فعالیت‌ پیرامون مباحث‌ فضایی توسعه کشور را به‌دنبال دارد

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: اگر کشوری قصد داشته‌ باشد هم‌راستا با دنیا حرکت کند، باید پیرامون فناوری‌های فضایی فعالیت کند و به توسعه علم نجوم بپردازد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر علم فیزیک و نجوم اظهار کرد: در بین علوم مختلف فیزیک کوانتوم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته است و می‌توان گفت تا زمانی که مبحثی در این دانش مورد بررسی قرار نگیرد، هیچ علم دیگری به دنبال آن حرکت نخواهد کرد.

وی افزود: در علم فیزیک، دانشی تحت عنوان اخترفیزیک وجود دارد که شامل کوانتوم، نسبیت، الکترومغناطیس و فیزیک هسته‌ای است. در این دانش تمام مباحث فیزیک در کنار یکدیگر فعالیت کرده و باعث پیشرفت بشر می‌شود.

این منجم و ستاره‌شناس اشاره کرد: با پیشرفت علم فیزیک پژوهشگران توانستند کامپیوترهای کوانتومی را تولید کنند، پیرامون ابررسانه‌های فعالیت کنند و انرژی هسته‌ای و ضد ذره‌ها را مورد بررسی قرار دهند که البته تمام این فعالیت‌ها بسیار هزینه‌بر بوده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: این دستاوردها که بیشتر مربوط به نجوم بوده است به واسطه علم فیزیک تحقق یافته و عملاً باعث افتخار هر کشوری است که بتواند پیرامون این مسائل فعالیت و همواره در مرز علم حرکت کند.

منتظری در رابطه با جایگاه علم نجوم در توسعه کشور گفت: به‌طورکلی علم و فناوری پیشرفته‌تر از دانشی که در پروژه‌های هوافضا و نجوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود ندارد؛ بنابراین اگر کشوری قصد داشته باشد هم‌راستا با دنیا حرکت کند باید پیرامون فناوری‌های فضایی فعالیت کند و به توسعه علم نجوم بپردازد.

وی تصریح کرد: علم نجوم و هوافضا شاخه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تولید پهپاد است، همچنین تولید ماهواره‌، موشک و تجهیزات مربوط به ماهواره‌برها نیز جزو مباحث حوزه هوافضا مربوط است.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: تمام این تجهیزات فرآیند ساخت منحصر به‌فردی داشته و معمولاً از نانوکامپوزیت‌ها در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این مسئله وجود دانش هوش‌مصنوعی و علوم نوین باعث شده است که تجهیزات و فناوری‌های حوزه نجوم با هوافضا با سایر علوم متفاوت باشد.

کد خبر 625506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.