اهدای عضو پس از مرگ کامل چگونه انجام می‌شود؟

رئیس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نخستین بیمار مرگ کاملی که با این روش تحت عمل قرار گرفت، یک کلیه را اهدا کرد؛ بیمار دوم دو کلیه و کبد و بیمار سوم به صورت کامل اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شد.

سام زراعتیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره روش‌های مختلف اهدای عضو، اظهار کرد: نوعی از اهدای عضو پس از مرگ مغزی انجام می‌شود و نیاز به تأیید مرگ مغزی توسط پنج پزشک دارد؛ نوع دیگری از اهدای عضو به اهدای پس از مرگ قلبی بازمی‌گردد که تنها در آمریکا، استرالیا و بریتانیا انجام می‌شد که از سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی ایران با کمک سرپرست واحد پیوند وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران این اقدام را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: نوع دیگری از پیوند عضو تحت عنوان پیوند بعد از مرگ کامل شناخته می‌شود، تفاوت آن با مرگ قلبی این است که ابتدا اقدامات لازم برای احیای بیمار انجام می‌شود و پس از احیای قلب اعضای بیمار اهدا می‌شود.

رئیس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه اهدا پس از مرگ کامل یعنی زمانی که ضربان قلب پس از انجام روش‌های معمول بازنمی‌گردد و بیمار به صورت اورژانسی به اتاق عمل منتقل می‌شود، تصریح کرد: سپس قفسه سینه باز می‌شود و با استفاده از فیلترهای خاصی که در شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با کمک چین ساخته شده است، سم‌زدایی می‌شود و سموم خون کاهش می‌یابد و اعضای مورد تأیید پس از رضایت خانواده اهدا می‌شود. در این راستا کلیه نخستین فردی که پس از مرگ کامل اهدای عضو شد، جان بیمار نیازمند را نجات داد و اعضای دومین بیماری که به این روش اهدا شد نیز شامل دو کلیه و کبد بود، سومین بیمار نیز به صورت کامل اهدای عضو شد.

وی اضافه کرد: تعداد بیماران در فهرست انتظار بسیار زیاد بوده، از طرفی تعداد مرگ مغزی‌ها با توجه به کاهش تصادفات جاده‌ای در حال کاهش است، این در حالی است که روزانه تعدادی از افراد در صف انتظار دریافت عضو جان خود را از دست می‌دهند.

زراعتیان‌نژاد با اشاره به افراد در انتظار پیوند اعضا، افزود: در کشور تکنولوژی اهدای عضو پس از مرگ به طور کامل وجود دارد، از این رو اگر متخصصان به صورت کامل تکنیک و روش این عمل را آموزش ببینند، می‌توان در تمام شهرستان‌ها این عمل را انجام داد، از این رو بیماران در فهرست انتظار دریافت عضو نیز کاهش خواهد یافت.

وی درباره تأثیر اهدای عضو بیماران ایست قلبی بر کاهش تعداد بیماران در صف انتظار برای دریافت عضو، خاطرنشان کرد: آمار بیمارانی که به دلیل ایست قلبی فوت می‌کنند حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از تعداد بیماران مرگ مغزی است، لذا با اجرای طرح اهدای عضو پس از مرگ کامل می‌توان شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی فهرست بیماران در صف انتظار اهدای عضو باشیم.

رئیس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: با مجوزهای وزارت بهداشت و رئیس بیمارستان، اهدای عضو پس از مرگ کامل در بیمارستان حضرت رسول (ص) آغاز شده، اما با توجه به اینکه این اقدام نیازمند استفاده از تجربه جراحان و شرکت‌های دانش‌بنیان است، از این رو در تلاش هستیم تا بتوانیم طی برنامه‌ریزی مدون و کشوری این نوع اهدای عضو را در تمام مراکز مربوطه انجام دهیم.

زراعتیان‌نژاد افزود: به جز خود قلب که به طور کامل احیا و زنده نمی‌شود، تمام بافت‌ها را می‌توان در این روش اهدا کرد، حتی دریچه‌های قلب و قسمتی از بافت را نیز می‌توان اهدا کرد که در یکی از بیمارانی که به این روش اهدای عضو شد این اقدام انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله به جز فناوری بومی، فرهنگ‌سازی این نوع از اهدا است که رضایت گرفتن از خانواده شاید حتی از فرایند جراحی نیز مهم‌تر باشد.

کد خبر 625094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.