برگزاری کمیته‌های انضباطی، مراقبت والدانه دانشگاه از دانشجویان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری کمیته‌های انضباطی و دعوت از دانشجویان شرکت‌کننده در تجمعات غیرقانونی دانشگاه‌ها گفت: اساسا این کمیته‌ها به‌منظور رسالت دانشگاه در حوزه مراقبت والدانه است.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی طهرانچی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو، ضمن شنیدن سخنان، نظرات، پیشنهادها و انتقادات دانشجویان، با ارائه سخنانی با موضوع «دانشجو مؤذن جامعه؛ تحلیلی بر حوادث پاییز ۱۴۰۱- از دعوای سبک زندگی تا نزاع تمدنی» اظهار کرد: همان‌طور که یکی از دانشجویان این نشست به نیکی درباره آزادی بیان و اندیشه اشاره کرد، ما راهی جز اینکه یک فضای تعقل همراه با آزادی بیان و اندیشه داشته باشیم، نداریم. چرا که این فضا می‌تواند نظام ما را پایدار کند، همان‌طور که تاکنون نیز این‌چنین بوده است و کشور ما این قابلیت را دارد که مردم به‌راحتی آن را نقد کرده و تندترین مباحث در محضر مقام معظم رهبری بیان می‌شود و این یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: همان‌گونه که دانشجویان نیز اشاره کردند، باید این بسترها در جامعه علمی گسترش بیشتری داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی کرده که این اتفاق پس از دهه‌ها سکوت در این دانشگاه محقق شد؛ به طوری که در سال اول برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، ۶۰۰۰ نفر و در سال دوم، ۱۲ هزار نفر از دانشجویان حضور داشتند. نکته جالب این است که براساس استعلامی که از مراجع قضایی صورت گرفته بود، نام هیچ‌یک از این ۱۲ هزار دانشجوی شرکت‌کننده در کرسی‌های آزاداندیشی، در بین افراد حاضر در اغتشاشات نبود. به همین دلیل است که ما معتقد به جریان‌های طبیعی و پایدار و ایجاد فضای آزادی بیان و اندیشه در محیط علمی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص اشاره دانشجویان حاضر به برگزاری کمیته‌های انضباطی و دعوت از دانشجویان شرکت‌کننده در تجمعات غیرقانونی دانشگاه‌ها گفت: اساسا این کمیته‌ها به‌منظور رسالت دانشگاه در حوزه مراقبت والدانه است. چرا که دانشگاه محیط واسط بین خانواده و جامعه است و باید به جوانان تعلیم اجتماعی و تبعیت از قانون را بیاموزد تا بدانند در صورت تخطی از قانون، مجازات خواهند شد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: برگزاری کمیته‌های انضباطی، نشریات دانشجویی و شورای تعامل دانشجو و دانشگاه، نمونه شبیه‌سازی‌شده از دادگاه، روزنامه و رسانه و شوراهای شهر و مجلس است.

وی با بیان اینکه کمیته انضباطی بخشی از مراقبت والدانه و تعلیم و تربیت اجتماعی در محیط دانشگاه است، تصریح کرد: آنچه در حوادث و اغتشاشات اخیر نسبت به کمیته انضباطی و تعامل با دانشجو انجام دادیم، از دید مراقبت والدانه است و دانشگاه وظیفه دارد در این زمینه توجه و تنبه لازم را نسبت به عملکرد دانشجویان داشته باشد. در عین حال، در این مدت سه‌ماهه همه رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان و واحدها پیگیر امور دانشجویان بازداشت‌شده بودند و ضمانت‌های لازم را برای دانشجویانی که متوجه اشتباه و خطای خود شده بودند، انجام دادند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: درخصوص افرادی که به کمیته‌های انضباطی مراجعه می‌کنند، جلسات مشاوره برگزار خواهد شد تا مشکلات و معضلات این دانشجویان بررسی شود تا بتوانند به‌راحتی و به‌سرعت میان دیگر دانشجویان برگردند.

طهرانچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است، آسیب ندیدن دانشجویان است و همان‌طور که یکی از دانشجویان اشاره کرد، دانشجو و دانشگاه مسئله نیست، بلکه بخشی از حل مسئله است.

وی با اشاره به پنج دوره تمدنی غرب از سال ۱۷۸۰ تاکنون گفت: این پنج دوره ۵۰ساله به دوره‌های انقلاب صنعتی، عصر سرمایه‌داری، عصر امپریالیسم، دوره جنگ سرد و عصر جهان شبکه‌ای تقسیم می‌شود. در عصر جهان شبکه‌ای، دو رویداد رخ داد، یکی جنگ جهانی علیه تروریسم که به چهار جنگ در منطقه ما و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی منجر شد و دیگر علم برای امنیت که به همه‌گیری کرونا و کشته شدن بیش از هفت میلیون انسان منجر شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در سال نخست کار دولت یازدهم خطاب به شورای عالی فضای مجازی هشدار بزرگی بیان کردند و فرمودند شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آن این است که تمام حوزه‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ایشان همچنین تاکید فرمودند که «ما باید برای صیانت از خود و ارزش‌های خود کار کنیم. در این فضا و جهان جدید باید از خود صیانت کنیم. جهان به یک جهان شبکه‌ای تبدیل شده که در آن بازیگران مختلف در کنار همدیگر فعالیت می‌کنند. باید معلوم کنیم که ایران در کدام نقطه جهان شبکه‌ای قرار دارد.»

طهرانچی با اشاره به تاثیر فضای مجازی و جهان شبکه‌ای بر نسل جدید جامعه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در دو سال همه‌گیری کرونا در کشور، اتفاقی افتاد که اکنون شاهدیم بیش از ۷۵ درصد دانشجویان سال اولی هستند و عملا انتقال نسلی فرهنگ دانشگاه در این دو سال از بین رفت.

وی گفت: گسترش فضای مجازی باعث شد که شاهد ادبیاتی در اغتشاشات و حوادث اخیر باشیم که چنین ادبیاتی، نه در محیط دانشگاه‌های ما وجود داشته و نه در گذشته ایران. تمام این تغییرات، ناشی از گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان است. در این مقوله، دانشگاه باید نقش و جایگاه خود را در جهان شبکه‌ای تعیین کند و این موضوعی است که باید به دست جوانان اتفاق بیفتد. چرا که فضای مجازی اگرچه برای نسل قبل در حاشیه است، اما برای نسل جدید، در متن قرار گرفته و آنها با مفاهیم فضای مجازی آشنا هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر 625235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.