گاوخونی در حسرت آب/ نابودی ۹۵ درصد خاک‌های حاصلخیز دنیا تا ۲۰۵۰

تشنگی تالاب گاوخونی با بارندگی‌های فصلی، آلودگی ۴۰ درصد از خاک کره زمین، نبود مبنای علمی تکذیب تولید "متان" در آرادکوه، اسارت سه توله یوز در ایران، نابودی ۹۵ درصد خاک‌های حاصلخیز دنیا تا ۲۰۵۰ را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار کرد: خشکسالی و سایر عوامل انسانی باعث شده که ذخیره سد زاینده‌رود در کمترین میزان خود باشد و اکنون حجم مناسبی برای رهاسازی ندارد و از این رو در سال جاری تاکنون تصمیمی در خصوص رهاسازی آب برای تالاب گرفته نشده است.

وی گفت: در یک سال آبی گذشته حقابه‌ای برای تالاب گاوخونی رهاسازی نشد، به رغم اینکه چندین نوبت رهاسازی آب برای کشاورزی در نیمه اول صورت گرفت.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه برای رهاسازی حقابه گاوخونی پیگیری شد، افزود: تلاش ما بر این بود زمانی که برای کشاورزی آب رهاسازی شده برای محیط زیست نیز کسری از حقابه‌های کلی که گاوخونی نیاز دارد رهاسازی شود، اما نشد و اکنون ذخیره سد زاینده‌رود نیز در حداقل است و برنامه‌ای برای رهاسازی وجود ندارد، اما طی یک سال آبی گذشته مانند سال‌های قبل و دو دهه اخیر حقابه‌ای برای گاوخونی داده نشد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که محیط زیست با دستگاه‌های دیگر همکاری، مشارکت کارشناسی و علمی دارد و نتایج این هم‌افزایی سبب شده تا اگر بارش‌ها و ذخیره سد در پاییز و زمستان پیش‌رو بهبود یابد و بتوانیم برای تالاب گاوخونی رهاسازی آب را امسال داشته باشیم.

اکبری با تاکید بر اینکه اکنون ذخیره سد در حداقل است، اضافه کرد: امید است که در ماه‌های پیش‌رو میزان بارش‌ها خوب باشد تا بر اساس داشته آبی پیگیر حقابه‌های زیست محیطی باشیم.

وی در خصوص آبگیری تالاب گاوخونی از سیلاب مرداد ماه سال جاری، گفت: به رغم بارش‌های خوبی که در بسیاری از نقاط استان اتفاق افتاد در محدوده خود تالاب و شهر اصفهان و بالادست حوضه قابل توجه نبود که به سیلابی منجر شود که از زاینده رود به گاوخونی برسد، اما پایش‌ها میدانی و بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که بین هفتم و هشتم مرداد از سمت کوه سیاه در شمال تالاب و گردنه ملااحمد رواناب مختصری حدود یکی - دو ساعت به سمت تالاب جاری شد که حجم قابل توجهی نبود، اما رواناب به شمال تالاب رسید.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: سیلابی با حجم بیشتر از سمت شرق تالاب از حوزه یزد و محدوده قلعه خرگوشی به سمت تالاب روانه شد که آن هم رواناب موقت بود و از سمت جنوب تالاب نیز که رمل و کویر است، بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای روان آب و جریان سیلابی از سمت سد ایزدخواست و رودخانه واز وارد جنوب تالاب شده بود.

۴۰ درصد از خاک کره زمین آلوده است

کلودیو پرووایداس، نماینده عمران سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: اکنون ۴۰ درصد خاک کره زمین آلوده شده و باعث به خطر افتادن حیات در نیمی از این سیاره شده است.

وی با اشاره به اینکه، این وضعیت باعث شده تا یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به خاطر مشکل آلودگی خاک در معرض خطر قرار گیرد، گفت: خاک منبع تغذیه و ایجاد حیات روی زمین است. بر اساس بررسی‌ها در سال ۲۰۵۰ فقط ۱۰ درصد از خاک این سیاره از گزند دسترسی انسان دور خواهد بود.

نماینده عمران سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک از تهدیدهای اصلی کره زمین است و بر امنیت غذایی هشت میلیارد نفر جمعیت انسانی و دیگر زیستمندان این سیاره تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: فرسایش خاک باعث به خطر افتادن منابع آبی خواهد شد و اگر قرار باشد معضلات تأمین غذا رفع شود، باید تأمین منابع غذایی ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

پرووایداس اظهار کرد: هر یک یورو سرمایه‌گذاری روی خاک در آینده نزدیک به ۳۰ یورو سرمایه خواهد داشت و نشان از اهمیت این سرمایه‌گذاری است.

