هیچ‌یک از خودروسازان معتبر به ایران بازنمی‌گردند/ فرانسوی‌ها باید خسارت بدهند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت گفت: اگر شرایط ارزی و تبادلات بین‌المللی ایران مساعد شود و شرکت‌های خودروساز فرانسوی قصد بازگشت به ایران را داشته باشند، ابتدا براساس قانون باید پاسخ‌گوی خروج از قراردادهای پیشین خود باشند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران اظهار کرد: فرانسوی‌ها ایران را برخلاف قراردادهای محکمی که طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ در دوران برجام بسته شد، ترک کردند؛ از منظر حقوق بین‌الملل، فرانسوی‌ها مقصرند و اگر این حقوق عادلانه اجرایی می‌شد، فرانسوی‌ها باید به ایران خسارت پرداخت می‌کردند.

وی افزود: بنابراین اگر قرار باشد فرانسوی‌ها به ایران بازگردند باید حتماً خسارت خروج از تعهدات خود را بپردازند. ایران‌خودرو در سال ۲۰۱۸ چند صد خودرو پیش‌فروش کرده بود که به دلیل خروج فرانسوی‌ها از ایران نتوانست آن را به مشتریان تحویل دهد و بسیار متضرر شد. سایپا نیز از این مسئله متضرر شد و خسارات مالی سنگینی پرداخت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه وزارت صمت اعلام کرده است که فرانسوی‌ها برای ورود به بازار ایران ابتدا باید خسارت پرداخت کنند، گفت: باید توجه داشته باشیم خودروهای ساخت شرکت‌هایی که در ایران قرارداد مونتاژ و تولید دارد به کشور وارد نشود.

منافع خودروسازان در خروج از برجام بود

کاکایی با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از خودروسازان معتبر در شرایط فعلی به ایران بازنمی‌گردند، تصریح کرد: تویوتا سال‌هاست با ایران همکاری نداشته است، هیوندای نیز اخیراً قراردادی با کرمان موتور منعقد کرده بود که از اجرای آن سرباز زد.

وی ادامه داد: قرارداد شرکت‌های فرانسوی با ایران بسیار محکم بود به نحوی که حتی موارد بسیار ویژه از جمله تحریم‌های آمریکا در آن ذکر شده بود و این شرکت‌ها حق خروج از آن را نداشتند، اما باز هم این خودروسازان به دلیل منافعی که در ارتباط با آمریکا داشتند ایران را ترک کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم‌وصنعت با اشاره به اینکه پیش از این، پژو و سیتروئن به رغم سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی در ایران، حاضر به ترک شدند، گفت: اکنون چیزی تغییر نکرده که این شرکت‌ها تمایل به بازگشت به ایران را داشته باشند؛ اگر شرایط ارزی و تبادلات بین‌المللی ایران مساعد شود و شرکت‌های خودروساز فرانسوی قصد بازگشت به ایران را داشته باشند، ابتدا براساس قانون باید پاسخگوی خروج از قراردادهای پیشین خود باشند.

کاکایی اضافه کرد: حفظ ارتباط با آمریکا برای خودروسازان فرانسوی از جمله پژو و رنو به صرفه تر بود که این کشورها در سال ۲۰۱۸ ایران را ترک کرده و حتی متضرر شدند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که برجام یک قانون بین‌المللی است که آمریکا یک طرفه از آن خارج شد و با وجود خارج نشدن اروپاییان از برجام، شاهد اتفاقاتی همچون خروج خودروسازان فرانسوی از ایران بودیم.

کد خبر 625118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.