آستارا؛ جولانگاه آژانس‌های سرگردان

حضور تعداد زیادی تاکسی تلفنی، گردشی و غیرمجاز در معابر بندر مرزی آستارا، مشکلاتی را برای حمل‌ونقل شهری ایجاد کرده و موجب کسادی کسب‌وکار رانندگان تاکسی و ترافیک سنگین در خیابان‌های شهر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه پایدار در جوامع شهری است. وجود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل و گسترش آن به منظور حفظ سلامت شهروندان و آسایش آنان از وظایف مدیریت شهری است.

تاکسی‌ها از قدیم نقش مهمی در جابه‌جایی شهروندان به‌خصوص در شهرهای کم‌جمعیت داشته‌اند، بنابراین در نظر داشتن زیرساخت مناسب از نظر فنی و معیشتی برای تاکسی‌ها و تاکسیرانان شرایط را برای آسایش خاطر ساکنان شهرهای کوچک فراهم می‌کند.

تاکسی تلفنی یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که رانندگان آن با داشتن کارت سلامت، کارت تردد، صلاحیت اخلاقی و نداشتن سوءپیشینه در پارکینگ دفاتر آژانس مستقر می‌شوند تا شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز، با تماس تلفنی و امنیت خاطر، برای رسیدن به مقصد از آن استفاده کنند، اما بی‌توجهی و نبود نظارت دقیق از سوی مسئولان متولی بر عملکرد این نوع تاکسی‌ها و افزایش بیکاری در آستارا، موجب شده است که افراد بسیاری در این شهر برای کسب درآمد به صورت غیرمجاز و بدون هیچ آرم و علائمی و صرفاً با داشتن تابلو، در شهر به صورت گردشی اقدام به مسافرکشی کنند؛ این مسئله مشکلات زیادی را برای سیستم حمل‌ونقل شهری ایجاد کرده و موجب کسادی کسب‌وکار رانندگان تاکسی و ترافیک در آستارا شده است.

طی سال‌های اخیر نیز هیچ‌گونه اقدامی از سوی اعضای شورای ترافیک و پلیس راهور برای ساماندهی کامل آژانس‌های غیرمجاز این شهر انجام نشده است.

۱۱۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی در آستارا فعالیت دارد

غلامرضا مصاحب، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سال‌های اخیر در این شهر یک ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی فعال بود، که با نظارت سازمان حمل‌ونقل و پلیس راهور اکنون این تعداد به ۱۱۰۰ دستگاه کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ۴۷ دفتر تاکسی تلفنی در شهر آستارا فعالیت می‌کند، از سوی ۴۰ دفتر، محلی به عنوان پارکینگ خودرو به سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری معرفی شده و کار نظارت و تأیید محل پارک خودروهای آژانس بر عهده پلیس راهور است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا تاکید می‌کند: داشتن پارکینگ خودرو برای دفاتر آژانس‌ها الزامی است و تمام دفاتر باید زمینی به مساحت ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مربع تهیه کنند و به پارکینگ اختصاص دهند، اما مالکان آژانس‌ها به دلیل درآمد اندک و گرانی سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بهای زمین، امکان تهیه پارکینگ را ندارند و خودروها را در معابر عمومی پارک می‌کنند.

مصاحب تصریح می‌کند: با وجود اینکه سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا به صورت مستمر بر دفاتر آژانس‌ها نظارت دارد و به آنها در خصوص قوانین و آئین‌نامه انضباطی تذکرات لازم را داده است، اما متأسفانه مدیران آژانس تخلف می‌کنند و یک‌سوم رانندگان تاکسی تلفنی آستارا به صورت غیرقانونی و گردشی در شهر اقدام به مسافرکشی می‌کنند.

تعداد تاکسی‌های تلفنی شهر آستارا بیش از حد مجاز است

وی با بیان تعداد تاکسی تلفنی‌های آستارا نسبت به وسعت و جمعیت شهری بسیار زیاد بوده و فاصله قانونی در صدور مجوزها میان دفاتر آژانس‌ها رعایت نشده است، می‌گوید: استاندارد تعداد دفتر آژانس مورد نیاز در شهر آستارا ۱۰ و حداکثر ۱۵ دفتر با ۳۰ راننده است و در حال حاضر سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مجوزی برای تأسیس آژانس صادر نمی‌کند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا می‌افزاید: نبود کارخانه و مراکز تولیدی و شغلی مناسب در آستارا باعث گرایش افراد تحصیل‌کرده به شغل‌های کاذب و افزایش تعداد زیادی رانندگان تاکسی تلفنی در این شهر شده است.

وی اضافه می‌کند: از شهروندان درخواست می‌کنیم به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و مفقود شدن لوازم همراه خود، در خیابان‌های سطح شهر از سوار شدن به آژانس‌های فاقد آرم و علائم مشخص از سوی سازمان حمل‌ونقل همگانی خودداری و در صورت نیاز به آژانس با دفاتر تاکسی تلفنی تماس حاصل کنند.

هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت تاکسی‌های تلفنی شهر آستارا انجام نمی‌شود

سروش وظیفه، عضو شورای اسلامی شهر آستارا در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سوءمدیریت و مماشات مسئولان متولی موجب افزایش تعدادی زیادی تاکسی‌های تلفنی گردشی و غیرمجاز در شهر آستارا شده است و بر عملکرد این رانندگان هیچ‌گونه نظارت و کنترلی نمی‌شود.

وی می‌افزاید: سال گذشته بسیاری از مجوزهای دفاتر تاکسی تلفنی شهر آستارا، بدون بررسی کارشناسی و صلاحیت افراد و توجه به تراکم جمعیت و فواصل قانونی صادر شده است.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا تصریح می‌کند: بسیاری از مدیران آژانس‌های مجوزدار در دفاتر خود فعالیتی ندارند و با انجام تخلفات آشکار، تابلوی تاکسی تلفنی خود را در ازای دریافت مبلغی به رانندگان غیرمجاز اجاره می‌دهند و این رانندگان با نصب تابلو روی خودروی خود در سطح شهر به صورت گردشی اقدام به مسافرکشی می‌کنند.

آژانس‌های سرگردان، سیمای شهر آستارا را مخدوش کرده است

وظیفه خاطرنشان می‌کند: حضور تعداد زیادی آژانس سرگردان در آستارا، سیمای این شهر توریستی و گردشگرپذیر را مخدوش کرده است و بسیاری از مواقع موجب ترافیک شهری می‌شود و از سوی مسئولان متولی، هیچ اراده‌ای برای ساماندهی این رانندگان نیست.

وی تاکید می‌کند: سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا و پلیس راهور باید رانندگان آژانس‌های غیرمجاز را شناسایی و ساماندهی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه نبود شغل‌های مناسب یکی از دلایل مهم افزایش تعداد رانندگان تاکسی‌های تلفنی در این شهر است، می‌گوید: با آموزش و ترویج مهارت‌های شغلی و حمایت از کارگاه‌ها و مراکز تولیدی می‌توان از افزایش شغل‌های کاذب در جامعه جلوگیری کرد.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 625042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.