۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم/ ۱۹.۲ درصد مدارس به بازسازی و نوسازی نیاز دارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود. در همین راستا، در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است به این حوزه بودجه‌‎ای اختصاص یابد.

به گزارش ایمنا، یوسف نوری اظهار کرد: در یک سال گذشته، با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم بعضی از مشکلات معلمان و فرهنگیان همچون مشکلات نیروی خرید خدمت، هم‌ترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه‌بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبه‌بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدام‌ها و … را رفع کنیم که در این زمینه‌ها، همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک‌کننده و سازنده بود.

وی با اشاره به اجرای طرح اتقان توسط معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، افزود: این طرح برای آشنایی بیشتر معلمان به روش‌های تدریس قرآن اجرایی شده که اکنون برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به‌تدریج دیگر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد. زیرا در دوره آموزش عمومی ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانش آموزان می‌دهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانش‌آموزان برآورده نشده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، با وجود افت ۱.۹درصدی، پس از ۹ سال توانستیم این افت را جبران کنیم.

نوری ادامه داد: ۷۰ هزار دانش‌آموز هنرستانی به هنرستان‌های کشور اضافه شده‌اند و طرح هنرستان‌های جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر، ۳۹ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به بعضی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار کرد: ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود. بنابراین در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا به این حوزه بودجه‌ای اختصاص یابد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تراکم دانش‌آموزی در مناطق حاشیه شهری کمی زیاد است که می‌تواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود. تلاش‌های ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمی‌رسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش، سرانه تعداد دانش‌آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین‌شده است.

نوری اظهار کرد: سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان مناطق روستایی و تغذیه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها به‌ویژه در حوزه بودجه رفع شود.

وی با بیان اینکه ۱۹.۲ درصد مدارس به بازسازی و نوسازی نیاز دارند، اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان رشد داشته‌ایم. بنابراین نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده شود.

منبع: مهر
کد خبر 625193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.