استفاده زیاد از کود و آنتی‌بیوتیک‌ در کشاورزی سبب گسترش بیماری‌ها می‌شود

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، گفت: آلودگی خاک منجربه آلوده‌شدن محصولات کشاورزی می‌شود که این مسئله آسیب‌های بسیاری به حیات و سلامت انسان‌ها وارد می‌کند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت آلودگی خاک و تأثیر آن در کشاورزی، اظهار کرد: یکی از منابع آلوده‌کننده خاک مواد کشاورزی است که شاید تا چند دهه گذشته، زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: با گذشت زمان و هنگامی که بشر شاهد گسترش سرطان و بیماری‌های مختلف عصبی، تنفسی و پوستی شد اهمیت آلودگی خاک مورد توجه قرار گرفت و مردم متوجه شدند که بسیاری از بیماری‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم توسط انسان‌ها گسترش یافته است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: درواقع بیماری‌هایی که امروزه در دنیا گسترش یافته است ناشی از استفاده بی‌حد و مرز از سموم، کودها، انواع هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در کشاورزی است.

وی تاکید کرد: با کنار هم قرارگرفتن تمام این عوامل، خاک تحت تأثیر قرار می‌گیرد و عملاً منطقه‌ای که مکان قدم گذاشتن انسان‌ها است و مواد غذایی مورد نیاز بشر را تأمین می‌کند، دچار آلودگی می‌شود.

نصراصفهانی با اشاره به اهمیت آلودگی خاک گفت: آلودگی خاک توسط عوامل متعدد باعث می‌شود که بیماری‌های مختلف گسترش یابد؛ به موجب این مسئله می‌توان گفت که آلودگی خاک برابر با نابودی انسان‌ها است.

وی افزود: البته این عوامل تنها بخش کوچکی از منابعی محسوب می‌شوند که می‌توانند باعث آلودگی خاک شوند؛ درواقع منابع آلوده‌کننده خاک بسیار زیاد و مختلف است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با سایر منابع آلوده‌کننده خاک گفت: ازجمله منابع آلوده‌کننده خاک می‌توان به آلودگی‌های نفتی یا شکستن لوله‌های حاوی منابع آلوده در محیط‌های خاکی اشاره کرد.

وی ادامه داد: این منابع شاید در کنار دیگر عوامل آلوده‌کننده خاک تأثیر قابل توجهی نداشته‌باشند، اما به دلیل اینکه خاک پایه زیستی دارد و عملاً بستر کشت مواد غذایی مورد نیاز بشر است، منابع آلوده‌کننده آن بسیار حائز اهمیت است.

نصراصفهانی تاکید کرد: آلودگی خاک منجر به آلوده شدن محصولات کشاورزی می‌شود که این مسئله آسیب‌های بسیاری به حیات و سلامت انسان‌ها وارد می‌کند.

کد خبر 625765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.