حاج‌صفی رکوردهای فوتبال ملی در جام‌جهانی را درو کرد

جام‌جهانی ۲۰۲۲ برای شاخص‌ترین چهره فوتبال ملی استان اصفهان با رکوردشکنی‌های زیادی همراه بود.

به گزارش ایمنا، احسان حاج‌صفی باتجربه‌ترین بازیکن تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ بود که بازوبند کاپیتانی را در هر سه بازی بر بازو بست. او که اولین بار در زمان مربیگری علی دایی به اردوی ایران رسید، پانزدهمین سال بازی برای تیم ملی را پشت سر می‌گذارد، آن هم در شرایطی که تازه ۳۲ساله شده و احتمالا تا سال‌های بعد هم می‌تواند در ترکیب تیم ملی حاضر باشد و در رقابت‌های مختلف بازی کند. احسان که به‌عنوان یکی از مردان مورداطمینان کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی حضور داشت و در یکی دو کنفرانس مطبوعاتی نیز همراه مربی پرتغالی بود، با انجام سه بازی در قطر به رکوردهایی مهم دست یافت.

بیشترین حضور

احسان ابتدا با حضور در لیست نهایی و بازی نخست مقابل انگلیس، با رکورد مسعود شجاعی و سه دوره حضورش در جام‌های جهانی برابر شد. او و شجاعی دو شریک دیگر هم برای ثبت این رکورد کنار خود دارند، کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش هم سابقه بازی در سه جام‌جهانی را در کارنامه دارند و از این حیث، حاج‌صفی به‌تنهایی رکورددار نیست.

حاج صفی رکوردهای فوتبال ملی در جام جهانی را درو کرد

بیشترین بازی

اما در چند بخش، رکوردهایی در تاریخ فوتبال ایران به‌نام حاج‌صفی است. او تنها بازیکن ایرانی است که ۹ بازی در جام‌جهانی انجام داده و در بین آسیایی‌ها هم جزو بازیکنان باسابقه است. او با حضور در سه بازی ایران مقابل انگلیس، ولز و آمریکا به رکورد سامی الجابر عربستانی رسید، اما فعلا جا دارد تا از دیگر بازیکنان سبقت گیرد. با این حال، او میان بازیکنان ایرانی فقط علیرضا جهانبخش را نزدیک خود دارد. او ۸ بازی در سه جام‌جهانی انجام داده و با توجه به محرومیت مقابل آمریکا، این رکورد به‌تنهایی به حاج‌صفی رسیده است.

بیشترین کاپیتانی

پیش از جام‌جهانی ۲۰۲۲، علی پروین و جواد نکونام با سه کاپیتانی در جام‌جهانی رکورددار بودند. حاج‌صفی اما سابقه دو کاپیتانی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ را در کارنامه داشت. احسان با بستن بازوبند در هر سه بازی تیم ملی در مرحله گروهی، با ۵ کاپیتانی از پروین و نکونام سبقت گرفت و نام خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کرد. به‌نظر نمی‌رسد تا چند دوره دیگر بازیکنی بتواند از رکورد حاج‌صفی عبور کند و تاریخ را تغییر بدهد.

حاج صفی رکوردهای فوتبال ملی در جام جهانی را درو کرد

بیشترین دقایق حضور

احسان در هر سه دوره جام‌جهانی که به میدان رفته، بالای ۲۰۰ دقیقه در زمین حضور داشته و در تمام آنها در ترکیب اصلی قرار گرفته است. او جام‌جهانی ۲۰۱۴، ۲۴۱ دقیقه در زمین حضور داشت. این عدد در جام‌جهانی ۲۰۱۸ به ۲۱۵ دقیقه رسید و در دوحه نیز، کاپیتان تیم ملی ۲۳۹ دقیقه در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. آماری ویژه برای بازیکنی که یکی از مهره‌های کلیدی کی‌روش در دوحه بود.

پیش از جام‌جهانی ۲۰۲۲، آندرانیک تیموریان و مهدی مهدوی‌کیا با ۵۴۰ دقیقه حضور در جام‌جهانی، میان تمام بازیکنان ایرانی رکورددار بودند. حاج‌صفی اما از آنها سبقت گرفت و حالا آمار ۶۹۵ دقیقه بازی در جام‌های جهانی را به نام خود ثبت کرده است؛ ۱۵۵ دقیقه بیشتر از مهدوی‌کیا و تیموریان. او حالا و با ادامه حضور احتمالی در ترکیب تیم ملی می‌تواند یک رکورد جذاب دیگر را جابه‌جا کند. رکورد بازی‌های ملی نکونام که ۲۶ تا با آن فاصله دارد.

کد خبر 624497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.