اراک در مسیر احداث پارک‌های موضوعی

پارک‌های موضوعی که امروزه در شهرهای توسعه یافته دنیا مورد توجه قرار گرفته، مجموعه‌های نوینی است که آموزش و فرهنگ‌سازی‌ را از طریق تلفیق با تفریح و سرگرمی ارائه می‌کند؛ شهرداری اراک در راستای افزایش سرانه‌ تفریحی، فرهنگی، آموزشی و فضای سبز احداث پارک‌های موضوعی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نقش فضاهای سبز در سرزندگی، زیست‌پذیری و حیات شهر به خصوص در سطح محلات شهر از اهمیت زیادی برخوردار است. احداث و توسعه بوستان‌های شهری به افزایش سرانه فضای سبز کمک می‌کند، نشاط شهروندی را افزایش می‌دهد و به تحکیم روابط اجتماعی کمک می‌کند؛ پارک‌های موضوعی در کنار فضای سبز فضاهایی خلاقانه برای آموزش و فرهنگ‌سازی دارد و از این جهت موجب ارتقای فرهنگ شهروندی و آموزش هدفمند شهروندان به خصوص کودکان می‌شود و مورد توجه طراحان و برنامه‌ریزان شهر است.

پارک‌های موضوعی همانطور که از نام آن مشخص است، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند و به تبع آن ساختار متفاوتی دارد. طراحی بعضی از پارک‌های موضوعی تنها با هدف سرگرمی انجام می‌شود در حالی که در بعضی دیگر آموزش و یادگیری نیز مورد توجه است. ساختار و نحوه طراحی این پارک‌ها با درون‌مایه و موضوع‌شان متناسب است و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند.

پارک‌های موضوعی در شهرهای توسعه یافته دنیا به عنوان جزئی از شهرسازی مدرن شناخته شده است و نقش مهمی در دستیابی به زیست‌پذیری و توسعه پایدار شهر دارد. پارک‌های موضوعی در ایران نیز شناخته و طراحی شده است؛ هیومن پارک، باغ علم کودک، شهر مشاغل و پارک ژوراسیک از شناخته شده‌ترین این پارک‌ها است.

مجموعه مدیریت شهری اراک به تازگی طراحی پارک‌های موضوعی را در سطح شهر آغاز کرده است و در نظر دارد با تصویب شورای اسلامی شهر احداث پارک‌های موضوعی مختلفی را انجام دهد.

طراحی سه پارک موضوعی در مرحله پایانی است

وحید ایرجی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: احداث پارک‌های موضوعی در شهر برای ایجاد نشاط اجتماعی، ارتقای کیفیت فضا و مبلمان شهری ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: پیش از این فضای سبز شهر اراک به صورت نوار جنگلی بود و پارک طراحی شده‌ای در شهر نداشتیم، از این رو بازتعریف و بازطراحی پارک‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک اضافه می‌کند: در این راستا و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی پارک شقایق با موضوع سلامت و سالمند و پارک شهید محمدی با موضوع فرهنگ و هنر در مراحل پایانی طراحی قرار دارد.

ایرجی تصریح می‌کند: شهرداری با همکاری دانشگاه صنعتی و جهت آموزش و معرفی بخشی از صنایع شهر اراک، پارک علمی انرژی و صنعت را نیز به عنوان یک پارک موضوعی جدید در خیابان هپکو طراحی و احداث می‌کند و در حال حاضر تهیه طرح‌ها و المان‌ها در حال انجام است.

وی تاکید می‌کند: طراحی این سه پارک در مرحله پایانی قرار دارد و حداکثر تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید؛ طرح‌ها برای اجرا به سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری تحویل داده خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: شهرداری در بوستان‌هایی از شهر که به عنوان پایلوت انتخاب شده است، احداث اتاق‌های مادر و کودک، ایمن‌سازی فضای بازی کودکان با نصب کف‌پوش و نصب وسایل بازی پلی‌اتیلن و وسایل بازی برای کودکان معلول را در دستور کار قرار داده است.

ایرجی ادامه می‌دهد: به دنبال آن هستیم که پارک ویژه‌ای را برای کودکان درگیر اوتیسم و بیماری‌های نزدیک به این اختلالات طراحی کنیم.

وی با اشاره به طراحی یک پارک موضوعی در پردیس کوهستانی مستوفی، می‌گوید: اقدامات در راستای طراحی پارک‌های جدید موضوعی در سال جاری و با بودجه موجود به ثمر رسیده است و همکاران ما در حال بررسی هستند تا با مکان‌یابی صحیح پارک‌های موضوعی جدیدی طراحی شود.

کمبود امکانات تفریحی یکی از چالش‌های شهر اراک است

احمد حسنی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اظهار می‌کند: کمبود امکانات تفریحی یکی از چالش‌های این شهر بوده که طی سال‌های اخیر به طور جدی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی اضافه می‌کند: بازطراحی پارک‌های موجود و طراحی پارک‌های موضوعی جدید به منظور ارتقای کمی و کیفی فضاهای شهری و افزایش تفریح و نشاط شهروندی در دستور کار مجموعه شهرداری قرار گرفته است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک می‌گوید: پارک‌های موضوعی یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های گردشگری شهری به شمار می‌رود و نقش مهمی در افزایش نشاط اجتماعی و جذب گردشگر دارد.

حسنی با بیان اینکه طراحی پارک‌های موضوعی اراک در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار دارد، تاکید می‌کند: با پایان مرحله طراحی، شهرداری اقدامات لازم در زمینه احداث و تجهیز پارک‌های نور، کودک، سالمند، کارگر و خانواده را که جزو پارک‌های موضوعی این کلان‌شهر به شمار می‌رود، آغاز می‌کند.

کد خبر 624359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.