به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاوش آقاخانی امروز _سهشنبه پانزدهم آذرماه_ در جلسه کمیسیون نظارت و پیگیری پارلمان شهری اراک برای بررسی موضوع آلودگی هوای اراک که با حضور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در نیروگاه میسوزد مازوت نیست، بلکه سرمایه اجتماعی و مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است و شورای اسلامی شهر اراک باید وظیفه مطالبهگری و نظارت در موارد کلانی همچون این موضوع را در برنامهای قانونمند دنبال کند.
وی ادامه داد: از دهه ۵۰ که حدود ۴۰ تا ۵۰ طرح صنعتی در شهر اراک اجرا و ۱۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد شد و صنایع شرق اراک در این شهر شکل گرفت و بعد از آن در دهه ۷۰ سه صنعت بزرگ نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه در جنوب غربی این شهر در بدترین جای ممکن بارگذاری شد و از همان زمان شهروندان این شهر درگیر چالشهای آلودگی هوا شدند.
رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۱۳۸۶ مصوب شد که وظایف دستگاهها را در این زمینه تعریف میکند، مدیریت منابع تولید آلودگی و عوامل کاهنده آلودگی هوا از محورهای اساسی آن محسوب میشود و بخش عمده این طرح که باید تا سال ۹۰ اجرایی میشد، بلاتکلیف مانده است.
وی افزود: در قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ در مجلس مصوب شد، وظایفی برای نیروگاه و تمام دستگاهها تعریف شده است. این قانون ایراداتی دارد که کمتوجهی به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آلودگی هوا تا نبود امکان حق دادخواهی از جمله این موارد است، اما مهمترین ایراد این قانون این بوده که در آن یک نسخه برای تمام شهرهای آلوده مانند تهران، اصفهان و اراک پیچیده شده است، در حالی که نیاز به یک برش استانی برای کاهش آلودگی هوا با توجه به اقلیم این شهر و ظرفیتهای آن داریم.
آقاخانی با اشاره به اهمیت اقداماتی که در حوزه شهری میتوان برای کاهش آلودگی هوا انجام داد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حوزه مدیریت شهری ۱۱ تقاطع غیرهمسطح در شهر احداث شده که جانمایی آن به گونهای بوده که تأثیر چشمگیری در باز شدن گرههای ترافیکی مرکز شهر و کاهش آلودگی هوا نداشته است.
وی گفت: درحالحاضر بهروزرسانی طرح جامع آلودگی هوای شهر اراک در اداره کل محیط زیست استان مرکزی در حال پیگیری است و در این زمینه بدون بهرهگیری از مشارکتهای مردمی قادر به انجام اقدام عملی در این زمینه نیستیم. همچنین در وضعیت کنونی آلودگی حاصل از نیروگاه حرارتی شازند به عنوان یک موضوع جدی مطرح است. هر ساله در زمینه فیلتراسیون و دیگر اقدامات اجرایی برای کاهش آلایندگی این واحد وعدههایی داده میشود که در عمل شاهد هیچ اقدام مؤثری برای استانداردسازی مشعلها و سوختهای جایگزین از سوی نیروگاه نبودهایم.
رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: بازنگری طرح جامع و تفصیلی، تغییر سیاستهای خودرومحور به شهروندمحور، خارج شدن راهآهن شهری از اراک و تخصیص آن به شهرداری بابت راهاندازی یک قطار سبز درونشهری، اجرای طرح معاینه فنی برتر و تردد خودروهای سبز در بافت مرکزی شهر با درنظرگرفتن سیاستهای تشویقی، مدیریت آلودگیهای خانگی و تجاری و بهینهسازی مصرف انرژی در ساخت و سازها و نظارت بر مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، مدیریت آلودگی ناشی از ریزگردهای تالاب میقان، مدیریت زمینهای بودن پوشش در حاشیه شهر، تدوین طرح جامع فضای سبز شهری، نظارت بر فعالیتهای عمرانی سطح شهر و آلودگی ناشی از ریزگردهای آن از مواردی است که در این بازنگری باید مورد توجه قرار گیرد و بسیاری از این موارد مرتبط با مدیریت شهری است، لذا میطلبد اعضای پارلمان شهری بر آن نظارت داشته باشند.
نظر شما