رخداد بزرگ‌ترین و پرتعدادترین زلزله در استان‌ فارس

در هفته گذشته، استان فارس ۶زلزله به‌بزرگی ۳.۶، ۳.۸، ۲.۸، ۳.۷، ۲.۶ و سه ریشتر را تجربه کرد؛ همچنین بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در بخش محمله استان فارس با بزرگی ۴.۲ ریشتر رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمین‌لرزه، بازتاب یک رویداد زمین‌شناختی است که به صورت جنبش در سطح زمین ظاهر می‌شود. گسیختگی در پوسته جامد زمین که به‌دلیل جنبش‌های برشی در دو سوی گسل‌ها روی می‌دهد، عامل اصلی بروز زمین‌لرزه بوده و پیامد مستقیم انباشتگی تنش‌ها در پی جابه‌جایی ورقه‌های زمین ساختی نسبت به یکدیگر است.

ایران به عنوان بخشی از کمربند کوه‌زایی آلپ_هیمالیا، همواره از زلزله‌خیزی بالایی در طول تاریخ برخوردار بوده است، به گونه‌ای که بخش‌های مختلف کشور توسط زمین‌لرزه‌های ویران‌گر متعددی پوسته تخریب شده و این پدیده، مهم‌ترین بلای طبیعی کشور محسوب می‌شود.

زلزله ممکن است در مقیاس کم اتفاق بیفتد و هیچ‌کس متوجه وقوع آن نشود یا اینکه در ریشترهای بالاتر ایجاد شود و تلفات مالی و جانی زیادی به بار آورد. ازآنجاکه بعضی از کشورها روی گسل قرار دارند، احتمال وقوع زلزله در آن‌ها زیاد است، اما هیچ کشوری در دنیا از زلزله مصون نیست.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به شرح زیر است:

شنبه دوازدهم آذرماه

براساس بررسی زلزله‌های هفته گذشته، کنگ استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر را تجربه کرد؛ همچنین بهاباد استان یزد و اهل استان فارس به ترتیب زلزله‌هایی به بزرگی ۳.۷ و ۳.۶ ریشتر را تجربه کرده‌اند.

یکشنبه سیزدهم آذرماه

در شول‌آباد استان لرستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر را تجربه کرد؛ نصرت‌آباد استان سیستان‌وبلوچستان، مشگین‌شهر استان اردبیل، طبس خراسان جنوبی و فریدون‌شهر استان اصفهان نیز در زلزله‌های کوچک مقیاس به ترتیب ۲.۹، ۲.۶، ۲.۵ و ۲.۵ ریشتر را احساس کردند.

دوشنبه چهاردهم آذرماه

در حسینیه استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتر و بابامنیر استان فارس زلزله ۳.۸ ریشتر نیز رخ داده است.

سه‌شنبه پانزدهم آذرماه

در خرمشهر استان خوزستان زلزله ۳.۳ ریشتر، در خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌ای با مقیاس ۲.۹ ریشتر به ثبت رسید.

چهارشنبه شانزدهم آذرماه

بزرگ‌ترین زلزله در روز چهارشنبه شانزدهم آذرماه در قصرشیرین استان کرمانشاه با بزرگی سه ریشتر رخ داده است.

پنجشنبه هفدهم آذرماه

براساس بررسی زلزله‌های هفته گذشته رویان استان مازندران زلزله‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر را تجربه کرد، علامرودشت و محمله فارس، جندق استان اصفهان، رشتخوار استان خراسان رضوی، کوخرد استان هرمزگان، میرآباد استان آذربایجان غربی نیز به ترتیب زلزله‌ای به بزرگی ۲.۸، ۴.۲، ۲.۸، ۳.۲، سه و ۳.۲ ریشتر را به ثبت رسانده‌اند.

جمعه هجدهم آذرماه

در بهاباد یزد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتر رخ داده است و کانون آن ۲۶ کیلومتری بهاباد، ۸۱ کیلومتری بافق یزد و ۸۲ کیلومتری کوهبنان استان کرمان گزارش شد؛ همچنین در رابر استان کرمان و بابامنیر استان فارس به ترتیب زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ و سه ریشتر به ثبت رسیده است.

کد خبر 625545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.