از روایت نو به قصه‌های شهرزاد تا افیون تمدن

در روز اول سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان دو نمایش در بخش صحنه‌ای به رقابت پرداختند و در کنار بخشی جنبی این جشنواره با اجرای یک گروه نمایشی در گذر فرهنگی چهارباغ و فضای باز تالار هنر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از فرازوفرودهایی در عرصه تئاتر استان اصفهان به دلیل پاندمی کرونا در کشور، روز گذشته _جمعه هجدهم آذرماه_ یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه تئاتر استان اصفهان آغاز به کار کرد. رویدادی که می‌تواند بار دیگر باعث رونق‌بخشی تئاتر بعد از پاندمی کرونا در استان اصفهان شود.

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان هرچند بنا به گفته برخی از فعالین حوزه تئاتر نسبت به استان‌های دیگر کشور دیر آغاز به کار کرد، اما برگزاری آن نویدبخش روزهای خوب تئاتر و گرم شدن تنور این هنر در شهر و استان اصفهان است.

از روایت نو به قصه‌های شهرزاد تا افیون تمدن

«قصه‌های قلعه قرمز» روایتی نو از قصه‌های شهرزاد قصه‌گو

در روز اول این جشنواره ابتدا تئاتر «قصه‌های قلعه قرمز»، به کارگردانی مصطفی جعفری‌خوزانی در دو سانس ۱۰ و ۱۲:۳۰ از شهرستان خمینی‌شهر در سالن تماشای تالار هنر روی صحنه رفت.

مصطفی جعفری‌ خوزانی، کارگردان تئاتر در حاشیه اجرای این نمایش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از کودکی به عرصه تئاتر علاقه فراوانی داشتم و در این حوزه فعالیت می‌کردم، اما نزدیک به ۲۰ سال است که به‌طور مستمر در این حوزه فعالیت دارم.

وی با بیان اینکه بیشتر از کارگردانی، نویسندگی تئاتر انجام می‌دهم، افزود: تئاتر «قصه‌های قلعه قرمز» سومین کار نمایشی من است که کارگردانی آن را بر عهده دارم. نویسندگی تئاتر «قصه‌های قلعه قرمز» را همسرم، زینب زاولان بر عهده داشت و به دلیل اینکه می‌دانست من به داستان‌ها و تئاتر مردم کشور افغانستان علاقه دارم، اقدام به نوشتن متن تئاتر «قصه‌های قلعه قرمز» کرد.

کارگردان تئاتر قصه‌های قلعه قرمز تصریح کرد: متن این تئاتر، متنی است در «جشنواره اقتباسی چهارراه» در کشور سال گذشته حائز رتبه دوم شد و قرار است این نمایش‌نامه به‌صورت کتاب توسط انتشارات سوره چاپ شود.

وی ادامه داد: متأسفانه کارگردانی تئاتر در استان اصفهان متن «قصه‌های قلعه قرمز» را کار نمی‌کند زیرا بازار تولید تئاتر اصفهان به بازاری با پرسوناژ کم تبدیل شده است اما من بر اساس دغدغه و علاقه‌ام به موضوع متن اقدام به کارگردانی این اثر کردم.

جعفری‌خوزانی گفت: «قصه‌های قلعه قرمز» به‌روز شده قصه شهرزاد در هزار و یک شب است و در این نمایش سعی کردیم به قصه خوراسان بزرگ قدیم و مظلومیت زنان هزاره افغانستان بپردازیم.

از روایت نو به قصه‌های شهرزاد تا افیون تمدن

«یک اتفاق ساده»، از مصرف تا جدال خانوادگی

سیدپویا امامی، کارگردان تئاتر که با نمایش خیابانی «یک اتفاق ساده» به‌عنوان بخش جنبی جشنواره در روز اول در گذر فرهنگی چهارباغ و فضای باز تالار هنر اجرا داشت، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «یک اتفاق ساده» در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان به‌عنوان یک اثر نمایش خیابانی در بخش جنبی این جشنواره هرروز در گذر فرهنگی چهارباغ و تالار هنر اصفهان به سرپرستی شرکت آبفای استان اصفهان اجرا دارد.

