نقش شرکت‌های خصوصی در توسعه علم فیزیک

یک کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد گفت: در صنایع لیزر شرکت‌های خصوصی فعالیت‌های مطلوبی داشته‌اند و به‌واسطه حضور این شرکت‌ها، دانشجویان رشته فیزیک محض نیز توانسته‌اند مشغول به کار شوند، این مسئله بسیار تحسین‌برانگیز بوده، اما تعداد این شرکت‌ها محدود است.

مسعود براتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه رشته فیزیک در ایران اظهار کرد: به‌طورکلی طی سال‌های اخیر جایگاه رشته فیزیک در کشور به شیوه مطلوبی در حال توسعه بوده است.

وی افزود: این توسعه در دانشگاه‌های کشور قابل مشاهده است که با الگوبرداری نسبی از دانشگاه‌های مطرح دنیا توانسته‌اند دانشجویان بسیاری را در گرایش‌های مختلف علم فیزیک پذیرش کنند، اما همچنان چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی علم فیزیک در کشور کمبود وسایل و امکانات دانشگاه‌ها است. امروزه به دلیل کمبود امکانات دانشجویان بیشتر دروس را به صورت تئوری فرا می‌گیرند؛ دروس عملی جایگاه مناسبی ندارد.

وی تاکید کرد: با این وجود علم فیزیک در ایران روند رو به رشدی را داشته است، اما درحال‌حاضر شرایط به گونه‌ای است که نیازمند تغییر در روند توسعه هستیم و باید رشته فیزیک محض به سمت علوم آزمایشگاهی و عملی پیش برود.

براتی افزود: طراحی درس فیزیک محض به صورت عملیاتی و آزمایشگاهی علاوه بر اینکه درک مفاهیم را برای دانشجویان ساده‌تر می‌کند، باعث جذابیت بیشتر فیزیک محض نیز خواهد شد.

وی در رابطه با بازار کار رشته فیزیک در ایران گفت: درحال‌حاضر بخش عمده‌ای از بازار کار رشته فیزیک را تدریس زیر نظر آموزش‌وپرورش یا وزارت علوم تشکیل می‌دهد که البته در سطح وزارت علوم دروس تخصصی‌تر می‌شود.

این کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد ادامه داد: حجم بیشتر مشاغل کنونی علم فیزیک را تدریس در بر گرفته است، اما اخیراً با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته است برخی از گرایش‌های فیزیک مانند حالت جامد یا اپتیک پیشرفت مطلوبی داشته است.

وی اشاره کرد: در صنایع لیزر شرکت‌های خصوصی فعالیت‌های مطلوبی داشته‌اند و به‌واسطه حضور این شرکت‌ها، دانشجویان رشته فیزیک محض نیز توانسته‌اند مشغول به کار شوند که این مسئله بسیار تحسین برانگیز است، اما تعداد این شرکت‌ها محدود است.

کد خبر 624469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.