مناسب‌سازی فضاهای شهری متناسب با نیازهای معلولان

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: بیشتر معلولان جسمی‌حرکتی برای تردد در در شهر با مشکلات جدی مواجه هستند و لازم است فضاهای شهری متناسب با نیازهای این قشر از جامعه مناسب‌سازی شود.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت معلولان ۱۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: شمار این افراد در کشور ایران ۶.۵ میلیون نفر است.

وی با اشاره به سابقه جهانی مناسب‌سازی اماکن و معابر، افزود: برای نخستین‌بار موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری برای تردد معلولان بعد از جنگ‌های جهانی مورد توجه قرار گرفت، زیرا تعداد معلولان در نتیجه جنگ افزایش یافت و این موضوع مطرح شد که این افراد نیز باید بتوانند از فضای شهری استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در ایران نیز بعد از جنگ تحمیلی به دلیل اینکه تعداد معلولان افزایش یافت به این مهم بیشتر توجه شد.

کریمی تصریح کرد: سال ۱۹۸۲ برای نخستین بار در جهان و در سی‌وهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سندی تحت عنوان اقدام جهانی برای معلولان به تصویب رسید و بر این مبنا دهه ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ را دهه معلولان نامگذاری کردند؛ در ایران نیز برای نخستین‌بار بعد از پیروزی انقلاب، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آئین‌نامه‌ای را به منظور مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای معلولان تنظیم کرد که یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: معلولان به دو دسته حسی و حرکتی شامل نابینایان و ناشنوایان و معلولان جسمی که دچار ضعف در انجام حرکات هستند، تقسیم می‌شوند، این قشر از جامعه برای حرکت نیاز به وسیله نقلیه همانند ویلچر و واکر دارند، اما بیشتر معلولان جسمی‌حرکتی با مشکل حرکت در فضای شهری مواجه هستند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: این افراد باید از صندلی چرخ‌دار استفاده کنند که حجیم و سنگین است و برای آنان مشکل ایجاد می‌کند؛ طول ویلچر بین یک متر و ۱۰ سانتی‌متر تا یک متر و ۲۵ سانتیمتر، عرض جلوی این وسیله ۴۵ تا ۵۵ سانتیمتر، عرض پشت آن بین ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر و ارتفاع ویلچر یک متر و ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر و ۴۷ سانتی‌متر است که ابعاد کمی نیست؛ لذا لازم است فضاهای شهری متناسب با نیازهای این قشر و وسایل مورد نیاز برای تردد مناسب‌سازی شود.

کد خبر 625345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.