نقش پژوهش در ایجاد اشتغال پایدار

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان درباره نقش پژوهش در بهبود فضای اشتغال گفت: اگر در راستای دانش، ثروت ایجاد شود پژوهش پایداری خود را حفظ و به جامعه خدمت می‌کند.

هادی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش پژوهش در بهبود فضای اشتغال، اظهار کرد: درصورتی‌که مسائل حوزه تولید را با استفاده از پژوهش پاسخ دهیم، اشتغال نیز بهبود می‌یابد. پژوهش جزو مشاغل خدماتی است؛ تعدادی از محققان و پژوهشگران می‌توانند در این حوزه شرکت‌هایی تشکیل دهند و به صورت تخصصی فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه لازمه ایجاد اشتغال پایدار است

وی ادامه داد: فناوری و ایجاد دانش براساس پژوهش موضوعی است که در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به صورت گسترده مشاهده می‌شود؛ به همین دلیل پژوهشگران نقش بی‌بدیلی در ایجاد و خلق فناوری‌های نوین دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌ها، تصریح کرد: پژوهشگران تلاش می‌کنند با تکنسین‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان همکاری کنند که نتیجه اقدامات آن‌ها، ایجاد فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال مناسب در این حوزه باشد. در صنایع مختلف دنیا، اشتغالی پایدار است که متکی بر پژوهش باشد.

تقویت مؤسسه‌های پژوهشی تمام اقشار جامعه را بهره‌مند می‌کند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تجاری‌سازی علم با توسعه پژوهش‌محوری ممکن است، خاطرنشان کرد: توسعه پژوهش نیازمند تولید دانشی است که بتواند محصولات تجاری به همراه داشته باشد.

امیری اضافه کرد: با توجه به اینکه در دانشگاه‌های ایران بخش زیادی از تولید علم نمی‌تواند به محصول و تجاری‌سازی تبدیل شود، بنابراین تأمین مالی پایدار پژوهش‌ها دچار مشکل می‌شود، اما اگر در راستای دانش، ثروت ایجاد شود پژوهش پایداری خود را حفظ و به جامعه خدمت می‌کند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری حوزه پژوهش در ابعاد مختلف، افزود: اگر مؤسسه‌های پژوهشی و نهادهایی که متولی امر پژوهش هستند، تقویت شوند تمام اقشار جامعه از آن بهره‌مند می‌شود زیرا به حل مسائل در جامعه کمک می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: امروزه مسائل پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی دارد که حل آن‌ها بدون پژوهش ممکن نیست؛ اینکه در برخی حوزه‌ها آزمون و خطا می‌کنیم ناشی از نبود نقش پررنگ پژوهش در اقدامات است.

وی با اشاره به اختصاص بازار به شرکت‌های دانش بنیان، ادامه داد: به نظر می‌رسد اختصاص بازار به شرکت‌های دانش بنیان نیازمند سیاست صحیحی است، زیرا ممکن است در این زمینه مفاسدی شکل گیرد. درحال‌حاضر برخی از شرکت‌ها تلاش می‌کنند خود را به صورت دانش‌بنیان معرفی کنند تا بتوانند از مزایایی که ایجاد می‌شود، استفاده کنند.

امیری اضافه کرد: سیاست‌گذاری در زمینه اختصاص بازار هدف برای محصولات دانش‌بنیان نیازمند مهارت است؛ باید بدانیم چگونه بازارهای داخلی را تقسیم کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از مزیت بازارهای داخلی استفاده کنند، به تدریج رشد کرده و فاتح بازارهای بین‌المللی باشند.

کد خبر 625474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.