وی افزود: موضوع این نمایش مدیریت و بهینه مصرف کردن آب است و دلیل اینکه من موضوع آب را از میان موضوعات دیگر برای اجرای جنبی این جشنواره دوره انتخاب کردم، اهمیت موضوع آب و بهینه مصرف کردن آن در شرایطی که با کمبود این ماده حیات‌بخش مواجه هستیم، بوده است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه نویسندگی و کارگردانی نمایش «یک اتفاق ساده» را خود انجام داده است، تصریح کرد: این نمایش روایتگر قصه زندگی مشترک یک زوج سالخورده است که در شیوه مصرف آب با یکدیگر اختلاف دارند؛ پیرمرد در مصرف آب خساست به خرج می‌دهد اما در مقابل همسرش به دلیل وسواسی که روی نظافت دارد، آب را هدر می‌دهد. این اختلاف بر سر مصرف آب در خط روایی نمایش به‌اندازه‌ای بالا می‌گیرد که در پایان این زوج از یکدیگر طلاق می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه «یک اتفاق ساده» برای اولین بار است که اجرا می‌شود، گفت: با وجود اینکه امروز اولین روز اجرای «یک اتفاق ساده» در جشنواره بود علاوه بر استقبال قابل‌توجه مردم از این نمایش خیابانی همه حضار تا پایان اجرای ۳۰ دقیقه‌ای نمایش حضور داشتند که این نشان از اثربخشی این نمایش و تأثیر آن روی مخاطب دارد.

از روایت نو به قصه‌های شهرزاد تا افیون تمدن

تلخی زندگی در «مرگ نابهنگام یک خیار»

امید صالحی، نویسنده و کارگردان تئاتر که در این دوره از جشنواره با اثر «مرگ نابهنگام یک خیار» شرکت کرده است، پس از اجرای نمایش در روز اول جشنواره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مرگ نابهنگام یک خیار، پنجمین اثر گروه تئاتر «آن» است اما اولین تجربه این گروه در جشنواره تئاتر استان اصفهان است.

وی افزود: این گروه در سال ۹۶ برای شرکت در جشنواره تئاتر استان اصفهان با نمایش «هیولاخانی» اقدام کرد، اما نمایش برای شرکت در جشنواره تأیید نشد که خوشبختانه توانستیم با نمایش «مرگ نابهنگام یک خیار» در جشنواره تئاتر استان اصفهان شرکت کنیم.

نویسنده و کارگردان تئاتر «مرگ نابهنگام یک خیار» تصریح کرد: کارگردانی کردن یک اثر نمایشی نیاز به شوق و ذوقی فزاینده داشت تا بتواند جمعی را به‌عنوان گروه نمایشی دورهم جمع و اقدام به تولید یک اثر نمایشی فاخر کند.

وی ادامه داد: دلیل اینکه نمایش «مرگ نابهنگام یک خیار» را نوشتم و کارگردانی کردم، به خاطر دغدغه‌ام به پرداختن به آسیب‌های جبران‌ناپذیر جنگ بوده است. وقتی قرار شد به موضوع جنگ در تئاتر «مرگ نابهنگام یک خیار» بپردازم با خود فکر کردم اگر این امکان وجود داشت که یک فرد در طول تاریخ تمام جنگ‌ها را از نزدیک مشاهده و مضرات و زیان‌های جبران‌ناپذیر آن را با تمام وجود حس کرده باشد، نظرش درباره علت اصلی وقوع جنگ چیست؟ و در پایان به این نتیجه رسیدم که یکی از علت‌های اصلی جنگ می‌تواند تمدن باشد.

صالحی اظهار کرد: بر این اساس در خط داستانی نمایش «مرگ نابهنگام یک خیار» شخصیتی خلق می‌شود که پنج بار زندگی می‌کند. این فرد علاوه بر زندگی متعدد در پنج کشور جهان و آن‌هم زمانی که آن کشور در اوج تمدن قرار دارد، زندگی می‌کند و نکته جالب اینجاست که هر بار فرد خود تمدنی را در آن کشور ایجاد می‌کند و بر اساس همان تمدنی که ایجاد کرده است، کشته می‌شود.

