محسنی اژیه: هرچه کمتر با رسانه‌ها در ارتباط باشیم بیشتر متضرر می‌شویم

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌های ابلاغی و موارد برنامه‌ریزی شده، همکاری بیشتر با رسانه‌ها در دستور کار قرار گرفت، از این رو به این نتیجه رسیدیم که هرچه کمتر با رسانه‌ها در ارتباط باشیم بیشتر متضرر خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد محسنی‌اژیه امروز _چهارشنبه شانزدهم آذرماه_ در نشست با اصحاب رسانه در راستای تبیین و انعکاس اقدامات و عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های ابلاغی و موارد برنامه‌ریزی شده، همکاری بیشتر با رسانه‌ها در دستور کار قرار گرفت، از این رو به این نتیجه رسیدیم که هرچه کمتر با رسانه‌ها در ارتباط باشیم، بیشتر متضرر خواهیم شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم از وظایف قوه قضائیه است، ادامه داد: از دهه ۹۰ بیشتر به صورت عملی به این حوزه وارد شدیم، در ابتدا ستاد حفاظت اجتماعی شکل گرفت و پس از آن در قالب معاونت اقدامات را ادامه دادیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌ها و گام‌های عملی مختلفی در طول سال پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در معاونت استان نیز برنامه‌ریزی و اقدامات قابل توجهی را مدنظر قرار داده‌ایم، همچنین در حوزه میراث فرهنگی نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در راستای ترک فعل‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم و سرفصلی ایجاد شده تا دادستان‌ها بتوانند به این موضوع ورود کنند، در این زمینه باید مطالبه‌گری انجام شود و دستگاه متولی پای کار بیایند و اگر در این زمینه دستگاه‌های متولی نیاز به کمک داشته باشند، به طور قطع به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

محسنی‌اژیه خاطرنشان کرد: بحث پیشگیری از سرقت، دستگاه‌های متولی متعددی داشت که قرار شد به صورت منسجم کمیته‌ای تشکیل تا از موازی‌کاری در این خصوص جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مشکلات مختلفی باعث ایجاد بزهکاری می‌شود، تصریح کرد: ۵۵ کارگاه برای سرقت اولی‌ها برنامه‌ریزی شده است، همچنین در راستای بازدارندگی از جرم اقداماتی داشته‌ایم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به پیشگیری از سوانح جاده‌ای، افزود: لازم است بدانیم در نقاط حادثه‌خیز شش شهرستان، دستگاه‌ها را به میدان آوردند و اقدامات ساده‌ای انجام شد و همین نصب تابلو و بازدیدها کاهش ۲۰ درصدی تصادفات را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه به واسطه اقدامات مداخله‌ای، ۳۴۷ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد، تصریح کرد: ایجاد یک پنجره واحد یکی از مواردی بوده که جزو حلقه‌هایی است که اگر پیگیری شود، از تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند. همچنین طرح دوره‌های آموزشی و پیشگیرانه را در هفت دوره اجرا کردیم که در مدارس به صورت دوره‌ای برگزار شد، علاوه‌بر آن در مراکز مشاوره و خانواده نیز دوره‌هایی برگزار شد که به طور قطع در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر خواهد بود.

محسنی‌اژیه گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار و ۵۷ پرونده وارده طلاق در اصفهان داشتیم و در سال جاری نیز تاکنون حدود هشت هزار و ۱۲۸ مورد پرونده طلاق داشتیم، لذا رشد تعداد پرونده‌های طلاق مواردی است که باید به آن دقت شود.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا در این معاونت اقدامات انجام شده مستند باشد، خاطرنشان کرد: لازم است موضوع‌های مختلف در مراحل ابتدایی آسیب‌شناسی، عوامل مرتبط و آمار مشخص شود تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های مؤثری انجام گیرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تعدد مصوبات و اجرای نادرست یا اجرایی نشدن آن‌ها از آسیب‌های اداره‌ها است، افزود: ارتباط‌گیری با مردم برای انعکاس جرایم را در قالب سامانه " سجام" داشتیم که کانال ارتباطی مستقیم و بدون واسطه بود که در بحث سوت‌زنی کمک بسیاری کرد، در زمان کرونا نزدیک به یک هزار میلیارد تومان کالاهایی که احتکار شده بود توسط گزارش‌های مردمی در سامانه سجام منتهی به کشف و تشکیل پرونده شد.

