کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، شانزدهم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند» نوشت: وزیر اطلاعات در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران» و «ایرنا» به سوالات پیرامون مواضع سران کشورهای اروپایی درباره آشوب‌های اخیر پاسخ داد.

این مصاحبه اولین مصاحبه تفصیلی وزیر اطلاعات با یک روزنامه پس از شروع آشوب‌ها در ایران است. این گفت‌وگو را می‌توان تکمیل کننده بیانیه اول وزارت اطلاعات و همچنین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه دانست چه آنکه در این مصاحبه وزیر اطلاعات بر مبنای اصول آن دو بیانیه به روابط کشورهای غربی در ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی‌اشاره می‌کند. در بیانیه نهادهای اطلاعاتی به صورت مشخص به نقش سازمان سیا به عنوان طراح اصلی آشوب‌ها در ایران اشاره شد و وزیر اطلاعات نیز در این گفت‌وگو به نقش سران آمریکا در ایجاد یک جبهه مشترک علیه ایران با همراهی کشورهای اروپایی اشاره می‌کند. او در همین راستا دنبال روی کشورهای اروپایی از آمریکا را به عنوان یک اصل مورد توجه در تحلیل کنش و واکنش‌های سران غربی در نظر می‌گیرد.

مضمون مصاحبه وزیر اطلاعات همچنین به نقش دشمن در طراحی رسانه‌ای برای ایجاد گره‌های ذهنی برای ایرانیان اشاره دارد، گریز هجوآمیز او به دیدار مکرون و مسیح علی‌نژاد در همین راستا قابل تحلیل است.

در این مصاحبه همچنین وزیر اطلاعات به نقش گروه‌های تروریستی در آشوب‌های اخیر و ارتباط‌گیری مقامات امنیتی کشورهای اروپایی با آن‌ها اشاره می‌کند؛ همان موضوعی که در بیانیه نهادهای اطلاعاتی بدون آن جزئیاتی که وزیر اطلاعات مطرح کرد، قیدشده است.

وزیر اطلاعات در این گفت‌وگو به دو خبر منتشر نشده اشاره می‌کند؛ یکی از این اخبار مربوط به تصمیم‌سازی مقامات امریکایی برای برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره مدل و میزان روابط با کشورهای اروپایی است و دیگری دیدار برخی مقامات آلمانی در اقلیم کردستان با تروریست‌های تجزیه‌طلب.

حجت الاسلام خطیب افزود که دیدار اخیر مقامات آلمانی از سوی ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند و البته تأکید کرد کشورهای حامی آشوب به آن دچار خواهند شد.

وی با اشاره به بعضی موضعگیری‌ها از مقامات غربی اظهار کرد: علت خیلی واضح و به اصطلاح «رو» است، دلیل در رفتار و گفتار برخی رهبران غربی است. گاهی اقدامات و موضعگیری آنها چنان سبک است که شما شگفت زده می‌شوید یا در شأن خود نمی‌بینید که با چنین پدیده‌ای طرف شوید. همچون زمانی که در خیابان یک معتاد متجاهر ژولیده آلوده خیابان‌خواب به شما ناسزا بگوید. آیا شما حاضرید با او طرف شوید؟

وزیر اطلاعات با اشاره به افزایش نمونه‌های این موارد، افزود: در مورد آمریکا نیز باید گفت بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان آمریکاست، از جنایت بزرگ استفاده از سلاح اتمی علیه مردم ناکازاکی و هیروشیما تا جنایت عظیم خلق داعش و کشتار صدها هزار نفری در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان تا جنایاتی که پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در داخل ایالات متحده به صورت مستمر مرتکب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به نقل از رسانه‌های خودشان، شاهد مصادیق زیادی از نقض حقوق بشر هستیم. اقدامات تحقیرآمیز نسبت به سیاه‌پوستان، بی توجهی به فقرا و تنگدستان و ده‌ها مورد دیگر را می‌توان اشاره کرد و همه اینها علاوه بر دخالت مستقیم آمریکا و اعوانش در مسائل اخیر کشورمان و حمایت از اغتشاشات و اغتشاشگران است. ما، بارها گفته‌ایم که برنامه‌ریزان و حامیان فتنه و اغتشاش و آشوب در کشورهای خودشان به آن مبتلا خواهند شد و این تقدیر الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن خطیب ادامه داد: در بیانیه مشترک وزارت و سازمان اطلاعات سپاه، حضور امریکایی‌ها در مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب در کردستان عراق را افشا کردیم. اخیراً دولتمردان آلمانی نیز در سفر به اقلیم کردستان با این مسلحان تجزیه‌طلب و تروریست ملاقات کرده و قول و قرارهایی گذاشته‌اند؛ این قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند. بنابراین بجا و مورد انتظار و طبیعی است که شاهد نتیجه آن باشند.

کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل گفت‌وگو» نوشت: روز ۱۶ آذر یک روز تماماً ضدآمریکایی است، دانشجویان در همه دنیا نماد حرکت‌های انقلابی چپ علیه امپریالیسم هستند و در ایران نیز روز دانشجو با همین منطق شکل گرفت. بماند که حالا آمریکا برای بهره‌برداری از ۱۶ آذر در ایران پول خرج می‌کند و پسر شاه قاتل دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲، مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی، برای این روز بیانیه می‌دهد!

شانزدهم آذر امسال که فضای دانشگاه در مجازی فضای جنگ مغلوبه است، در فضای حقیقی پذیرای مسئولان دو قوه و دیگر نهادها شد.

دیروز قالیباف و اژه‌ای و دیگران و امروز رئیس‌جمهور و بسیاری دیگر. با این حال برخی برای دانشجوی ایرانی، چیزی در مایه‌های استدلال‌آوری عقلانی نمی‌پسندند و بیشتر آشوب و اعتراض خشن و دعوای سلف و روسری و این چیزها را به میان می‌آورند.

زیست متفکرانه، استدلال قوی می‌خواهد نه صدای بلند یا فضای پرهیاهو. دست‌کم آنکه پند مشفقانه سعدی را باید در نظر آورد که «دلایل قوی باید و معنوی، نه رگ‌های گردن به حجت قوی!» اگر این نصیحت سعدی را آویزه گوش کنیم، به سلامت از گذرگاه‌های پرخطر عبور می‌کنیم.

تحولات دو ماه گذشته در کشور و تلاش پرحجم ضد انقلاب به مدد پشتیبانی رسانه‌ای دشمنان شناخته شده جمهوری اسلامی ایران، این واقعیت را به اثبات رسانده است که آنچه ملت ایران طی این مدت به وضوح دید، نه یک مطالبه اجتماعی و اصلاحی که تلاشی برای براندازی نظام اسلامی بود که در قالب جنگ احزاب تدارک دیده شد.

اگرچه ضد انقلاب کوشید، ضمن نفوذ در بدنه دانشجویی از دانشگاه به عنوان یکی از کانون‌های بحران‌آفرینی و براندازی بهره ببرد، اما جریان آگاه دانشجویی خیلی زود با ضد انقلاب مرزبندی کرد و راه خود را از اغتشاش و آشوب جدا کرد. جریان اصیل دانشجویی با سابقه ۷۰ ساله اتفاقاً از دل مبارزه با استبداد پهلوی و استعمار خارجی سر برآورده است، بنابراین هرگونه تلاش برای به انحراف کشاندن این جهت‌گیری مبارزاتی، از پیش شکست خورده است.

البته، عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی بخشی از هویت جریان اصیل دانشجویی و بلکه همزاد آن است و همین مطالبه‌گری و پرسش‌خواهی از نهاد قدرت است که جریان دانشجویی را زنده نگه داشته است. دیروز در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنگوی دولت، سخنگوی شورای نگهبان و شهردار تهران در جمع دانشجویان حاضر شدند و در گفت‌وگویی دوجانبه به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

امروز هم سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور قرار است میهمان دانشجویان دانشگاه تهران باشد. آن سوی مرزها، اما امپراتوری دروغ در فضای مجازی به گونه‌ای القا می‌کند که کشور از هم پاشیده، دانشگاه‌ها به تعطیلی کشیده شده و اصناف و مشاغل مختلف در اعتصابات سراسری به سر می‌برند!

