مطالبات دانشجو باید خواسته مردم باشد/ رعایت اخلاق از شاخصه‌های مبارزات سیاسی دانشجویان

شانزدهم آذرماه نقطه عطفی در شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی و بزرگداشت مقام دانشجو در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشجویان یکی از نیروهای تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان هستند. در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دانشجویان نقش بسزایی در پیشبرد انقلاب و نقاط عطف آن داشته‌اند.

شانزدهم آذر ۱۳۳۲، روز دانشجو نام گرفته است، در این روز دانشجویان در اعتراض به دخالت و نقش آمریکا در کودتای علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق وارد صحنه شدند و در این راه سه شهید تقدیم جریان مبارزه علیه استبداد و استعمار شد؛ این نقش اثرگذار تا پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و دانشجویان همواره نقش پیشرو را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب ایفا کردند.

این روز بهترین بهانه برای واکاوی و بررسی شاخص‌ها و بایسته‌های دانشجوی متعهد و انقلابی است. از آنجا که در زمان کنونی درصد قابل توجهی از افراد جامعه در حال تحصیل و به نوعی در کسوت دانشجویی مشغول به علم‌آموزی هستند، سزاوار است با بررسی شاخص‌های دانشجوی انقلابی، این نقش و مسئولیت این قشر فرهیخته را در گفتمان انقلاب اسلامی تبیین کنیم.

از جمله شاخص‌های قرآنی دانشجوی انقلابی، ولایت‌مداری، دین‌شناسی و معنویت‌گرایی است، یک دانشجوی متعهد رسالت دانشجویی خود را بر پایه دین‌شناسی و ولایت‌مداری قرار می‌دهد، آن‌ها هیچ‌گاه گرایش لیبرال به رسالت دانشجویی ندارند. هدف کسب علم و دانش نباید تنها به منظور نیل به اهداف حیات مادی و دنیوی باشد، چراکه در مکتب اسلام، دنیا ابزار و وسیله‌ای برای دستیابی به حیات جاودان اخروی است، از این‌رو یک دانشجوی ولایت‌مدار و دین‌شناس، معنویت‌گرا، با ایمان و باور به عبودیت حقّ تعالی به گونه‌ای تلاش علمی و پژوهشی در جهت دستیابی به تعالی انسانیت برای خدا می‌کند که گویی در حال بندگی حق تعالی است؛ کما اینکه اگر درس و پژوهش برای کسب رضای حق باشد نیز چیزی جز عبادت محسوب نمی‌شود. باری به هر جهت التزام و تعهد به مبانی اسلامی و انقلابی و گوش به فرمان ولّی امر مسلمین بودن، از جمله شاخص‌های موفقیت دانشجوی انقلابی به‌شمار می‌آید، نه یک قدم پیش و نه یک قدم پس.

یکی از مهمترین و زیباترین کلیدواژه‌های منظومه فکری مقام معظم رهبری در توصیه به جوانان و دانشجویان حضور جهادی و معنادار در اجتماع است. مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی لزوم تلاش جهادی را این چنین متذکر می‌شوند: «جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان علم هم مثل بقیه میادین زندگی، جهاد لازم است.

جهاد یعنی تلاش بی‌وقفه، همراه با خطرپذیری _در حد معقول البته_ و پیشرفت و امید به آینده.» در اندیشه سیاسی و فرهنگی مقام معظم رهبری کار جهادی یک نوع مبارزه‌گری است، به این معنا که جهادگر خود را در مصاف با دشمن واقعی مشاهده می‌کند و نقش رزمندگی برای خود قائل می‌شود، با وجود این چنین نگاهی است که تلاش و مجاهدت بی‌وقفه معنا پیدا می‌کند. مبارزی که برای رسیدن به اهداف والای الهی خود در عرصه‌های مختلف اخلاقی، علم‌آموزی و فن‌آوری، عرصه سیاست و بین‌الملل گام برمی‌دارد، البته در تمام این موارد به‌طور هدفمند، مستمر، هوشمندانه و عقلانی و دشمن‌شکن وارد می‌شود.

نقش‌آفرینی دانشجویان به عنوان یکی از پایه‌های انقلاب

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روز دانشجو اظهار کرد: جنبش دانشجویی از دو بخش برخوردار است، نخست قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که یک جنبش آزادی‌خواه، ضداستبداد و ضداستکبار بود که معمولاً با حضور دانشجو و استاد دانشگاه تشکیل می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی پیش از انقلاب تنها محدود به دانشجو نبود، افزود: اساتید نیز یکی از پایه‌های مهم جنبش دانشجویی بودند و در این مرحله مبارزات دانشجویی بر مبنای آگاهی، روشنگری و بخشی از آن مبتنی بر مطالبه‌گری بود، در بین مردم نیز با تقدس به جنبش دانشجویی نگاه می‌کردند، زیرا اعضای آن در کنار حضور فعال در دانشگاه‌ها در جامعه از جمله مساجد، مراکز مختلف و در صحنه‌های گوناگون آن حضور فعال داشتند.