وی افزود: نمایش «مرگ نابهنگام یک خیار» در شهر نجف‌آباد اجرا داشته است و خوشبختانه با استقبال مردم روبه‌رو شد و به‌جرئت می‌توان گفت قشر جدیدی از تماشاگران تئاتر با مشاهده این نمایش وارد این جامعه هنری شدند.

از روایت نو به قصه‌های شهرزاد تا افیون تمدن

رویکرد تالار هنر در جشنواره تئاتر استان اصفهان

علی دادفر، مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تالار هنر اصفهان میزبان بخشی از سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان است. با توجه به اینکه اولین اجرا تئاتر این جشنواره در تالار هنر صورت گرفت، می‌توان گفت افتتاحیه این دوره از جشنواره در تالار هنر انجام شد و اختتامیه نیز در این مکان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تالار هنر میزبان چهار اثر از مجموع هفت اثر راه‌یافته سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان است، تصریح کرد: اختتامیه این جشنواره دوشنبه، بیست‌ویکم آذرماه در تالار هنر برگزار خواهد شد. اینکه آثار راه‌یافته به جشنواره در دو مکان اجرا می‌شود، نقص نیست بلکه روش معمول و طبیعی هر جشنواره است. درواقع با این روش سعی می‌شود سطح بیشتری از سالن‌های تئاتر شهر درگیر جشنواره شود تا عموم مردم بتوانند از برنامه‌های جشنواره بهره ببرند.

مدیر تالار هنر تأکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر و همه دستگاه‌های که مرتبط با تالار هنر هستند، حمایت خوبی از تئاتر می‌کنند و همین حمایت‌ها باعث شده است تجهیزات حرفه‌ای برای اجرای تئاتر در تالار هنر همچون سیستم نور و صدا خریداری شود و این تالار کمبودی از لحاظ تجهیزات برای اجرای تئاتر نداشته باشد.

استقبال خوب اهالی تئاتر از جشنواره

رضا دهقان، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تبلیغات برای این دوره از جشنواره به دلیل اجرای تئاترها در پلاتوهای تخصصی در حد گسترده صورت نگرفت و دلیل انتخاب پلاتوها برای اجرای نمایش به خاطر تمایل کارگردان اثرات منتخب بود اما با وجود اینکه تبلیغات گسترده‌ای صورت نگرفته است در روز اول شاهد هستیم ظرفیت تمام پلاتوهای اجرای نمایش چه در تالار هنر و چه در حوزه هنری تکمیل شد. تاکنون استقبال خوبی از این دوره از جشنواره صورت گرفته است اما باید دید در روزهای بعدی این استقبال چگونه خواهد بود.

وی با اشاره به بازبینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در رویکرد جشنواره استانی تئاتر، افزود: امسال رویکرد این اداره برای برگزاری جشنواره به سمت هنرمندمحور بودن سوق پیدا کرده است، در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان سعی کرده‌ایم با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و رفع خلأهای اجرای جشنواره بر اساس تجارب برگزاری در دوره گذشته، حضور حداکثری هنرمندان به‌ویژه اهالی تئاتر استان اصفهان را فراهم آوریم که خوشبختانه در روز اول شاهد حضور حداکثری اهالی تئاتر استان در این رویداد بزرگ هنری هستیم.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: امسال به معنای واقعی شاهد هم‌گرایی دستگاه‌ها در برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان هستیم حتی دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ مأموریت و وظیفه مستقیم نداشتند، بر اساس احساس تکلیفی که نسبت به این حوزه داشتند، در برگزاری جشنواره تئاتر اصفهان همکاری کردند و مشارکت‌های مطلوبی داشتند.

وی با بیان اینکه قصد داریم دو اثر برگزیده را جشنواره تئاتر فجر سال جاری معرفی کنیم، گفت: رویکرد بلندمدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در برگزاری جشنواره استانی تئاتر، تولیدات فاخر در این حوزه است، تولیداتی که رویکرد همراهمی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد و در کنار آن رویکرد مردم و هنرمندمحور بودن آن حفظ شود و بر اساس این رویکرد جشنواره تئاتر استان اصفهان، هرسال برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود.

دهقان ادامه داد: رویکرد مهم دیگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در برگزاری جشنواره تئاتر اصفهان توسعه و حرفه‌ای شدن تئاتر در استان اصفهان است.

کد خبر 625600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.