۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
امشب شاهد ماه کامل باشید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: در فرهنگ بومی آمریکایی ماه کامل دسامبر، «ماه سرد» نامیده می‌شود. نام هر ماه کامل نشان‌دهنده ویژگی‌های زمانی است که در آن رخ می‌دهد. ماه سرد، گویای شرایط آب و هوایی سخت ماه دسامبر است که درجه حرارت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه پنجشنبه _هفدهم آذر_ ماه به فاز کامل خواهد رسید، حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و هنگام طلوع خورشید غروب می‌کند، بنابراین کل شب در آسمان قابل رصد است، اظهار کرد: در فرهنگ بومی آمریکایی ماه کامل دسامبر، «ماه سرد» نامیده می‌شود.

نام هر ماه کامل نشان‌دهنده ویژگی‌های زمانی است که در آن رخ می‌دهد. ماه سرد، گویای شرایط آب و هوایی سخت ماه دسامبر است که درجه حرارت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، البته ماه انقلاب یا ماه شب‌های طولانی نیز نامیده می‌شود. زیرا تنها چند روز قبل از انقلاب زمستانی رخ می‌دهد و ازآنجاکه انقلاب زمستانی برای افرادی که در نیم‌کره شمالی هستند، کوتاه‌ترین روزها و طولانی‌ترین شب‌ها را به ارمغان می‌آورد، این ماه کامل گاهی اوقات ماه شب طولانی هم نامیده می‌شود.

البته زمان دقیق قرارگرفتن ماه در فاز بدر پنجشنبه _هفدهم آذر_ ساعت ۷:۳۸ است. پس نزدیک‌ترین ماه قابل رؤیت به ماه بدر، صبح پنجشنبه ساعت ۶:۳۸ قبل غروب است.

اجتماع ماه، سیاره مریخ و ستاره دبران

وی افزود: یگانه قمر زمین، سیاره سرخ و ستاره دبران، پنجشنبه _هفدهم آذرماه_ نزدیک به هم قابل رصد هستند. جدایی زاویه‌ای ماه و مریخ ۳۲ دقیقه قوسی خواهد بود و ستاره دبران در فاصله زاویه‌ای ۷.۲ درجه‌ای ماه قرار دارد. بهترین زمان برای رصد این پدیده قبل از سپیده‌دم است؛ البته اجرام از حدود ساعت ۱۷:۰۰ بعد غروب خورشید تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارند.

قدر مریخ منفی ۱.۹، دبران ۰.۹ و ماه منفی ۱۲.۶ تخمین زده شده است. دبران درخشنده‌ترین ستاره صورت فلکی ثور؛ سی‌امین ستاره درخشان آسمان شب؛ پرنورترین ستاره نزدیک به خورشید در دایره‌ای به شعاع ۱۰۰ سال نوری و یکی از نزدیک‌ترین غول‌های سرخ به ما است. سیاره مریخ در وضعیت مقارنه از دید ما، سمت چپ، کمی بالاتر از ماه بدر و ستاره دبران سمت چپ پایین‌تر از سیاره مریخ در آسمان دیده می‌شوند.

سیاره مریخ در موقعیت مقابله

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: وقتی مریخ در موقعیت مقابله در آسمان قرار بگیرد، یعنی از دید ناظر زمینی نسبت به خورشید در نقطه مقابل قرار دارد به صورتی که سیاره با زمین و خورشید در یک خط و زمین در میان آن دو قرار می‌گیرد. در این شب سیاره بهرام در صورت فلکی ثور، کل طول شب قابل مشاهده خواهد بود و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد.

سیاره مریخ از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعت ۱۷:۲۴ تا ۵:۵۶ قابل رصد خواهد بود. هنگامی که تا ارتفاع هفت درجه از افق شمال شرقی شما فاصله گیرد حدود ساعت ۱۷:۲۴ در دسترس است. ساعت ۲۳:۴۰ در موقعیتی ۸۷ درجه بالاتر از افق جنوبی ناظر زمینی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تقریباً در همان زمان که مریخ از موقعیت تقابل عبور می‌کند، نزدیک‌ترین فاصله خود را با زمین دارد که اصطلاحاً به آن حضیض زمینی می‌گویند و باعث می‌شود در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان ما ظاهر شود، زیرا وقتی مریخ در مقابل خورشید در آسمان قرار دارد، زمین از بین سیاره همسایه ما و خورشید عبور می‌کند.

هر حضیض زمینی مریخ با یک تقابل با خورشید به صورت تقریباً همزمان همراه است، اما این دو رویداد به دلیل بیضی بودن قابل توجه مدار مریخ معمولاً با فاصله چند روز از یکدیگر رخ می‌دهند. در این وضعیت بهرام در فاصله ۰.۵۵ AU از زمین قرار خواهد گرفت و به حداکثر روشنایی به بزرگی منفی ۱.۹ می‌رسد. قطر زاویه‌ای این سیاره حدود ۱۷.۰ ثانیه قوسی است.

کد خبر 624986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.