مصرف گاز ۲ برابر شد/ پتروشیمی‌ها قربانی افزایش مصرف

با نزدیک شدن به زمستان و برودت هوا گمانی زنی‌هایی در رابطه با کاهش گاز پتروشیمی‌ها وجود داشت و بارها تأیید و تکذیب تا آنکه روزهای گذشته کاهش مصرف گاز پتروشیمی‌ها ابلاغ شد که تبعاتی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در خصوص تبعات کاهش مصرف گاز پتروشیمی‌ها اظهار کرد: طی روزهای گذشته کاهش پنج میلیون متر مکعبی گاز ابلاغ شد که این کاهش بر عهده «ام پی سی» ها بود و برای پتروشیمی‌های مختلف محدودیت‌های گازی به وجود آورد.

وی ادامه داد: البته این شرایط محدود به پتروشیمی‌ها نمی‌شود و صنایعی چون فولاد و سیمان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که تدابیری مانند استفاده از سوخت مازوت برای آنها در نظر گرفته شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در پاسخ به این سوال بازه زمانی محدودیت گازی در سال جاری نسبت به سال گذشته دیگر تر آغاز شد شرایط بحران آفرین نیست، گفت: اگر چه سال گذشته محدودیت گازی از زود تر آغاز شد اما به نظر می‌رسد که مصرف گاز در سال جاری بیشتر از مدت مشابه باشد و دست کم با افزایش پنج درصدی مصرف گاز در عرصه‌های مختلف روبه‌رو هستیم.

مهدوی ابهری با اشاره به عدم‌النفع ۳۸۰ میلیون دلاری در سال گذشته اضافه کرد: اکنون نمی‌توان پیش بینی بر میزان ضرر و زیان سال جاری ارائه کرد، زیرا عواملی نظیر؛ برودت هوا و میزان کسری گاز ممکن است متغیر باشد به همین دلیل نمی‌توان آمار و ارقامی از ضرر و زیان را برآورد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است با این وضعیت برخی از پتروشیمی‌ها به طور موقت فعالیت خود را متوقف کنند، اضافه کرد: معمولاً سعی بر آن است که پتروشیمی‌ها با ظرفیت کمتری به فعالیت خود ادامه دهند و با توجه به آنکه امسال میزان مصرف گاز افزایش پیدا کرده باید دید چه میزان محدودیت برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته می‌شود سپس در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد، چرا که زمان اورهال پتروشیمی‌ها زمستان بوده اما در صورت افزایش بی رویه محدودیت‌ها امکان تعطیلی برخی از پتروشیمی‌ها نیز وجود دارد.

عبور مصرف گاز بخش خانگی - تجاری از مرز ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، اظهار کرد: بر همین اساس، مصرف بخش خانگی و تجاری روز گذشته با کاهش دمایی بین پنج تا هشت درجه، به ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که این امر بدان معنی است که حدود ۶۴ درصد تولید، به مصرف در این بخش تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی، یعنی از دیروز تاکنون، حدود شش درصد افزایش مصرف را شاهد بوده‌ایم، گفت: با این حال، به اکثر ذی‌نفعان در همه بخش‌ها، گازرسانی مطلوب انجام شده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: اکنون با ورود سامانه برودتی به کشور و کاهش دما و به تبع آن، افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، محدودیت‌هایی در بخش‌های مختلف اعمال شده که بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، صنایع عمده برنامه‌های تعمیراتی خود را در پیک مصرف و در زمان اعمال محدودیت انجام دهند.

جولایی از مردم خواست تا با مدیریت مصرف به‌ویژه در بخش خانگی و با توجه به روزهای سردی که در پیش داریم و این افزایش مصرف ادامه خواهد داشت، شرکت ملی گاز ایران را یاری رسانند تا این شرکت بتواند در زمستان پیش رو، روزهای گرمی را برای مردم به ارمغان آورد.

مصرف ۶۵ درصد تولید گاز کشور توسط بخش خانگی و تجاری

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون انرژی و چگونگی به دست آوردن و مصرف کردن آن، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم اجتماعی - سیاسی در دنیای امروز مطرح است؛ نعمتی که به لطف خدا، ما به‌وفور آن را در کشورمان داریم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از انرژی در کشور از سوی خانواده‌ها و به‌صورت غیربهینه مصرف می‌شود، ادامه داد: این روزها مصرف بخش خانگی و تجاری با کاهش دما، به ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید. به آن معنا که چیزی حدود ۶۵ درصد تولید، به مصرف در این بخش تخصیص یافته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: ما از نظر مصرف، نسبت به نرم جهانی بسیار بالاتر هستیم، این در حالی است که بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانواده می‌تواند موجبات خلق ثروت و ارزش افزوده در بخش‌های مولد را فراهم کند.

چگنی افزود: از طرفی، زنان نقشی محوری در عرصه مناسبات تربیتی خانواده به‌عنوان مهم‌ترین بستر تحقق تحولات فرهنگی دارند. به همین دلیل، باید با تلاش بسیار، از همه ظرفیت‌های موجود در این بخش برای اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، به نحو احسن استفاده کنیم.

وی گرانیگاه بحث بهینه‌سازی را تغییر در سبک زندگی دانست و توضیح داد: زمانی شما می‌توانید با فرهنگ‌سازی در یک بخش، به نتیجه برسید که آموزش را به فرهنگ تبدیل کرده باشید و این امکان ندارد مگر آنکه تلاش کنیم در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان با اشاره به اینکه ما ۵۶ مشاور زن در کمیته‌های مختلف و با توانمندی و ظرفیت‌های بالا داریم، گفت: همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی دست به دست هم داده و نقشه راهی را در این زمینه مدون کنند، ضمن آنکه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این حوزه، می‌تواند بسیار مثمر باشد.

بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در تولید گاز

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی ناترازی گاز، گفت: مصرف گاز خانگی در فصول گرم سال حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، یعنی ۲۸ درصد مصرف گاز در کشور است، نیروگاه‌ها هم با ۳۷ درصد مصرف، بیشترین مصرف گاز را دارند؛ با چنین شرایطی در فصول سرد حدود سه برابر مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد.

وی افزود: مقدار مصرف در روزهای سرد سال به ۶۰۰ الی ۶۵۰ متر مکعب در روز می‌رسد، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد، در روزهای پیک مصرف حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، ناترازی تولید را شاهد هستیم.

۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد بلای جان صنعت گاز

حسن مرادی کارشناس انرژی گفت: وجود ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد در کشور یکی از عوامل مصرف زیاد و هدر رفت انرژی است، در دولت دوازدهم این رقم معادل ۲۲ میلیون بود اما متأسفانه همانطور که اشاره شد در حال حاضر این رقم به بیش از ۲۵ میلیون رسیده، متأسفانه شرکت‌ها به فکر استاندارد سازی وسایل گرمایشی نیستند و این موضوع مقدار مصرف را بسیار افزایش داده است.

وی در ادامه متذکر شد: با بهینه کردن وسایل گرمایشی می‌توان میزان مصرف را به یک پنجم کاهش داد، در دولت دوازدهم قرار بر تعویض بخاری‌های غیر استاندارد بود اما متأسفانه حتی یک بخاری هم تعویض نشد، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این زمینه باید از اطلاعات شرکت‌های دانش بنیان استفاده و بهره گیرد.

کد خبر 625417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.