تصویب طرح حمایت از معلولان در شورای شهر بندرعباس

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس از تصویب طرح حمایت از معلولان در ٢۵ بند و ١۵ تبصره خبر داد و گفت: شهرداری این کلان‌شهر مکلف است در راستای اجرای قانون حمایت از معلولان و ایجاد رفاه برای این قشر، نسبت به ارائه خدمات و تسهیلات اقدام کند.

‌احمد کناری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب رفاهی و توجه ویژه به معلولان، دغدغه شورای ششم برای توان‌یابان و معلولان شهر بندرعباس است.

وی افزود: در این طرح، هر یک از نیازمندان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی، نهادها و سازمان‌های حمایتی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی و عوارض شهرداری برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آن‌ها، بر اساس الگوی مصرف برای یک‌بار معاف هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه این طرح دارای ۲۵ بند و ۱۵ تبصره است، ادامه داد: در این طرح، شهرداری بندرعباس از بهره‌برداری پروژه عمرانی بدون مناسب‌سازی برای استفاده افراد دارای معلولیت، خودداری می‌کند.

وی گفت: شهرداری بندرعباس باید ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به مناسب‌سازی و رفع ایرادهای تمام ساختمان‌ها و فضاهای موجود زیرمجموعه خود برای استفاده جانبازان و معلولان، اقدام و گزارش اقدامات را به شورای اسلامی شهر ارسال کند.

کناری‌نژاد تصریح کرد: شهرداری بندرعباس مکلف است در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب یکم اردیبهشت ۱۳۹۷ و تسهیل در ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری (اتوبوس) نسبت به ارائه خدمات رایگان حمل‌ونقل برای هر فرد با معلولیت شدید و خیلی شدید به تعداد ۱۰۰ سفر در هرماه اقدام کند.

وی اضافه کرد: شهرداری این کلان‌شهر باید نسبت به تأمین دسترسی، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی تمام ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری (پایانه مسافربری) برای استفاده جانبازان و معلولان اقدام کند و ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر ارسال کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: شهرداری مکلف است در راستای اجرای ماده ۸ قانون جامع حمایت از معلولان مبنی بر استفاده رایگان افراد دارای معلولیت از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی متعلق به شهرداری، با معرفی سازمان بهزیستی و با لحاظ جبران هزینه‌ها از طریق مراجع قانونی مربوطه اقدام کند و ظرف مدت دو ماه آئین‌نامه لازم را تهیه و برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کند.

وی اظهار کرد: شهرداری باید نسبت به تهیه تقویم زمان‌بندی و اختصاص بخشی از ظرفیت تبلیغات محیطی برای فرهنگ‌سازی و آشنایی شهروندان با نیازها و توانمندی‌های افراد دارای معلولیت اطلاع‌رسانی خدمات ارائه شده برای این افراد اقدامات لازم را انجام دهد.

کناری‌نژاد با بیان اینکه شهرداری این کلان‌شهر مکلف است، نسبت به مناسب‌سازی تمام اماکن و مراکز فرهنگی و ورزشی خود برای استفاده جانبازان و معلولان و اختصاص حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت بهره‌برداری آن‌ها به این دسته افراد اقدام کند، گفت: شهرداری همچنین باید در راستای حمایت و رونق‌بخشی به حوزه مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری برای افراد دارای معلولیت، نسبت به اختصاص حداقل پنج درصد از مجموع ظرفیت غرفه روز بازارها، بازارچه‌های خوداشتغالی، بازارهای میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های ارزاق و هر فرصت کسب‌وکار دیگری در فضاهای در اختیار خود به افراد دارای معلولیت اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح حمایت از معلولان، شهرداری بندرعباس موظف می‌شود نسبت به کفن و دفن معلولان در آرامستان بدون دریافت هزینه اقدام کند.

کد خبر 625330

برچسب‌ها