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، دیروز در آستانه روز دانشجو و در راستای سلسله نشست‌های هم‌اندیشانه خود با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی با نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور دیداری صمیمانه برگزار کرد.

اژه‌ای در ابتدا با بیان اینکه همواره سعی کرده بیشتر شنونده و مستمع نظرات و نقدها باشد تا اینکه بخواهد در مقام متکلم ظاهر شود، ضمن گرامیداشت روز دانشجو این روز را یادآور حرکت و اقدام استکبارستیزانه دانشجویان دانست و گفت: حرکت دانشجویان در آن مقطع تاریخی برای مقابله با نفوذ اجانب در کشور بود.

وی با بیان اینکه همواره تأکید دارم باید بیش و پیش از دیگران به خودمان و مجموعه خودمان بپردازیم و ایرادات موجود را رفع و اصلاح کنیم، اظهار داشت: یکی از معیارهای اساسی برای پیشبرد امور، قانون است؛ دستگاه قضائی نیز باید به قانون عمل کند؛ در قضیه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران که در سخنان چند تن از شما دانشجویان مطرح شد، موضوع زمان‌بر بودن و تعلل نمود داشت؛ در اینجا باید توجه داشت که در مواقع آشوب و اغتشاش، ممکن است عده‌ای بی‌گناه یا کم‌گناه دستگیر شوند و عناصر اصلی و حرفه‌ای خود را مخفی کنند، طبیعتاً تفکیک این عناصر و شناسایی و دستگیری عاملان اصلی زمانی را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: بسیاری از نقدهای شما را قبول دارم؛ تعداد زیادی از نقدهایی که در این جلسه در مورد قوه قضائیه مطرح شد وارد است، اما باید به واقعیت‌ها هم توجه داشت.

کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از ضعف‌ها با گزاره‌های پیش‌بَرنده فرهنگی» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی کشور را، شأن و نقش اصلی این شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفتند: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعف‌ها و گزاره‌های غلط فرهنگی در عرصه‌های مختلف، راه‌حل‌های عالمانه‌ای برای رواج گزاره‌های صحیح و پیش‌بَرنده، ارائه کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود نکته‌ای را درباره شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیان کردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه و صاحب‌نظر در این شورا افزودند: با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا، اما هویت جمعی شورای‌عالی به تناسب اعضای آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود، البته اعضای شورا اشتغالات دیگری نیز دارند و این توقع وجود ندارد که اعضا از کارهای اصلی خود باز بمانند، اما انتظار این است که برای امور مربوط به شورا وقت مناسب و کافی گذاشته شود.

ایشان با طرح این سوال که شأن و وظیفه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ گفتند: مهم‌ترین نقش و وظیفه این شورا، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که شیوه هدایت فرهنگی دستگاه‌های رسمی با هدایت فرهنگی تشکل‌های مردمی متفاوت است، افزودند: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود.

ایشان ایجاد چنین حرکت‌های عمومی برای فرهنگ‌سازی یا اصلاح فرهنگ‌های غلط را بخشی از مهندسی فرهنگی دانستند و درباره هدایت دستگاه‌های فرهنگی دولتی، گفتند: در مورد دستگاه‌هایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و صداوسیما، هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکان‌پذیر نمی‌شود، بلکه باید این سندها محقق و اجرایی شوند و ضمانت اجرای آنها هم حضور رؤسای سه قوه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان سال گذشته خود در دیدار با هیئت دولت مبنی بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفتند: منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این‌که ساختار باید بازسازی انقلابی شود، به این علت است که انقلاب اسلامی به واسطه رهبری امام (ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به فرهنگ «ما نمی‌توانیم» به عنوان یکی از گزاره‌های غلط حاکم بر جامعه قبل از انقلاب اسلامی گفتند: انقلاب با سازندگی و حرکت‌های خلاقانه این ذهنیت را به تدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاه‌ها، بزرگراه‌ها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساخت‌ها به‌دست متخصصان جوان داخلی بود.

کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند

کد خبر 624921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.