وی با بیان اینکه در حوزه حمایت اطفال و نوجوانان نیز برنامه‌هایی داریم، افزود: یکی از آن‌ها ایجاد اتاق کودک در مراکز قضائی و همچنین ایجاد اتاق ملاقات فرزندان طلاق با والدین بوده است.

محسنی‌اژیه در خصوص تأثیر اطلاع‌رسانی مناسب و کار رسانه‌ای در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، گفت: تجربه‌ای درباره ارسال پیامک در هشدار برای جرایم رایانه‌ای و هک حساب بانکی داشتیم که هرچه اطلاع‌رسانی بیشتر شد، آگاهی مردم نیز در برابر این خطرات افزایش یافت. همچنین چندین دوره طرح حضور همکاران قضائی را در محیط‌های آموزشی و آموزش به دانش‌آموزان و والدین داشتیم که بسیار مفید بود. لازم است بدانیم بسیاری از هنجارشکنی‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و خارج از ارزش‌های اخلاقی که در این مدت با آن روبه‌رو شدیم، تحت تأثیر فضای مجازی بوده است.

وی با بیان اینکه زمانی که از ضرورت سلامت فضای مجازی صحبت می‌کنیم تصور می‌شود که می‌خواهیم برخورد سیاسی یا سلیقه‌ای داشته باشیم، افزود: یکی از معضلات اجتماعی ما در ادامه همین بلاگرها و اینفلوئنسرها خواهند بود که محتوای مدنظر خود را به مخاطب القا و تحمیل می‌کنند و این مسئله زمینه‌ساز بروز رفتارهای ضداجتماعی خواهد شد. یکی از رسالت‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آگاه‌سازی مردم نسبت به فضای مسموم مجازی است که برخی خانواده‌ها با آن مواجه می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: همکاران ما علاوه‌بر کارگاه‌هایی که پرونده‌ها را بررسی می‌کنند، برای اقشار مختلف نیز جلسات آگاهی‌بخشی را داشته و خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه سال‌ها است که نگرانی خود از گسترش استفاده از فیلترشکن را مطرح کردیم، افزود: هر زمان زمینه استفاده از فیلترشکن‌ها بیشتر شد، با فاصله زمانی اقدامات مجرمانه مانند هک حساب، درز اطلاعات محرمانه و تهدید به سوءاستفاده از اطلاعات نیز بیشتر می‌شود. تلاش کردیم که از طریق سامانه‌های خود یا با کمک رسانه‌ها اطلاع‌رسانی را در این زمینه انجام دهیم، اگر والدین از بحران‌هایی که فرزندانشان درگیر آن می‌شوند، آگاه شوند مقاومتی در برابر این دانسته‌ها و اقدامات نخواهند داشت.

محسنی‌اژیه خاطرنشان کرد: هر مجموعه‌ای که اعلام نیاز برای برگزاری کارگاه یا برنامه‌های آموزشی کنند، کمک خواهیم کرد، همچنین با پدیده‌ای مواجه شدیم که جنبه آشوب و اغتشاش به خود گرفته است و به طور عمده از خارج از کشور و جریان‌های معاند مدیریت و تحریک می‌شود. سیاست ما در قبال رفتارهای مجرمانه قانونی است و قابل اغماض نیز نخواهد بود، اما رفتار افرادی که تحت تأثیر قرار گرفتند مستلزم آسیب‌شناسی توسط نهادهای مختلف است.

وی افزود: طی اغتشاشات اخیر در موارد خاصی برخوردهای قانونی صورت گرفت، در جریان این اغتشاشات به هیچ عنوان افراد زیر ۱۵ سال بازداشت نشدند و بلافاصله تحویل والدین می‌شدند.

کد خبر 625171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.