توسعه حمل‌ونقل کلید حل مشکل مسکن است

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اگر حمل‌ونقل و متروهای سریع‌السیر پیشرفته برقی داشته باشیم، مردم می‌توانند با خانواده‌های خود چند صد کیلومتر دورتر از شهر زندگی کنند و بدون برخوردن به مشکل ترافیک به محل کار خود برسند.

فرشاد پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده‌های اقتصادی انتخاباتی رئیس‌جمهور در کنار ایجاد سالانه یک‌میلیون شغل، ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در هر سال بود که تاکنون درباره مسکن، اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است.

وی افزود: وزیر جدید می‌داند که با چنین وعده‌ای روبه‌روست. قرار نیست وزارت راه‌وشهرسازی خانه بسازد و فقط باید کارپردازی کند؛ مهم‌ترین مانع این پروژه تأمین مالی آن است که رفع آن در اختیار وزیر راه و شهرسازی نیست.

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: صحبت از تفکیک وزارت مسکن و راه به این معناست که ادغام آن پیش از این اشتباه بوده است؛ در کشورهای پیشرفته تعداد وزارتخانه‌ها و کارمندان به نسبت جمعیت، محدود است.

پرویزیان اضافه کرد: فلسفه ادغام وزارت راه‌وشهرسازی از ارتباط این دو حوزه ناشی می‌شود. متولی ساخت مسکن به طور مشخص دولت نیست و فقط باید سازوکار لازم را به نحوی فراهم کند که فضا برای ساخت‌وساز فراهم باشد.

در دنیا مشکل مسکن را از طریق شهرسازی رفع می‌کنند

وی با بیان اینکه شهرسازی و آئین‌نامه‌های مرتبط با آن را دولت تعیین می‌کند، ادامه داد: در دنیا مشکل مسکن را از طریق شهرسازی رفع می‌کنند، به نحوی که همه افراد در شهر ساکن نیستند و حمل‌ونقل عمومی به نحوی ایجاد شده است که افراد به سرعت به محل کار خود برسند.

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در شهرهای بزرگ دنیا افراد با قطارهای سریع‌السیر به محل کار خود رفت و آمد می‌کنند و شهر با یک مدل یکپارچه توسعه یافته که حمل‌ونقل و شهر را همزمان در نظر می‌گیرد. به جای اصلاح شهرها و ساخت مسکن لازم است ابتدا حمل‌ونقل اصلاح و توسعه یابد که شاهد توسعه شهرها هم باشیم؛ با چنین دیدگاهی، تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی اشتباه است.

پرویزیان اضافه کرد: وزارت راه‌وشهرسازی، متولی راه‌وشهرسازی است و اگر با برنامه‌ریزی دقیق شهرها را با حمل‌ونقل مناسب توسعه دهد، مشکل مسکن نیز رفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر حمل‌ونقل و متروهای سریع‌السیر پیشرفته برقی داشته باشیم، مردم می‌توانند با خانواده‌های خود چند صد کیلومتر دورتر از شهر زندگی کنند و بدون برخوردن به مشکل ترافیک به محل کار خود برسند.

کد خبر 625604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.