دو سوم زنان بالای ۶۰ سال پوکی استخوان دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال بیش از ۴۲ درصد است، دو سوم زنان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضائیان‌زاده امروز _چهارشنبه شانزدهم آذرماه_ در کارگروه تخصصی پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۴۲ درصد است و دو سوم بانوان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده در هر سه ثانیه یک شکستگی در جهان، در هر روز حدود ۲۵ هزار شکستگی و سالانه حدود ۹ میلیون شکستگی به علت پوکی استخوان رخ می‌دهد، ادامه داد: با توجه به افزایش سن جمعیت و نیز تغییر سبک زندگی، روند ابتلاء به پوکی استخوان در دنیا و کشور به طور چشمگیری در حال افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سنین بالای ۷۵ سال، شیوع پوکی استخوان به بالای ۸۰ درصد می‌رسد، تصریح کرد: از هر پنج زن بالای ۷۵ سال، چهار نفر پوکی استخوان دارند.

پوکی استخوان در سه سطح قابل پیشگیری است

فریبا مرادی، مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه پیشگیری از پوکی استخوان در سه سطح قابل انجام است، افزود: در پیشگیری سطح اول با شناخت بیماری و عوامل خطر آن، همچنین ترویج سطح زندگی سالم با رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی، می‌توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه ویتامین "دی" در پیشگیری از بروز پوکی استخوان و بسیاری از بیماری‌های دیگر نقش مهمی دارد، تصریح کرد: حدود ۵۶ درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین دی هستند.

مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در سطح دوم پیشگیری از پوکی استخوان با شناسایی بیماری در گروه‌های معرض خطر و جلوگیری از بروز عوارض بیماری و مدیریت و درمان استاندارد بیماران، از بروز عوارض ناشی از پوکی استخوان جلوگیری کرد، همچنین در سطح سوم نیز برای افزایش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان که از عوارض آن رنج می‌برند، ارائه خدمات توانبخشی استاندارد باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری پویش آموزش و اطلاع‌رسانی پیشگیری و کنترل پوکی استخوان با تاکید بر آموزش گروه‌های هدف و پرخطر در خصوص عوامل خطر ابتلاء به پوکی استخوان همچون کم‌تحرکی، کمبود ویتامین دی، تغذیه نامناسب و تهیه و انتشار مطالب آموزشی و پست‌های فضای مجازی به عنوان مهم‌ترین اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای پیشگیری از پوکی استخوان است.

کد خبر 625174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.