانمندسازی روستاییان، کشاورزان و جوامع بومی و محلی در حوزه محیط زیست نقشی مهمی در حفظ آن ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید یوسف‌پور امروز _یکشنبه بیستم آذرماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: غاز پیشانی سفید کوچک با نام علمی Anser erythropus، یکی از گونه‌های ارزشمند در فهرست پرندگان در خطر انقراض ایران و در فهرست سرخ IUCN در رده حفاظتی VU (آسیب‌پذیر) قرار دارد.

وی با بیان اینکه گونه غاز پیشانی سفید کوچک در استان چهارمحال‌وبختیاری دارای برنامه عمل حفاظتی ویژه است، ادامه داد: در برنامه عمل حفاظتی تلاش می‌شود تا با انجام اقدامات حفاظتی ویژه از گونه‌های در خطر انقراض حمایت کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: تالاب گندمان در سالیان اخیر به یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر با ارزش حفاظتی بالا تبدیل شده است و لقب "بهشت پرندگان مهاجر" برازنده این تالاب بوده که اکنون گونه غاز پیشانی سفید کوچک در این تالاب مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پایش‌های انجام شده، بخشی از مراتع منطقه حفاظت شده تنگ‌صیاد با پدیده زوال و خشکیدگی مواجه شده است، اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست در همکاری مشترک با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری، مناطق درگیر منطقه را شناسایی و راهکارهای مدیریتی در راستای مقابله با آن ارائه کرده است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: شناسایی و پهنه‌بندی مناطق درگیر با پدیده خشکیدگی، تعیین شدت و درصد خشکیدگی گونه‌ها، تهیه نقشه پراکنش خشکیدگی، شناسایی آفات درجه یک و دو و سه مؤثر بر زوال گونه‌های درگیر، بررسی نقش عوامل قارچی، تعیین بهترین الگوی مبارزه علیه آفات و بیماری‌های موجود، دستیابی به شیوه‌های مدیریت و احیا رویشگاه از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی میان جوامع بومی، محلی و محیط زیست در بخش‌های دولتی، افزود: آموزش و توانمندسازی روستاییان، کشاورزان و جوامع بومی و محلی در حوزه محیط زیست نقشی مهمی در حفظ آن ایفا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری کمک به توسعه اشتغال پایدار، توسعه بازار محصولات بومی و محلی، اشتغال توانمندسازی زنان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی گام به گام در حوزه تالاب‌ها را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: این اقدام‌ها تأثیر بسزایی در افزایش نقش زنان جهت حفظ محیط زیست دارد.

کد خبر 625901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.