فرانسه_لهستان/چنگال عقاب برابر خروس جنگی

لهستان درحالی باید در نخستین دیدار مرحله حذفی به مصاف مدافع عنوان قهرمانی برود که امیدوار است چاشنی شانس، باز هم به سراغش بیاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پس از انجام ۴۸ دیدار به پایان رسید و ۱۶ تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کردند، همچنین ۱۶ تیم از دور مسابقات کنار رفتند.

دو تیمی که مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ خود را با شکست به پایان رساندند، برای نبرد نخست‌شان در مرحله یک هشتم نهایی در ورزشگاه الثمامه آماده می‌شوند. فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی باید به مصاف تیم ملی لهستان برود.

تیم ملی فرانسه موفق شد در مرحله گروهی با کسب شش امتیاز، صدر جدول گروه D را از آن خود کند و به دور حذفی راه یابد، این در حالی است که شاگردان «چسلاو میچنیویچ» با چاشنی شانس و به لطف مهار پنالتی مسی توسط شزنی در رتبه دوم گروه C قرار گرفتند.

«دیدیه دشان» سرمربی تیم ملی فرانسه که به عنوان نخستین تیم به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ رسیده است، در بازی پایانی مرحله گروهی به چند تن از بازیکنان اصلی خود استراحت داد و ترکیب دومش را به زمین مسابقه فرستاد.

هرچند خروس‌ها بازی آخر خود را در مرحله گروهی واگذار کردند، با این حال توانستند به عنوان صدرنشین به مرحله حذفی برسند. تیم ملی لهستان نیز در بازی آخر خود در مرحله گروهی برابر آرژانتین متحمل شکست شد، اما مهار پنالتی لیونل مسی توسط وویچخ شزنی باعث شد تا این تیم در جام جهانی باقی بماند و به مرحله بعدی برسد.

آمار و ارقام (از تقابل‌ها تا آمار تیمی)

قهرمان سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ اکنون به نخستین موفقیت شگفت‌انگیز در جام جهانی دست یافته‌، زیرا برای اولین بار موفق شده است در سه دوره متوالی به مرحله حذفی راه یابد. نکته جالب توجه این است که پس از جام جهانی ۲۰۰۶، هیچ‌یک از تیم‌های قهرمان موفق نشدند در جام جهانی بعدی از گروه خود صعود کنند و فرانسه طلسم بزرگی را شکست.

آمار و ارقام تا حدی به سود فرانسه سنگینی می‌کند. نماینده اروپا، پنج بازی اخیرش را در یک شانزدهم نهایی جام جهانی با پیروزی پشت سر گذاشته است و تردیدی وجود ندارد که این تیم در بازی برابر لهستان نیز با تمام قوا به میدان می‌رود تا بتواند از سد آن‌ها بگذرد.

در سمت دیگر میدان، به‌رغم کسب تنها چهار امتیاز از سه بازی در گروه C، تفاضل گل ۰ لهستان باعث شد تا مکزیک با تفاضل گل ۱- در جایگاه سوم قرار گیرد و برای اولین بار از سال ۱۹۸۶، لهستانی‌ها راهی مرحله یک هشتم نهایی شوند. جالب اینکه در سال ۱۹۸۶، جام جهانی در کشور مکزیک برگزار شد.

شاگردان میچنیویچ از لحاظ تهاجمی عملکرد جالبی نداشته‌اند و در این دوره از رقابت‌ها تاکنون پنج شوت به سمت دروازه حریفان روانه کرده‌اند. جالب اینکه سه شوت از پنج شوت در مقابل عربستان زده شده است. با این وجود تیم ملی لهستان از منظر دفاعی عملکرد تحسین‌برانگیزی داشته به طوری که پیش از بازی برابر لهستان و گل مک الیستر، آن‌ها در چهار بازی متوالی کلین‌شیت ثبت کرده‌اند.