وی گفت: در ایران برای حفاظت از خاک تیمی روی این مسئله سخت در حال کار است و سعی شده تا علاوه بر حفظ حاصلخیزی، غنی‌سازی و استفاده مجدد از آن نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

تکذیب تولید "متان" در آرادکوه مبنای علمی ندارد

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره رد ادعای تولید متان در آرادکوه توسط شهرداری تهران، اظهار کرد: اینکه بگوییم به‌هیچ وجه متانی در آن منطقه وجود ندارد، از نظر علمی ادعای بی‌اساسی است، هرجایی که پسماند انباشته شود، گاز متان نیز تولید می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان تولید متان در آرادکوه را از اساس رد کرد، چرا که هرجایی که پسماند انباشته شود، بعد از مدتی به‌واسطه تخمیری که انجام می‌شود، گازهایی تولید می‌شود که یکی از آن‌ها گاز متان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این‌که بگوییم به‌هیچ‌وجه متانی در آن منطقه وجود ندارد از نظر علمی ادعای بی‌اساسی است، اما اینکه ناسا این موضوع را اعلام کند، بیشتر جنبه خبری دارد.

وی گفت: بدون شک آرادکوه در بحث تولید متان نقش دارد و ما در این خصوص از شهرداری تهران توضیح خواسته‌ایم و نماینده شهرداری در ستاد پسماند کشور حضور می‌یابد. در تلاش هستیم در قالب طرح جامع پسماند، شیرآبه آرادکوه و تهدیدی را که برای منابع آب و خاک دارد مدیریت کنیم.

سلاجقه افزود: اگر مدیریت پسماندها به‌خوبی انجام شود، بوی نامطبوعی که در نزدیکی فرودگاه حضرت امام احساس می‌شود نیز حذف خواهد شد. در زمان حاضر بخشی از شیرآبه آرادکوه تصفیه و بازچرخانی می‌شود اما بخش عظیمی از آن در منطقه رها می‌شود.

ایران ۳ توله یوز دارد

در حالی که تصور می‌شد تا زمان جفت‌گیری ایران و فیروز، پیروز به تنهایی لقب تنها یوز ایرانی تکثیر در اسارت را یدک بکشد، جدا کردن آذر و توران از طبیعت توسط چوپان باعث شد تا آذر و توران نیز به سرنوشت پیروز دچار شده و حالا ایران ۳ توله یوز در اسارت دارد.

از زمانی که موضوع تکثیر در اسارت یوز در کشور مطرح شد، جمعیت کوچک یوزپلنگ ایرانی به دو گروه یوزه‌ای طبیعت و یوزه‌ای تکثیر در اسارت تقسیم شد. پروژه تکثیر در اسارت که با "دلبر" و "کوشکی" کلید خورده بود، در ابتدا نتایج خوبی را به دنبال نداشت اما ادامه پروژه با "ایران" و "فیروز" نتیجه‌ای به نام "پیروز" را به دنبال داشت که به عنوان دستاورد علمی این پروژه محسوب می‌شود.

پیروز که تنها توله باقی‌مانده از ایران و فیروز است، اکنون هفت ماهه است و پس از گذراندن چند ماه دشوار که چند مرتبه نیز تا آستانه مگر رفته بود، اکنون چالش‌های جسمانی را پشت سر گذاشته و در آستانه انتقال به پارک ملی توران و بازگشت به سرزمین مادری قرار دارد.

در حالی که تصور می‌شد تا زمان جفت‌گیری مجدد و احتمالی ایران و فیروز، پیروز به تنهایی لقب "تنها یوز ایرانی تکثیر در اسارت دنیا" را یدک بکشد، تولد غیرمنتظره دک توله یوز ماده و اقدام یک چوپان در جدا کردن آن‌ها از طبیعت، باعث شد تا این دو توله که آذر و توران نام گرفته‌اند، به سرنوشت پیروز دچار شوند و اکنون ایران سه توله یوز در اسارت دارد.

هرچند آذر و توران برخلاف پیروز سه هفته‌ای از شیر مادر تغذیه کرده، تجربه شیرین آغوش مادر را تجربه کردند و شرایط بهتری در مقایسه با زمان یک ماهگی پیروز دارند اما قابل پیش‌بینی است که این دو خواهر نیز در مسیر رشد و بقا چالش‌هایی را تجربه کنند.

۹۵ درصد خاک‌های حاصلخیز دنیا تا ۲۰۵۰ از بین می‌رود

ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای سال ۲۰۵۰ میلادی پیش‌بینی شده که باید کاربری زراعی حداقل ۶۰ درصد افزایش یابد تا غذا برای کل جمعیت کره زمین تأمین شود.

وی افزود: دنیا در خصوص مسائل مربوط به خاک تصمیمات متقنی می‌گیرد و پیگیری‌هایی برای بهبود وضعیت خاک را در دست اقدام قرار می‌دهد. در حال حاضر ۳۰ درصد از خاک‌های حاصل‌خیز دنیا از بین رفته و پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۹۵ درصد از خاک‌های حاصل‌خیز از بین برود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وظایف قانونی سازمان حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پایش‌های مستمری از صنایع انجام شده و حدود ۷۴۰ مورد اخطار در سال ۹۹ صادر شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰۰ اخطار صادر شده و ۲۸۸ مورد بازسازی انجام شده و حدود ۴۰۰ پرونده قضائی تشکیل شده که دنبال می‌شود.

کد خبر 625382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.