مرگ یک کارگر مهاجر در حین برگزاری جام‌جهانی قطر

در حین برگزاری بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲، یک کارگر فیلیپینی در محل تمرین تیم ملی عربستان سعودی روی سطحی شیب‌دار لیز خورده و جان خود را از دست داده است. با وجود این مدیر اجرایی جام‌جهانی در اظهارنظری عجیب گفته مرگ بخشی طبیعی از زندگی است‌.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور قطر بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر مرگ یک کارگر مهاجر، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است. داستان از این قرار است که یک مرد کارگر در محل تمرین تیمی در طول جام‌جهانی فوت شده و بحث و جدل‌ها درباره رفتار کشور میزبان با کارگران مهاجر را بیش از پیش افزایش داده است.

ناصر الخطر، مدیر اجرایی جام‌جهانی ۲۰۲۲، بدون ارائه جزئیات تایید کرد که یک کارگر جان خود را از دست داده است. الخاطر همچنین ضمن تسلیت به خانواده کارگر و ابراز ناامیدی، از پاسخ به سوالات خبرنگاران طفره رفت و اظهار کرد: مرگ بخشی طبیعی از زندگی است، چه در محل کار، چه در خواب. ما در میانه جام‌جهانی هستیم و یک جام‌جهانی موفق داریم، و این چیزی است که می‌خواهید در حال حاضر درباره آن صحبت کنید؟

مقامات دولت قطر نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند: اگر تحقیقات به این نتیجه برسد که پروتکل‌های ایمنی رعایت نشده است، شرکت مشمول پیگرد قانونی و مجازات‌های مالی شدید خواهد شد. از زمانی که استانداردهای بهداشتی و ایمنی سخت‌گیرانه وضع شده و اجرای آن تشدید شده، میزان حوادث ناشی از کار به‌طور مداوم در قطر کاهش یافته است.

بر اساس گزارش‌های نشریات اروپایی، یک مرد فیلیپینی که برای تعمیر چراغ‌های پارکینگ خودرو در Sealine Resort، محل تمرین تیم ملی عربستان سعودی قرارداد بسته بود، در حالی که در کنار یک لیفتراک راه می‌رفت، روی سطحی شیب‌دار لیز خورد، سپس به زمین افتاد و پس از برخورد با بتن جان باخت. این گزارش با استناد به چندین منبع ناشناس ادعا می‌کند که این حادثه در جریان جام‌جهانی رخ داده، اما زمان آن مشخص نشده است.

قطر از زمان دریافت حق میزبانی جام‌جهانی در سال ۲۰۱۰ تاکنون به‌دلیل رفتارش با کارگران مهاجر که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، تحت نظارت فزاینده‌ای از سوی گروه‌های حقوق بشری قرار گرفت. این تورنمنت که برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می‌شود، با انتقادات شدیدی در رابطه با حقوق کارگران مهاجر توسط برخی از ستارگان فوتبال و مقامات اروپایی مواجه شده بود؛ چراکه مسائل حقوق بشر در قطر، ازجمله درخصوص کارگران، اعتراضات و … رعایت نمی‌شود و همین ماجرا، این کشور را درگیر جنجال‌هایی کرده است.

سازمان‌دهندگان جام‌جهانی قطر، کمیته عالی تحویل و میراث نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تحقیقات قطر دخالتی نداشته است؛ زیرا «متوفی به‌عنوان یک پیمانکار کار می‌کرد، نه تحت صلاحیت شورای امنیت». گاردین سال گذشته گزارش داد که بر اساس محاسبات این روزنامه از سوابق رسمی، دست‌کم ۶۵۰۰ کارگر مهاجر که بسیاری از آن‌ها احتمالا در حال کار برای آماده‌سازی جام‌جهانی بوده‌اند، در قطر از سال ۲۰۱۰ تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین قطر در پاسخ گفته است که تعداد کشته‌ها متناسب با حجم نیروی کار مهاجر بوده است. پیش از این گفته شده بود که سه مورد مرگ ناشی از کار عادی و ۳۷ مورد مرگ ناشی از کار در پروژه‌های مرتبط با جام‌جهانی در کشور قطر رخ داده است.

حسن الثوادی، دبیر کل شورای عالی امنیت، هم تخمین زده است که تعداد کارگران مهاجری که در پروژه‌های مربوط به جام‌جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر جان خود را از دست داده‌اند «بین ۴۰۰ تا ۵۰۰» است.

کد خبر 625397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.