۴۰ سال از آخرین شکست فرانسه مقابل لهستان می‌گذرد که در سال ۱۹۸۲ اتفاق افتاد. البته عقاب‌ها اخیراً در یک بازی دوستانه در سال ۲۰۱۱ با نتیجه یک بر صفر برابر فرانسه پیروز شده‌اند، اما خروس‌ها در هفت دیدار گذشته خود برابر لهستان شکست نخورده‌اند. با این حال دشان می‌گوید هیچ اطمینانی بابت برد در دوحه وجود ندارد.

پس از طلسم‌شکنی مرحله گروهی، فرانسه در دور حذفی چه می‌کند؟

تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. با این حال، لاجوردی‌پوشان در جام جهانی ۲۰۱۰ در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفتند و در نهایت تیم ملی اسپانیا عنوان قهرمانی را کسب کرد.

در جام جهانی ۲۰۱۴، لاروخا موفق نشد از گروه خود صعود کند تا یک طلسم جدید در دنیای فوتبال به وجود بیاید، طلسمی که در دوره بعدی معتبرترین رقابت فوتبالی جهان نیز تداوم یافت و آلمان‌ها به عنوان قهرمان جام در سال ۲۰۱۸ از گروه خود صعود نکردند.

بسیاری انتظار داشتند تا این طلسم ادامه یابد و فرانسه که سال ۲۰۱۸ قهرمان شد در جام جهانی قطر از صعود به مرحله بعدی بازبماند. با این حال خروس‌ها با هدایت دشان توانستند رویه‌ای که به وجود آمده بود را تغییر دهند. آن‌ها عنوان اولین تیم صعودکننده به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را از آن خود کردند و امیدوارند در مراحل حذفی نیز ثابت‌قدم و درخشان ظاهر شوند.

فرانسه باید برابر لهستان با تمام قوا به میدان برود. بازی آخر مرحله گروهی تا حدی برای فرانسه حکم یک بازی تشریفاتی داشت و به همین دلیل، بسیاری از بازیکنان ترکیب اصلی استراحت کردند تا بتوانند نمایش بهتری در مرحله حذفی داشته باشند.

در بازی برابر لهستان، می‌توان انتظار تغییرات زیادی در ترکیب فرانسه نسبت به بازی آخر مرحله گروهی داشت. در کنار امباپه، گریزمان و دمبله، اولیویه ژیرو نیز احتمالاً فرصت بازی کردن پیدا می‌کند تا بتواند رکورد تیری هانری را در زمینه بیشترین گل زده ملی بشکند.

فرانسه_لهستان/چنگال عقاب برابر خروس جنگی

جردن ورتوت و یوسف فوفانا در بازی آخر مرحله گروهی نمایش درخشانی نداشتند و می‌توان منتظر استفاده از زوج ربیو و شوامنی در بازی بود. به احتمال زیاد آنتوان گریزمان نیز مجدداً در بازی فرانسه نقشی اساسی داشته باشد.

او با ۱۱ خلق موقعیت، بهترین عملکرد را از این حیث میان هم‌تیمی‌هایش داد رو تنها بازیکنی است که در این جام جهانی و جام جهانی ۲۰۱۸، حداقل ۱۰ موقعیت برای تیم ملی کشورش ایجاد کرده است.

شانس و شزنی باز هم یار لهستان می‌شوند؟

اگرچه بسیاری از اهالی فوتبال تیم ملی لهستان را با رابرت لواندوفسکی می‌شناسند و تعریف می‌کنند، با این حال بدون شک ستاره این تیم در دوره کنونی، وویچخ شزنی است. دروازه‌بان یوونتوس تا اینجای کار دو بار ضربه پنالتی مهار کرده و حتی با این کار منجر به صعود تیمش به مرحله حذفی نیز شده است.

شزنی تاکنون آمار ۹۰ درصد مهار توپ را به ثبت رسانده و برترین عملکرد را در میان تمام دروازه‌بان‌های جام جهانی در اختیار دارد. پیش از دریافت گل از مک آلیستر برابر آرژانتین، گلر لهستان ۱۶ شوتی را که به سمت دروازه‌اش روانه شده بود، دفع کرده بود.