این فعال سیاسی اصولگرا دانشگاه را محل تولید فکر، اندیشه و تفکر انقلابی دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این جنبش رنگ و بوی اسلامی‌تری به خود گرفت و توانست در عرصه‌های گوناگون و مورد نیاز انقلاب از جهاد سازندگی تا در جنگ، مقابله با گروه‌های ضد انقلاب، مبارزه با فتنه در دانشگاه، مبارزه با انحراف و همچنین حمایت از اصولی که انقلاب بر آن مبنا قرار گرفت، فعال شود و یک جنبش کاملاً اخلاقی و مبتنی بر رفتار مبتنی بر عقلانیت شکل دهد.

وی فعالیت‌های سیاسی، جهاد علمی، کمک به فقرا و مستمندان و حضور در میدان مبارزه را موجب جلب اعتماد مردم به این جنبش معرفی کرد و یادآور شد: با این فعالیت‌ها جنبش دانشجویی توانست به عنوان یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کند و با حرکت‌هایی مانند شهدای بسیار در دوران دفاع مقدس، تسخیر لانه جاسوسی به عنوان نمادی از حرکت ضداستکباری و ضدصهیونیستی به نظر می‌رسد که این جنبش در مسیر تکامل حرکت کرد و توانست جایگاه بسیار خوبی را در سیاست و جامعه به دست آورد.

کنعانی‌مقدم پیوند دانشجویان با طلاب حوزه علمیه را یکی از فصل‌های بسیار مهمی از فعالیت جنبش‌های دانشجویی اعلام کرد و گفت: این موضوع با برخی مخالفت‌ها روبه‌رو شد اما تاکنون هیچ‌گاه به یاد ندارم که جنبش دانشجویی اخلاق اسلامی را رعایت نکرده باشند زیرا همواره یکی از شاخصه‌های برجسته مبارزات سیاسی دانشجویان رعایت اصول اخلاقی ایمانی و رعایت اصول انسانی بوده است.

وی با اشاره به بداخلاقی‌هایی که ماه‌های اخیر در برخی از دانشگاه‌ها صورت گرفت، ادامه داد: نام این حرکت‌ها را نمی‌توان در جنبش دانشجویی قرار داد زیرا دانشجو به عنوان نسل جوان فرهیخته، اهل علم و دانش، منطق و استدلال و آزادی‌خواه همواره پیشرو و پیشران بوده و یکی از استوانه‌های انقلاب مبتنی بر همین جنبش‌های دانشجویی بوده است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره توجه ویژه دشمن به دانشگاه‌ها گفت: دشمن اهمیت نقش جنبش‌های دانشجویی در انقلاب را به خوبی درک و تلاش می‌کند با وارد کردن ضربه به مرجعیت سیاسی مردم و مرجعیت مبارزه با استبداد و استکبار برای دانشجویان، این قشر را از اخلاق به دور کند و به ایجاد فضای ناآرامی در دانشگاه دامن زند.

وی خواستار توجه مسئولان به ضرورت حفظ هویت دانشگاه شد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها بر این موضوع تاکید کرد که دانشجویان در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب پیشتاز هستند که این هویت باید حفظ شود.

کنعانی‌مقدم درباره راهکار تداوم جنبش دانشجویی اظهار کرد: در جنبش دانشجویی آرمان‌خواهی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این آرمان‌ها در انقلاب اسلامی و خط امام (ره) و مقام معظم رهبری به طور کامل مشخص شده است.

وی با اشاره به همراهی همیشگی دانشجویان با مردم گفت: پیوند جنبش دانشجویی با مردم نشان می‌دهد که دانشجویان باید به دنبال حفظ جایگاه خود به عنوان پل ارتباطی با حاکمیت باشند تا مطالبات مردم را از این طریق مطرح کنند، به عبارت دیگر فراتر از مطالبات صنفی به جایگاه خود توجه کنند و اجازه دهند مطالبات مردم در خط درستی مطرح شود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره راه‌های تحقق مطالبه‌گری دانشجویان اظهار کرد: مطالبه‌گری راه و روش‌های خاص خود را دارد و به این معنا نیست که افراد با تظاهرات و اقدامات هیجانی به دنبال مطالبه‌گری باشند؛ در درجه نخست اینکه مطالبات دانشجو باید خواسته مردم باشد و بیان این انتظارات مردمی نیز با ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی برای حل مسائل اساسی کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

وی کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های گفت‌وگو را بهترین راه انتقال مطالبات به حاکمیت معرفی کرد و ادامه داد: دانشجویان نباید اجازه دهند که کار به درگیری و خشونت کشیده شود، یکی از ویژگی‌های دانشجو در انقلاب اسلامی ایران این است که انقلابی و جهادگر باشد یعنی در کنار روحیه انقلابی، برای حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب تلاش و مبارزه کند زیرا بدون مبارزه و جهاد که بخشی از آن جهاد تبیین است، افراد در تراز دانشجوی انقلاب اسلامی قرار نمی‌گیرند.

کد خبر 624864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.