تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره تلاش آمریکا با هشدار از لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل اعلام کرد که این اقدام، سیاسی و برخلاف اصول منشور ملل متحد است.

به گزارش ایمنا، امیرسعید ایروانی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رئیس شورای اجتماعی-اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) و رئیس شصت‌وهفتمین کمیسیون مقام زن ارسال شده است، دیدگاه‌های جمهوری ایران در خصوص تلاش‌های آمریکا با هدف لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن را تشریح و از دبیرکل خواست از ایجاد این بدعت در روند کار سازمان ملل جلوگیری کند.

وی هشدار داد: اگر اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن به نتیجه برسد، رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد خواهد کرد و برابری دولت‌های عضو در این سازمان بین‌المللی را زیر سوال خواهد برد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نامه با اشاره به برگزاری نشست آتی شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در تاریخ بیست‌وسوم آذرماه امسال برای بررسی درخواست غیرقانونی آمریکا جهت پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن اظهار کرد: این درخواست غیرقانونی بر پایه ادعاها و فرضیات جعلی بر ضد ایران صورت گرفته و نشان‌دهنده تلاشی دیگر توسط آمریکا برای سوءاستفاده از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره درباره سوءاستفاده از نهادهای وابسته به سازمان ملل برای پیشبرد اهداف سیاسی هشدار می‌دهد، چون به اعتبار سیستم سازمان ملل لطمه وارد می‌کند.

ایروانی توجه دبیرکل سازمان ملل را به سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و ایجاد کمپین گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشارهای حداکثری سیاسی و اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ جلب کرد و افزود: اگر این اقدامات غیرقانونی در سیستم سازمان ملل موفق شود برای کلیت سازمان ملل خیلی خطرناک خواهد بود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هشدار داد: این امر نه تنها یک رویه خطرناک با تأثیرات زیاد ایجاد خواهد کرد بلکه برخلاف روح و نص سازمان ملل متحد بوده و موضوع برابری حاکمیتی دولت‌های عضو، مشارکت آنها در عرصه بین‌المللی، حضور دولت‌ها در همه ارکان بین‌المللی به صورت برابر و متناسب بر پایه توزیع جغرافیایی از نمایندگان همه مناطق جهان را زیر سوال خواهد برد؛ در حالی‌که این موضوع از پایه‌های اساسی سیستم سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی است.

ایروانی با اشاره به اینکه در رویه کاری شورای اکوسوک سابقه‌ای از پایان دادن به حضور یک عضو منتخب در یک کمیسیون برای یک هدف خاص وجود ندارد، گفت: لازم است دبیرکل سازمان ملل با استفاده از ظرفیت خود به عنوان حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب مسئولیت‌های دبیرکل از اصول منشور ملل متحد حمایت و در این چارچوب از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب به رهبری آمریکا در قبال ایران جلوگیری کند زیرا این رویه مشارکت فعال و جامع همه دولت‌های عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در پایان نیز از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درخواست شد این نامه به عنوان سند شورای اجتماعی-اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) منتشر شود.

کد خبر 625662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.