فرانسه_لهستان/چنگال عقاب برابر خروس جنگی

با وجود درخشش‌های شزنی، شانس نیز در صعود لهستان بی‌تأثیر نبوده است. عقاب‌ها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به مکزیک راهی مرحله حذفی شده‌اند، این در حالی است که در کنار مهار پنالتی لیونل مسی، گل‌های مردود شده مکزیک در بازی آخر مرحله گروهی نیز نقش مهمی در بازماندن این تیم از صعود و رستگاری لهستان داشت.

یاران لواندوفسکی به خوبی می‌دانند که نمایش‌های آن‌ها در مرحله گروهی به اندازه کافی رضایت‌بخش نبوده و برای رسیدن به مراحل بالاتر لازم است بیش از پیش تلاش کنند.

بررسی مسائل تاکتیکی فرانسه و لهستان

برای فرانسه مرحله گروهی از نظر نتایج کمی پیچیده، اما کیفیت عملکرد این تیم بسیار عالی بود. فرانسه برابر تیم ملی استرالیا که به عنوان دومین تیم از گروه D صعود کرد، با نتیجه چهار بر یک به پیروزی رسید و در دیدار دوم خود برابر دانمارک نیز با نتیجه دو بر یک برنده شد. شکست غافلگیرکننده و یک گله برابر تونس اتفاق بزرگی برای خروس‌ها نبود و مشکلی در مسیر آن‌ها به وجود نیاورد.

از دست دادن کریم بنزما به دلیل مصدومیت در حین تمرین، در کنار غیبت انگولو کانته و پل پوگبا که مدت‌ها قبل از شروع مسابقات دچار مشکل شدند، بدون تردید کار را برای فرانسه سخت‌تر کرده اما امید آن‌ها به گلزنی امباپه و بازی‌سازی گریزمان است. کیلیان امباپه در جام جهانی تاکنون سه گل به ثمر رسانده و یک پاس گل نیز ارسال کرده است تا یکی از برترین بازیکنان جام در مرحله گروهی لقب بگیرد.

در آن سوی زمین، علی‌رغم دراختیارداشتن رابرت لواندوفسکی، یکی از بهترین مهاجمان نسل کنونی فوتبال، لهستان در مرحله گروهی تنها دو گل به ثمر رساند که این دو گل نیز در یک بازی برابر عربستان به ثمر رسید.

با این وجود ثبت دو کلین‌شیت از جمله گل نخوردن برابر مکزیک، ثابت کرده که لهستان از منظر دفاعی حرف‌هایی برای گفتن دارد. نکته جالب توجه این است که لهستان یکی از چهار تیمی است که کمتر از ۴۰ درصد مالکیت توپ را در میان تیم‌های صعودکننده در اختیار دارد و استرالیا، مراکش و ژاپن نیز دیگر تیم‌هایی هستند که از این حیث آمار خوبی ثبت نکرده‌اند.

فرانسه_لهستان/چنگال عقاب برابر خروس جنگی

فرم بازی‌های اخیر و ترکیب احتمالی

فرانسه در جام جهانی دو برد و یک شکست تجربه کرده است، آن‌ها پیش از جام جهانی نیز در سه بازی دو باخت و یک برد به دست آورده‌اند.

لهستان در جام جهانی یک تساوی، یک پیروزی و یک شکست در کارنامه‌اش ثبت کرده و پیش از آمدن به قطر نیز دو پیروزی و یک باخت کسب کرده است.

ترکیب احتمالی فرانسه:
لوریس، کانده، واران، اوپامکانو، هرناندز، شوامنی، ربیو، دمبله، گریزمان، امباپه، ژیرو

ترکیب احتمالی لهستان:
شزنی، نقدی، گلیک، کیویور، برزینسکی، فرانکوفسکی، بیلیک، کریچوویاک، زیلینسکی، لواندوفسکی، میلیک

کد خبر 624311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.